Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Well, jag har alltid velat ha en Les Paul Custom med tre mickar... men förr i tiden stirrade jag mig blind pĂ„ att det skulle stĂ„ "Gibson" pĂ„ huvudet och dĂ„ bidde det sĂ„ dyrt att det inte var frĂ„gan om att köpa en sĂ„dan. Men sĂ„ började jag sniffa lite pĂ„ de japanska mĂ€rkena (Tokai, Burny, Greco etc), hörde att de skulle vara riktigt bra men var lite tveksam. Detta tills Janne pĂ„ Helges HĂ„la började ta in dem och jag testade ett par stycken dĂ€r, de höll grym kvalitĂ© mĂ„ste jag sĂ€ga. SĂ„ jag pratade lite Janne om detta med en tremickars custom och han snokade reda pĂ„ en riktigt fin Ă„t mig. Som vanligt Ă€r han grymt service minded och plockade hem denna Ă„t mig utan att jag behövde avge nĂ„gra löften om att köpa eller sĂ„ men jag blev givetvis sĂ„ld idag nĂ€r jag testat den och nu Ă€r stĂ„r den hĂ€r hemma i alla sin prakt. 🙂

Bilderna nedan gör den inte riktigt full rÀttvisa eftersom jag var tvungen att anvÀnda blixt; men det Àr klart att den inte Àr helt felfri - en gitarr frÄn 1979 skall ju bara ha lite skavanker men denna Àr ÀndÄ i jÀkligt fint skick. Den lÄter bra med - mer mellanregister Àn min Gibson LP, lite öppnare sound men fin sustain och ett hÀrligt ljud mÄste jag sÀga. Tredje micken gör sitt till - man kan kombinera den med de andra via tonkontrollerna och det ger faktiskt en hel del flexibilitet.

Huvudet:

P8040022.jpg

Kroppen:

P8040019.jpg

Hela guran:

P8040015.jpg

...har tyvÀrr inga ljudexempel pÄ den Ànnu.

Annons
Postat

AnvÀnder du alla tre mickar? Vad anvÀnder du dom till/hur anvÀnder du dom? Hur funkar switchen, kan man kombinera eller Àr det en i taget, sÄ att sÀga? Vad lirar du för musik med den?

Postat (redigerat)

Nice, Hellpig! 🙂

Vad lirar du för musik med den?

Hendrix-Paige-Frehley 🙂

Redigerat av Valle
Postat
AnvÀnder du alla tre mickar? Vad anvÀnder du dom till/hur anvÀnder du dom? Hur funkar switchen, kan man kombinera eller Àr det en i taget, sÄ att sÀga? Vad lirar du för musik med den?

Har inte hunnit spela sÄ mycket pÄ som jag hade hoppats men mittmicken kan anvÀndas tillsammans med stall- och halsmicken - hur mycket den skall höras kombineras med tonkontrollerna. Jag tyckte att det gav en hel del flexibilitet, den timmen eller sÄ som jag satt med gitarren ikvÀll. Ja, Valle trÀffar rÀtt med de tre gitarristerna. Lirar rÀtt mycket 70-tals inspirerad rock Ät det hÄrdare hÄllet Àven om jag experimenterar en del med annat ocksÄ. Finns en o annan lÄt upplagd hÀr om du Àr nyfiken.

Postat
Nice, Hellpig! 🙂

Hendrix-Paige-Frehley 😛

Coolt, jag har nÀstan samma förebilder. Lyssnar mycket pÄ Hendrix och Frehley.

Min drömgitarr Àr som din fast Gibson. Synd att fÀrgen pÄ mekaniken Àr sliten.

Men vad Àr det för schema pÄ den gitarren? 3 vol och 1 ton? 2 ton och volym?

Jag har Àven testat Page's senaste customlp. Bra var den.

Postat
Nice, Hellpig! 🙂

Hendrix-Paige-Frehley 😛

Coolt, jag har nÀstan samma förebilder. Lyssnar mycket pÄ Hendrix och Frehley.

Min drömgitarr Àr som din fast Gibson. Synd att fÀrgen pÄ mekaniken Àr sliten.

Men vad Àr det för schema pÄ den gitarren? 3 vol och 1 ton? 2 ton och volym?

Jag har Àven testat Page's senaste customlp. Bra var den.

Jag var helt inne pÄ Gibson ocksÄ, fram tills sent i vÄras. DÄ började jag testa lite Burny, Tokai och Greco-gitarrer - kunde först inte fatta hur kvalitativa de Àr. De brÀcker Epihones Gibsonkopior med hÀstlÀngder och de slÄr Gibson sjÀlva pÄ fingrarna emellanÄt ocksÄ. Jo, faktiskt. För nÄgot Är sedan hade jag förmodligen aldrig sagt nÄgot sÄnt men ... sÄ Àr det.

Jag vet ej exakt hur schemat ser ut men det Àr nÄgot "special". NÀr du kör pÄ halsmicken blir en av tonkontrollerna (den för stallmicken) en kontroll för mittmicken istÀllet. Det finns (har jag lÀst) tremickars med speciella switchar för de tre mickarna men det har jag inte sett i verkligheten...

• 5 veckor senare...
Postat

Har en Greco Les Paul Custom Super Real frÄn 1980 och den spöar verkligen varenda Gibson jag har testat.

Dessutom har den ju en riktigt skön patina som man inte fÄr med en ny gitarr.

5-7000 som dom ligger pÄ begagnade idag Àr ju i princip gratis mot vad man fÄr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.