Jump to content
Annons

Foamzorb Blue room?


Filmtoken

Recommended Posts

'ello!

Jag jobbar idag i ett helt obearbetat rum på ca 3.5x4 meter. Inbyggda vägg-garderober på ena sidan, fönster mot gatan på andra. Bara en sån sak ;-) Gissar att jag har standing wave problem (bland annat 🙂) eftersom exempelvis nyckelhålsC i synnerhet (och angränsande halvtoner till viss del) verkar få en eq-höjning på 500% i basregionen ;-) Jag är en lat jävel med tummen mitt i handen och letar här efter en quickfix a la "göra ljudrummet mindre dåligt" snarare än "optimera rummet för tid och evighet". Har hört en del gott om Foamzorb; är Blue room lagom? Någon som kan tipsa om hur man gör ett "sinus-svep" för att leta efter de värsta frekvensbovarna? Sökt som en liten iller efter det här på fprumet, men bara hittar hänvisningar till det i trådar där alla verkar veta precis vad som avses och hur man gör 😄

/Jesper

Redigerat av Filmtoken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Javisst. Dem och många liknande. Dock består alla mina frågor 😳 Laddat ner dina ljudfiler (rosa brus och sinsvep); danke.

arbetsrummet.PNG

Behold my challenge. Rummet i sig är alltså 395x350cm, om man kunde trolla bort de inbyggda garderoberna (de vita blobbarna på var sin sida dörren). 240cm i tak. Den pissgula rektangeln visar var jag för närvarande har Jerker, varpå vilken ett par KRK RP8 tjänstgör. Tänkte först rita in typ allt, men inget av det som är i rummet idag (skrivbord, gästsäng, bokhyllor) är på något sätt ristat i sten. Tvärtom. Är själva "grundplaceringen" av Jerker i sig kajko, till att börja med?

/J

Redigerat av Filmtoken
Link to comment
Dela på andra sajter

'ello!

Jag jobbar idag i ett helt obearbetat rum på ca 3.5x4 meter. Inbyggda vägg-garderober på ena sidan, fönster mot gatan på andra. Bara en sån sak ;-) Gissar att jag har standing wave problem (bland annat :rolleyes:) eftersom exempelvis nyckelhålsC i synnerhet (och angränsande halvtoner till viss del) verkar få en eq-höjning på 500% i basregionen ;-) Jag är en lat jävel med tummen mitt i handen och letar här efter en quickfix a la "göra ljudrummet mindre dåligt" snarare än "optimera rummet för tid och evighet". Har hört en del gott om Foamzorb; är Blue room lagom? Någon som kan tipsa om hur man gör ett "sinus-svep" för att leta efter de värsta frekvensbovarna? Sökt som en liten iller efter det här på fprumet, men bara hittar hänvisningar till det i trådar där alla verkar veta precis vad som avses och hur man gör :rolleyes:

/Jesper

Anledningen till att du har en stark våg är att rummet är nästan lika brett som det är djupt.

Du bör skaffa basfällor för att kontrollera rummets stående vågor. Jag tror inte foam gör så stor skillnad där.

Sträva efter ett så symmetriskt rum som möjligt. Jag skulle placera skrivbordet framför fönstret.

Sätt sedan absorbenter ovanför din lyssningsposition. Sätt även absorbenter vid sidan av lyssningspositionen, på väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...