Jump to content
Annons

Vad är en Preamp?

Recommended Posts

Skruven (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tänker köpa mig ett M-audio Delta 1010-LT och koppla ihop med min mixer.

jag tycker det är lättare att ändra på mixern innan inspelning.

Nu till mina frågor

1. Vad är en preamp?

2. Min mixer har ingen Phatommatning ska man då köpa en Phantommatningsbox eller en preamp?

3. Vad är en limiter?

4. OM du mikar upp gitarr förstärkare ska du då gå med miken genom preampen?

5. Är M-audio Delta 1010-LT Bra till annat än flerkanals inspelning så som 2 spår åt gången?

6. Många säger att det är bättre att bara ha ett ljudkort men kan man andvända M-audio Delta 1010-LT utan mixer? Eller är det bättre att använda det med en mixer? (Alla proffs studios har ju mixer)

7. Är det bättre att köpa en digital reverb box eller ska man lägga på reverb i datorn efter inspelning?

8. Kan man koppla mixern med datorn så ändrar du volym på mixern så ändras vålym på datorn?

Är väldigt tacksam om någon kunde svara gärna på alla fråger 😛

// skruven

Annons
Postat
  Skruven sa:
Hej!

Tänker köpa mig ett M-audio Delta 1010-LT och koppla ihop med min mixer.

jag tycker det är lättare att ändra på mixern innan inspelning.

Nu till mina frågor

1. Vad är en preamp?

2. Min mixer har ingen Phatommatning ska man då köpa en Phantommatningsbox eller en preamp?

3. Vad är en limiter?

4. OM du mikar upp gitarr förstärkare ska du då gå med miken genom preampen?

5. Är M-audio Delta 1010-LT Bra till annat än flerkanals inspelning så som 2 spår åt gången?

6. Många säger att det är bättre att bara ha ett ljudkort men kan man andvända M-audio Delta 1010-LT utan mixer? Eller är det bättre att använda det med en mixer? (Alla proffs studios har ju mixer)

7. Är det bättre att köpa en digital reverb box eller ska man lägga på reverb i datorn efter inspelning?

8. Kan man koppla mixern med datorn så ändrar du volym på mixern så ändras vålym på datorn?

Är väldigt tacksam om någon kunde svara gärna på alla fråger 😛

// skruven

Hej skruven!

Ska försöka svara på de frågor jag har lite koll på:

1. En preamp är något som förstärker signalen du får från en ljudkälla - det sitter t.ex en preamp på varje spår i en vanlig mixer där man kopplar in micksladd/gitarrkabel eller vad man nu sätter i. Det finns bättre och sämre preamps - en preamp som följer med t.ex en bärbar dator kan låta ganska sunkigt, men en skitdyr för 50000 låter ofta super!

2. Det sitter fantommatning i många preamps, annars får du väl köpa en "box". Kolla efter "48v" eller "phantom" på produktbeskrivningen på preampen!

3. En limiter är som en kompresor fast hårdare - den trycker ihop ljudet (läs: jämnar ut) så att lägsta nivån blir högre och högsta nivån blir lägre, resultatet är att man kan lira hela signalen på hög nivå utan att det distar (läs på forumet)

4. Testa, smaken avgör!

5. Det funkar nog, ingen aning (har du två ingångar går det i alla fall, sen får du avgöra själv vad "bra" är)

6. Jag har aldrig använt mixer vid inspelning, förutom en gång då jag skulle micka upp ett trumset ("aldrig"). Det följer med mjukvarumixrar i alla sequencerprogram (inspelningsprogram)

7. Jag tror att det finns lika bra pluginreverb (dator) som det finns outboards.. ska du köpa ett reverb i en låda, köp ett analogt?

8. Såna mixrar är skitdyra (enligt mina mått) men det finns små kontrollenheter med en fader som kopplas till olika spår i datorn för 1500+ om man kollar på thomann (dator -> kontrollenheter). En vanlig (analog) mixer kan inte styra datorprogram! Köper du en CME-UF-keyboard sitter det faders på den så du kan styra cubase, men dom är jätteplastiga tycker jag, köpte en sån men ska nog sälja den..

hoppas det klarnar! Sök och du skall finna (använd sökfunktionen uppe i högra hörnet - nyckeln är bra nyckelord!)

