Jump to content
Annons

Det perfekta ljudet


Voice

Recommended Posts

Annons

Hejsan!

Okey, har du tips på något bra software program man kan använda med effekter och sådant.

Själv använder jag mig av Mixcraft finns bra effekter där.

Min utrustning:

Mick: Adk a51e

Kompressor/limiter: Behringer MDX 2600

Mixer: Yamaha MG10/2

Bra signal kedja in och

Kompressor

Eq

Reverb

Limiter

Spännande röster kan vara det som behövs.

Redigerat av Voice
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken DAW som Helst förutom Reason då man inte ka spela in i den.

Men ska du jobba proffesionellt med ljud och framför allt om du ska jobba mot reklamfilm är det antigen Logic eller Pro Tools som gäller.

I 9 fall av 10 är det Pro Tools i allmänhet och Avid formatet i synnerhet.

I Mixcraft kan du använda VST effekter så :

Kompressor : Sonalksis , Waves , PSP , URS

EQ : Sonalksis , Waves , URS

Reverb : Altiverb , Breeverb

Limiter : Massey , Sony , Waves

Alla av ovanstående tillverkare är tillräckligt bra för det du söker.

Jag undrar om någon känner till dom perfekta inställningarna för det härliga "Reklamljudet".

Är mer en fråga om kunskap och erfrenhet än den perfekta inställningen i (valfri) effekt.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vilken DAW som Helst förutom Reason då man inte ka spela in i den.

Men ska du jobba proffesionellt med ljud och framför allt om du ska jobba mot reklamfilm är det antigen Logic eller Pro Tools som gäller.

I 9 fall av 10 är det Pro Tools i allmänhet och Avid formatet i synnerhet.

I Mixcraft kan du använda VST effekter så :

Kompressor : Sonalksis , Waves , PSP , URS

EQ : Sonalksis , Waves , URS

Reverb : Altiverb , Breeverb

Limiter : Massey , Sony , Waves

Alla av ovanstående tillverkare är tillräckligt bra för det du söker.

För att inte glömma UAD. Enligt mig de bästa EQ och Kompressorerna ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Luddmann (oregistrerad)

Hej..

Har spelat in en del speakers till reklamfilm/företagspresentationer.....

Bra utrustning är det första som behövs....

Det andra som behövs är en eller flera tränade röster.......

Oftast finns dessa röster hos skådisar, på den lokala teatern eller liknande...

Men det kostar lite att få tillgång till dem..men bra blir det oftast

Redigerat av Luddmann
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag undrar om någon känner till dom perfekta inställningarna för det härliga "Reklamljudet". (Klart och tydligt med en liten "Punch" i slutet om ni förstår.)

(Lyssna här så kanske ni förstår vad jag menar.)

Tips på effekter / VST, när man gör radioreklam.?

Den där reklam filmen är för det första en bra mix, en fettmix. Men som regel med nivåförfaradena för TV och videomedia så använder man lite basoktaver, sidechaining kompression från ledande spår, och rikligt med exciter, och sen en väldigt fast och transparent kompression för att hålla frekvenserna på plats. På det sättet kan man lyfta upp siblianserna och övre mellanregistret för enskilda spår utan att vara rädd för att de ska slå över eller skära i öronen. Det är inte särskilt svårt när man fått kläm på det, men det tar oftast lite tid. Det handlar - som alltid - till 90% om kunskap och fingertoppskänsla, och 10% om utrustning. Med dyr utrustning går det lite snabbare, eftersom man inte behöver justera fullt lika noga.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag undrar om någon känner till dom perfekta inställningarna för det härliga "Reklamljudet". (Klart och tydligt med en liten "Punch" i slutet om ni förstår.)

(Lyssna här så kanske ni förstår vad jag menar.)

Tips på effekter / VST, när man gör radioreklam.?

Den där reklam filmen är för det första en bra mix, en fettmix. Men som regel med nivåförfaradena för TV och videomedia så använder man lite basoktaver, sidechaining kompression från ledande spår, och rikligt med exciter, och sen en väldigt fast och transparent kompression för att hålla frekvenserna på plats. På det sättet kan man lyfta upp siblianserna och övre mellanregistret för enskilda spår utan att vara rädd för att de ska slå över eller skära i öronen. Det är inte särskilt svårt när man fått kläm på det, men det tar oftast lite tid. Det handlar - som alltid - till 90% om kunskap och fingertoppskänsla, och 10% om utrustning. Med dyr utrustning går det lite snabbare, eftersom man inte behöver justera fullt lika noga.

Redigerat av Voice
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag undrar om någon känner till dom perfekta inställningarna för det härliga "Reklamljudet". (Klart och tydligt med en liten "Punch" i slutet om ni förstår.)

(Lyssna här så kanske ni förstår vad jag menar.)

Tips på effekter / VST, när man gör radioreklam.?

