Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte köpa mig ett par Sennheiser 595 och dem finns i två ohm-versioner, 50 och 120.

Till en början kommer jag låta en Yamaha-mixer driva luren och sedan förhoppningsvis ett externt ljudkort om ekonomin tillåter.

Förlorar jag någon ljudkvalité på att välja den lättdrivna (50 ohm versionen) när jag driver den med mixer eller externt ljudkort?

50 ohm's versionen är ju anpassad för bärbara datorer och mp3-spelare o.s.v som har mindre output...

tack på förhand 🙂

Annons
Postat (redigerat)

De kan låta olika pga. att impedansen skiljer men det är oftast EXTREMT liten skillnad (och svårt att jämföra då men måste ändra volymen när man byter modell så...), jag skulle köpa de som är lättast att driva då det alltid är irriterande att inte kunna dra på om materialet är lågt i nivå.

Redigerat av Gilbert
Postat
Tänkte köpa mig ett par Sennheiser 595 och dem finns i två ohm-versioner, 50 och 120.

Till en början kommer jag låta en Yamaha-mixer driva luren och sedan förhoppningsvis ett externt ljudkort om ekonomin tillåter.

Förlorar jag någon ljudkvalité på att välja den lättdrivna (50 ohm versionen) när jag driver den med mixer eller externt ljudkort?

50 ohm's versionen är ju anpassad för bärbara datorer och mp3-spelare o.s.v som har mindre output...

tack på förhand 😄

Jag har dessa lurar och är mycket nöjd! De låter finfint på egen hand och kalas med EMU 0404 usb förstärkaren. Väldigt prisvärda jämfört med annat i den klassen som jag provat, bla HD-280, AKG 240, 270 mm.

Det är 50 ohm versionen jag har (senaste versionen). 120 tror jag inte finns att köpa sedan några år tillbaka.

Läs på head-fi forumet så hittar du info i överflöd om dessa och andra hörlurar.

Ohm är inte allt och det finns riktigt dyra bra lurar med runt 50 ohm som folk tycker är mer tungdrivna än en lur från annat märke med mer ohm.

Postat
Ohm är inte allt och det finns riktigt dyra bra lurar med runt 50 ohm som folk tycker är mer tungdrivna än en lur från annat märke med mer ohm.

Helt riktigt, känsligheten (dB/mW) säger mer om hur tungdrivna ett par lurar är.

Postat (redigerat)

Det är egentligen lite bakvänt det där med "tungdrivet" eller inte.

Om ett par lurar har lägre impedans, så låter de mer vid samma utvolym än ett par med högre impedans (och kan därför tolkas som lättdrivna av lyssnaren som inte bryr sig om tekniken) - MEN de med låg impedans är egentligen mer tungdrivna för slutsteget, hur paradoxalt det än kan låta... 😄 Eftersom det är lägre impedans, så drar de mer ström och belastar alltså slutsteget hårdare.

Nåja - kanske ett onödigt sidospår i detta sammanhanget, men ändå... 😄

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Enligt myten ska man kunna "svetsa" genom att korta (= inget motstånd = inte bra för en stärkare i vanliga fall) vissa slutsteg av mycket hög klass utan att de tar skada. Vet du om detta stämmer eller är det en saga?

Redigerat av Gilbert
Postat
Enligt myten ska man kunna "svätsa" genom att korta (= inget motstånd = inte bra för en stärkare i vanliga fall) vissa slutsteg av mycket hög klass, vet du om detta stämmer eller är det en saga?

Går det så mycket ström så att man kan svetsa, så lär nog sluttransistorerna koka ihop - och många slutsteg brukar ha skyddskretsar som känner av en sådan kraftig ökning av strömuttaget, så de stänger av om det blir kortslutet, för att sedan kunna köra vidare som om inget har hänt när kortslutningen är borttagen.

Jag vet tyvärr inte säkert hur mycket det ligger i myten, så det skulle kunna vara möjligt med steg som har extremt hög effekt - men jag har samtidigt svårt att tänka mig att någon tillverkare skulle våga låta det gå så mycket ström genom steget... Svets brukar ju handla om typ 80-90A... Inget för vanlig lampsladd där, inte... 😉

Postat
Enligt myten ska man kunna "svätsa" genom att korta (= inget motstånd = inte bra för en stärkare i vanliga fall) vissa slutsteg av mycket hög klass, vet du om detta stämmer eller är det en saga?

Går det så mycket ström så att man kan svetsa, så lär nog sluttransistorerna koka ihop - och många slutsteg brukar ha skyddskretsar som känner av en sådan kraftig ökning av strömuttaget, så de stänger av om det blir kortslutet, för att sedan kunna köra vidare som om inget har hänt när kortslutningen är borttagen.

Jag vet tyvärr inte säkert hur mycket det ligger i myten, så det skulle kunna vara möjligt med steg som har extremt hög effekt - men jag har samtidigt svårt att tänka mig att någon tillverkare skulle våga låta det gå så mycket ström genom steget... Svets brukar ju handla om typ 80-90A... Inget för vanlig lampsladd där, inte... 😉

Vore kul att veta om det finns någon som helst sanning i vad vissa påstår;

"I remember going to a show a couple years back and one of the U.S. amps reps was there. He was putting on a demonstration with a car battery and one of their amplifiers... the usa 200 to be exact.... he had a welding torch hooked to a modified output on the amp, and was welding steel together with the thing... now thats power." *

* http://www.camaroz28.com/forums/archive/in...php/t-6956.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.