Skruven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är inte så bra på det där med inspelning men vad är det för skillnad med analog och digital?

Så en limiter och preamp kan man andvända på alla instrument (Keyboard, Gitarr, Bas, Trummor) ?

// Skruven

Redigerat av Skruven
drloop (oregistrerad)
Postat

Kompressor jämnar ut topparna, den höjer inte låga nivåer även omresultatet kan upplevas som att låga nivåer höjs.

Limiter är en kompressor som komprimerar hårt.

drloop (oregistrerad)
Postat

Vad vill du spela in?

Behöver du spela in många kanaler samtidigt?

Skruven (oregistrerad)
Postat

Vad skulle ni tycka andvänd kompressor och limiter innan eller efter inspelning?

det enda är vell att ska du ställa det innan inspelningen kan du ju inte ändra det

Postat
  Skruven sa:
Vad skulle ni tycka andvänd kompressor och limiter innan eller efter inspelning?

det enda är vell att ska du ställa det innan inspelningen kan du ju inte ändra det

Eftersom du knappt vet vad en kompressor är och hur den användes så är det bäst att du komprimerar efteråt i mixen.

Du måste skaffa dig grundlägande literatur om inspelning, mixning och allting som har med musik produktion att göra, läs allt du kan hitta.

Lycka till

Skruven (oregistrerad)
Postat

Jag tänker spela in runt 2-3 spår åt gången.

Men varför har man en hög med rack om ändå kan ha dem i datorn?

Skruven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

??

Redigerat av Skruven
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Strunta i hårdvara tills du har blivit varm i kläderna så du vet vilken hårdvara du vill ha.

Finns flera skäl att ha rackgrejer men det finns också många skäl till att inte ha dom.

Redigerat av drloop
Postat
  Skruven sa:
Jag tänker spela in runt 2-3 spår åt gången.

Men varför har man en hög med rack om ändå kan ha dem i datorn?

Bra fråga. ☺️

De flesta klarar sig definitivt utan externa prylar - men ibland är man kanske ute efter ett speciellt sound som bara en viss modell av en hårdvaruburk kan ge - och då kan det vara befogat med hårdvara - men i de flesta fall är mjukvaran att föredra, bl a eftersom det räcker att man köper en kvalitets-kompressor, så kan man lägga den på så många spår man behöver. När det gäller hårdvara, så måste man i stället köpa en kompressor per kanal som man vill lägga den på...

Själv har jag inget annat än omvandlare, preamps och hörlursförstärkare utanför datorn, eftersom jag tycker att annan hårdvara är överflödig för mina behov och krav.

Citat
Är inte så bra på det där med inspelning men vad är det för skillnad med analog och digital?

Analog = vanligt ljud som du kan höra.

Digital = ljud som har omvandlats till ettor och nollor för att kunna sparas på hårddisk eller annat digitalt media.

När du jobbar med din mix i Cubase (eller andra DAW-program), så är ljudet digitalt. För att du då ska kunna höra vad du gör, så går det genom en D/A (Digital till Analog) -omvandlare.

Postat
  eterno sa:
  Skruven sa:

Eftersom du knappt vet vad en kompressor är och hur den användes så är det bäst att du komprimerar efteråt i mixen.

Du måste skaffa dig grundlägande literatur om inspelning, mixning och allting som har med musik produktion att göra, läs allt du kan hitta.

Lycka till

Instämmer!

Innan du verkligen har koll på hur du jobbar med en kompressor, så ska du INTE köra den på ingången, utan du ska spela in rent, utan några burkar inkopplade. Annars får du som sagt en inspelning som är förstörd och inte kan återställas, om du gjorde något fel med inställningerna. Lägg alltså kompressor och limiter vid mix - och inte vid inspelning.

Spela in i 24-bitsupplösning och sikta på omkring -10dB i stället för att slicka 0dB när du spelar in. Med 24-bit, så har du ändå tillräckligt högt signal/brusförhållande och så skapar du ett "headroom", så att du inte behöver vara lika rädd för att det ska bli överstyrning.

Du kan hitta en del vanliga begrepp utredda i Kontrollrummets Wiki. ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.