Jump to content
Annons

Högpassfilter - blir det samma resultat applicerat på gruppkanaler


suprapappa

Recommended Posts

hallå

läste precis eq-special artikeln i senaste studio.

där pratas det om att använda högpassfilter på ALLT, ngt jag hört i andra sammanhang oxå. jag har varit ganska "duktig" på att använda högpassfilter i mina mixar men inte så till den grad att jag har det på allt.

eftersom även en enkel sak som detta tar upp systemresurser i ett inspelningsprogram (jag kör cubase 4) så tänker jag att resultatet borde bli detsamma om jag kör filteret på en gruppkanal för körer, som kanske hyser 20 spår, som om jag kör ett filter på varje enskilt spår. har jag rätt? eller påverkas ngn summering eller så....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
hallå

läste precis eq-special artikeln i senaste studio.

där pratas det om att använda högpassfilter på ALLT, ngt jag hört i andra sammanhang oxå. jag har varit ganska "duktig" på att använda högpassfilter i mina mixar men inte så till den grad att jag har det på allt.

eftersom även en enkel sak som detta tar upp systemresurser i ett inspelningsprogram (jag kör cubase 4) så tänker jag att resultatet borde bli detsamma om jag kör filteret på en gruppkanal för körer, som kanske hyser 20 spår, som om jag kör ett filter på varje enskilt spår. har jag rätt? eller påverkas ngn summering eller så....?

Om de ska skäras på samma hz så är det bara använda gruppkanal till det. Dessutom sparar ju det cpu. En god vana är att att använda hp till alla kanaler. Risken finns att ljud som man inte riktigt kan höra ändå påverkar mixen och det inte till det bättre. Så gör dig en tjänst och använd alltid det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Funkar fint att lägga på ett gruppspår.

Men behöver du skära likadant på alla kanaler?

Men jag är inte riktigt lika övertygad om att man skall skära på alla kanaler, är det en artikel som verkligen säger att man skall använda HP på allt, verkar tokigt i mina öron.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan ju ha greppat det fel, men jag brukar i allfall skära så långt upp som det går utan att tappa frekvenser som jag vill ha med. detta brukar vara gannska olika. om samma sångare lägger körerna skulle jag kanske kunna tänka mig att grupera dem men är det olika skulle jag mest troligt vilja skära vid olika frekvenser. Men oandra sidan gör man allt som står i ens makt för att avlasta processorn när den inte orkar jobba längre... 😉

och fråga. lägger man verkligen högpass på typ bas och kagge? jag brukar dippa kaggen och pusha basen i lågbasen eller viceversa...

Redigerat av Mige89
Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga högpass på enskilda kanaler och på grupper eller master ger ju olika effekt. Men ibland spelar det ingen större roll.

På en grupp med enbart körer i ungefär samma röstläge skulle jag nog också lagt ett filter på hela gruppen. Då skulle jag ju ser det som ett "instrument".

Men när det gäller att filtrera bort låga frekvenser för att minimera risken att de äter upp mixen så tjänar man ju inget på att filtrera efter de har summerats, vilket är fallet om man lägger det på en grupp eller på mastern. Då bör ju filtreringen ske innan summeringen, och helst allra först i kedjan.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar behandla körer som ett ljud och skär därför botten på gruppen.

Men när det gäller att filtrera bort låga frekvenser för att minimera risken att de äter upp mixen så tjänar man ju inget på att filtrera efter de har summerats, vilket är fallet om man lägger det på en grupp eller på mastern. Då bör ju filtreringen ske innan summeringen, och helst allra först i kedjan.

Ja, om man jobbar med mycket litet headroom bör man nog skära varje kanal individuellt. Men med internt bitdjup på 32 bitar eller mer är det inget problem.

Edit: Lade till citat

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...