Den där reklam filmen är för det första en bra mix, en fettmix. Men som regel med nivåförfaradena för TV och videomedia så använder man lite basoktaver, sidechaining kompression från ledande spår, och rikligt med exciter, och sen en väldigt fast och transparent kompression för att hålla frekvenserna på plats. På det sättet kan man lyfta upp siblianserna och övre mellanregistret för enskilda spår utan att vara rädd för att de ska slå över eller skära i öronen. Det är inte särskilt svårt när man fått kläm på det, men det tar oftast lite tid. Det handlar - som alltid - till 90% om kunskap och fingertoppskänsla, och 10% om utrustning. Med dyr utrustning går det lite snabbare, eftersom man inte behöver justera fullt lika noga.

Jag har nu suttit ett tag och fixat med en del ljud inställningar och jag har kommit fram med något som jag tycker låter bra. Hade tänkt ladda upp det här så du kan lyssna och se vad du tror om ljudet. (Manuset är ingen vidare, tog bara det som dök upp i huvudet helt enkelt.)

Ljudtestet (Lyssna gärna)

Helt i rätt riktning. Även om det låter förfärligt just nu 😛

Just nu är det för mycket av bas och diskant. Testa en djup basfrekvens förstärkare, typ waves maxxbass, använd EQ för att suga ut området mellan 170-400 hz. Å det går ofta bättre att använda en exciter för att skapa diskant till rösten. En exciter och lite extra diskant-push med EQn sen.

Sen drar du fram den mest transparenta kompressor du har - helst multibandkompressor - och komprimerar den levande Jesus ur rösten. En limiter på toppen som kan dämpa de värsta spikarna kan vara en bra idé - en limiter som är lite varm och rund och inte så brutal, typ Waves L3 eller nån. Men det är på rätt väg, jag vet flera lokala radiostationer som låter ungefär som den här filen gör.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

mindglow (oregistrerad)
Vilken DAW som Helst förutom Reason då man inte ka spela in i den.

Men ska du jobba proffesionellt med ljud och framför allt om du ska jobba mot reklamfilm är det antigen Logic eller Pro Tools som gäller.

I 9 fall av 10 är det Pro Tools i allmänhet och Avid formatet i synnerhet.

Varför måste man köra just Logic eller PT för att jobba professionellt med ljud? Sveriges största dubbningsstudio kör ju tex varken Logic eller ProTools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste man köra just Logic eller PT för att jobba professionellt med ljud? Sveriges största dubbningsstudio kör ju tex varken Logic eller ProTools.

För att dom flesta TV/Reklam bolag skickar ut sina filmer i Avid framför allt om det e hela program.

Men man kan jobba i vilket program man känner för så länge den har möjlighet att importera video och synkar ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tips:

- En rörpre-amp är helt klart något som hjälper till att få fram den rätta klangen och värmen i rösten. Å givetvis en bra mick.

- Den kedja jag brukar använda i PT: RComp som inte jobbar allför hårt (ev. en EQ innan kompressorn som skär bort den djupaste basen också), REQ 4, C4/RComp som jobbar HÅRT, L3, De-esser samt TrueVerb eller liknande på aux-kanal. Som det skrevs tidigare så kan man även använda Maxxbass och någon exicter för att piffa till det hela lite. Framför allt Maxxbass är användbart som tusan. (Mycke waves blire för min del, men det finns säkert andra pluggar som gör jobbet lika bra)

- ProTools är helt klart att rekommendera. Mer eller mindre industristandard känns det som. Fast det har ju inte så mycket å göra med hur själva ljudet låter i slutändan, det gör helt enkelt det smidigare att skicka projekt fram och tillbaka osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skall bli intressant om det går med reklambranschen som med TV, många väljer Final Cut istället för Avid.

Tror det blir tuffare för PT då.

Men faktum är väl att EDL funkar väl fortfarande, eller har man slutat använda detta?

Och har man tur så kan väl kör OMF fram och tillbaka om det kniper, ja alla utom de som använder Cubase förstås... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall bli intressant om det går med reklambranschen som med TV, många väljer Final Cut istället för Avid.

Tror det blir tuffare för PT då.

Många i Hollywood och Filmbranchen även i andra länder har mer och mer börjat gå över till FCP.

Jag håller med att det kommer bli knapra tider för PT om man inte ändrar sin inställning och prissättning.

Det är inte motiverat att belata 100 000 + för ett par Digidesign kort som har en fjärdedel av kraften av vad en ny

Mac Pro 8 core har.

Grabbarna här maxade systemet igår när dom höll på att mixa ett kommande program till Kanal 6.

20 pluggar sedan var alla tre kortetn slut och dom var tvungna att förtsätta med Rtas pluggar istället.

Och har man tur så kan väl kör OMF fram och tillbaka om det kniper, ja alla utom de som använder Cubase förstås...

OMF funkar ju , men är väl inte och har väl alldrig varit 100% påligtligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det är inte motiverat att belata 100 000 + för ett par Digidesign kort som har en fjärdedel av kraften av vad en ny

Mac Pro 8 core har.

