Jump to content
Annons

Använda monitorer som hifi


swampi

Recommended Posts

Tja det är så att jag har ett par samson resolve 65 stående hemma då tänkte jag att jag kan kanske köpa ett minisystem typ som dom har på hifi klubben med cd spelare och radio i ett så kan jag använda dom till det då jag annars inte använder dom för jag har köpt nya är det en dum ide elelr ? och i så fall vilket minisystem ska jag köpa ? tänkte mig runt 3000kr funkar det eller ? vill ha ett mini system då det ser snyggt ut och tar inte mycket plats och kommer jag få ut tillräckligt med effekt från förstärkaren från denon ?

mina monitorer = http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=87

och det jag tänkte köpa till = http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo...ceiver_mdab.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har en sån där Denon som funkar utmärkt! :-) Dina högtalare vet jag inget om men det är egentligen ingen skillnad på bra monitor/hifi-högtalare!

/Jocke

Du har helt rätt, men jag skulle vilja understryka _BRA_ lite extra här. En högtalar-monitors uppgift är ju att återge ljudet så sanningsenligt som möjligt, medans hifi-högtalare i vanlig-konsument-klassen oftast är konstruerade för att låta "bra" istället för på riktigt.

Men, som sagt, sålänge man kör på _BRA_ grejer är det ingen som helst skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sån där Denon som funkar utmärkt! :-) Dina högtalare vet jag inget om men det är egentligen ingen skillnad på bra monitor/hifi-högtalare!

/Jocke

Visst är det skildnad. En bra monitor återspeglar ärlighet. Alltså en bra monitor är väldigt rak och tydlig i ljudbild, medans en bra hifi-högtalare är oftast färgad till en mer upplevelsefull ljudbild, t.ex. den otroligt vanliga loudness kurvan - men ofta med vissa modifikationer såklart.

Men att jämföra en hi-fi högtalare och en monitor tycker jag är väldigt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej men jag vet inte om den orkar driva dom för på den aktiva versionen av resolve 65 så är det ett 75watt steg till basen/mellanregistret och diskanten 25watt och på den denon modellen står det 2*18 watt så då orkar inte den driva dom med andra ord eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

okej men jag vet inte om den orkar driva dom för på den aktiva versionen av resolve 65 så är det ett 75watt steg till basen/mellanregistret och diskanten 25watt och på den denon modellen står det 2*18 watt så då orkar inte den driva dom med andra ord eller ?

Jodå, det gör den, men du kommer inte kunna få ut all den kraft som dina monitorer klarar av. Ljudet kan bli lite klent, men tror inte att du kommer att märka av det alls faktiskt. Har kört 300 watts hifihögtalare på både 2*60 och 2*80 w en gång i tiden, och det räckte definitivt till långt innan jag skruvat upp till max på förstärkaren. Hade knattediscon och så back then. Kolla motståndet, ohmantalet, bara, så att du inte bränner något i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sån där Denon som funkar utmärkt! :-) Dina högtalare vet jag inget om men det är egentligen ingen skillnad på bra monitor/hifi-högtalare!

/Jocke

Visst är det skildnad. En bra monitor återspeglar ärlighet. Alltså en bra monitor är väldigt rak och tydlig i ljudbild, medans en bra hifi-högtalare är oftast färgad till en mer upplevelsefull ljudbild, t.ex. den otroligt vanliga loudness kurvan - men ofta med vissa modifikationer såklart.

Men att jämföra en hi-fi högtalare och en monitor tycker jag är väldigt fel.

Det beror på vilken kaliber man jämför. Billiga monitorer och billiga hifi-högtalare lider av samma problem (och billiga monitorer är oftast varken särskilt ärliga eller raka i frekvensgången, så största skillnaden där är som regel att monitorerna är magnetiskt skärmade) - medan dyra monitorer och dyra hifi-högtalare ligger nära varandra då båda sidorna strävar efter så naturtrogen återgivning som möjligt. Mina front+center-högtalare i surroundanläggningen skulle jag lika gärna kunna placera i studion - men de är lite för stora för att få plats på hyllorna... 🙂

När det gäller förstärkare, så brukar både NAD och Denon fungera bra till det mesta, eftersom de kan leverera mycket ström när det behövs och därför hänger med bra vid transienter. Jag har själv en Denon AVR-3808, som jag är mycket nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej men jag vet inte om den orkar driva dom för på den aktiva versionen av resolve 65 så är det ett 75watt steg till basen/mellanregistret och diskanten 25watt och på den denon modellen står det 2*18 watt så då orkar inte den driva dom med andra ord eller ?

Jodå, det gör den, men du kommer inte kunna få ut all den kraft som dina monitorer klarar av. Ljudet kan bli lite klent, men tror inte att du kommer att märka av det alls faktiskt. Har kört 300 watts hifihögtalare på både 2*60 och 2*80 w en gång i tiden, och det räckte definitivt till långt innan jag skruvat upp till max på förstärkaren. Hade knattediscon och så back then. Kolla motståndet, ohmantalet, bara, så att du inte bränner något i onödan.

Normal lyssning i ett normalt rum brukar sällan överstiga omkring 5-10W. Problemet med att använda för klena slutsteg, är att de kan bli mer instabila vid hög volym och lämna ut mer distorsion och/eller t o m likspänning - eller börja självsvänga och lämna ut HF. Sådana fenomen knäcker diskanterna snabbt som 17, så egentligen är det säkrare att ha ett för starkt slutsteg, än att ha ett för svagt, men har man öronen med sig och inte försöker spela för högt, så är det normalt ingen fara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...