+1

+100 menar du väl 😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller nog också med om att Protools kommer att vara i behov av att justera sin inriktning lite i framtiden. Protools lever ju mycket på att det var det första seriösa hårddiskinspelningssystemet, sitt namn och sitt rykte, att det är ett komplett integrerat system i sig själv, att det kräver legitimerad hårdvara, att de flesta amerikaner svär vid det, och att man inriktat sig på klientel med behov av större integrerade system.

Det var en enorm skillnad mellan protools och många andra tidigare, på ljudsidan alltså, och det både var och är ett himla bra system. Men precis som det var större skillnad mellan mac och pc förut, så håller PCn på att närma sig macen mer och mer i prestanda och stabilitet. Likaså håller konkurrensen på att jaga ifatt protools mer och mer. Jag har faktiskt hört skvallras att i inspelningsmeckat Nashville så lär försäljningen av Nuendo med Euconprotokoll öka mer än Protools de senare åren. Vet inte om det är sant, men det vore ett trendbrott i så fall.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

. Jag har faktiskt hört skvallras att i inspelningsmeckat Nashville så lär försäljningen av Nuendo med Euconprotokoll öka mer än Protools de senare åren. Vet inte om det är sant, men det vore ett trendbrott i så fall.

ouch! den sved nog för nåra. ;- )

Link to comment
Dela på andra sajter

Men precis som det var större skillnad mellan mac och pc förut, så håller PCn på att närma sig macen mer och mer i prestanda och stabilitet.

Du tänker på det nya fantastiska operativsystemet Windows Vista eller? 🙂

Nja, mera på XP perioden då. Men mest menade jag överlag. Kompatibiliteten mellan olika hårdvarumärken har förbättrats avsevärt, och skillnaden i stabilitet mellan t.ex. windows 98 och XP är ju kolossal, medan macarna verkar i stort sett lika stabila som de alltid har varit.

. Jag har faktiskt hört skvallras att i inspelningsmeckat Nashville så lär försäljningen av Nuendo med Euconprotokoll öka mer än Protools de senare åren. Vet inte om det är sant, men det vore ett trendbrott i så fall.

ouch! den sved nog för nåra. ;- )

Äh, det var inte meningen i så fall. 🙂

Vi använder ju daw mjukvaror för att vi tycker om dom. Men tycker man om den bara för att den är mest fashionabel just nu ... ja, då blir nog livet ganska jobbigt .. överlag 🙂

Att hävda att den ena är bättre än den andra rent praktiskt, det finns det ingen grund för i dagsläget. Det är lite som att säga att man är en bättre bilförare för man kör Toyota istället för Volvo. Som Picazzo sa ovan, om alla du jobbar mot använder samma så är kan det vara en bra grund för ett val, men inte på något allt omfattande plan.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Luddmann (oregistrerad)
Grabbarna här maxade systemet igår när dom höll på att mixa ett kommande program till Kanal 6.

20 pluggar sedan var alla tre kortetn slut och dom var tvungna att förtsätta med Rtas pluggar istället.

20 pluggar ?, e dom inte lite fel på det då ????

Link to comment
Dela på andra sajter

Luddmann (oregistrerad)
20 pluggar ?, e dom inte lite fel på det då ????

Nått e ju fel med systemet men just nu finns det inte tid för felsökning , Deadlines , nya projekt m.m m.m

Ja, jag har varit där själv..🙂 långa nätter osv för att få saker och ting färdiga....

Inte kul när det krånglar

Hopppas ni får rätt på grejorna...

Ha de gött

Link to comment
Dela på andra sajter

vad jag tycker är lite synd, (av nån outgrundlig anledning)

är att det inte längre går att rekommendera folk att lära sig cubase för att det är så dyrt.

apple har ett oerhört läge att pressa priserna UNDER sina marginaler, som inte enskilda aktörer kan göra.

cubase är billigt om man kör crackpluggar men väldigt dyrt annars. logic har ju typ allt, (men kanske inte så skoj ibland)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
vad jag tycker är lite synd, (av nån outgrundlig anledning)

är att det inte längre går att rekommendera folk att lära sig cubase för att det är så dyrt.

apple har ett oerhört läge att pressa priserna UNDER sina marginaler, som inte enskilda aktörer kan göra.

cubase är billigt om man kör crackpluggar men väldigt dyrt annars. logic har ju typ allt, (men kanske inte så skoj ibland)

Jag klev av Cubase tåget för ett tag sedan för att det blev för dyrt med uppgraderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
upgraderingar av cubase eller pluggar?

cubaseuppdateringar kostar väl nåra hundringar i snitt om året att hålla igång så det är väl inte så dyrt just det?

Jag hoppade över några några versioner... det blev en slant om man skulle uppgradera.

Köpte en Stealthplug med Tracktion, Amplitube Live 2 och En T_Rex EQ för 795:-

Mycket nöjd.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...