Jump to content
Annons

Hjälp med strängar


Ohjay

Recommended Posts

Tjena,

Jag köpte för nån månad sedan en Epiphone Les Paul Special II, för att ha som läroinstrument. Har tidigare spelat aukustisk gitarr, men det var tusen år sedan så kunskaperna behöver fräschas upp.

Iallafall, till mitt problem.

Strängarna verkar slå i banden oavsett var på halsen jag spelar. Det var lite i början men verkar bara bli värre ju mer jag spelar på den. Det är främst E-, A- och D-strängarna som lider av detta. E-strängen är helt klart värst.

Min terminologi-kunskap är rätt kass vad det gäller sånt här, men det är väl ett relief-problem?

Och vad ska jag lämpligast göra för att fixa detta?

Ser gärna att jag försöker fixa det själv, guran är ju ändå rätt billig och det är en bra sak att ha i bagaget att kunna fixa sånt här tycker jag(förutsatt att det inte är extremt komplicerat).

Om ni tror att ett strängbyte räcker, vad för strängar skulle ni rekommendera om jag samtidigt skulle stämma ner gitarren till D? Nyfiken på märke/tjocklek på strängarna isåfall.

Tack på förhand för eventuell hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade samma problem förut, men löste det genom att skruva på en skruv uppe på gitarr-huvet som reglerar halsens böjning. om halsen är böjd för mycket kan det lätt bli så att strängarna slår i banden. Någon annan kan säkert förklara bättre, om du inte förstår vad jag menar. Men det kan väl vara någon annan orsak också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Jag köpte för nån månad sedan en Epiphone Les Paul Special II, för att ha som läroinstrument. Har tidigare spelat aukustisk gitarr, men det var tusen år sedan så kunskaperna behöver fräschas upp.

Iallafall, till mitt problem.

Strängarna verkar slå i banden oavsett var på halsen jag spelar. Det var lite i början men verkar bara bli värre ju mer jag spelar på den. Det är främst E-, A- och D-strängarna som lider av detta. E-strängen är helt klart värst.

Min terminologi-kunskap är rätt kass vad det gäller sånt här, men det är väl ett relief-problem?

Och vad ska jag lämpligast göra för att fixa detta?

Ser gärna att jag försöker fixa det själv, guran är ju ändå rätt billig och det är en bra sak att ha i bagaget att kunna fixa sånt här tycker jag(förutsatt att det inte är extremt komplicerat).

Om ni tror att ett strängbyte räcker, vad för strängar skulle ni rekommendera om jag samtidigt skulle stämma ner gitarren till D? Nyfiken på märke/tjocklek på strängarna isåfall.

Tack på förhand för eventuell hjälp

Som Riffraff sa, så kan det ha med börjningen på halsen att göra. Tänk på hur du förvarar gitarren så att halsen inte tyngs på något obra sätt. Ang strängar så kan jag rekommendera Elexir strängarna, låter skitbra. Fråga efter de tunnare Elexir-strängarna på något musikaffär, det kan förbättra situationen utan att du behöver påverka halsen med lite tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat över huvud & hals men hittar då ingen skruv där som skulle gå att ställa halsen med. Den är extremt bra gömd om det finns en sådan.

Gitarren förvaras i ett ställ på golvet så halsen ska inte påverkas alls av det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat över huvud & hals men hittar då ingen skruv där som skulle gå att ställa halsen med. Den är extremt bra gömd om det finns en sådan.

Gitarren förvaras i ett ställ på golvet så halsen ska inte påverkas alls av det...

Under den lilla klockformade plattan på huvudet finns skruven du justerar dragstången med. Håll ned E-strängen på första och sista band samtidigt, nu bör det vara mellan 0.5-1.5 mm mellan toppen av 12 bandet och strängen. Är det inte det får du justera med dragstången. Hur nära man vill ha beror på spelstil och strängtjocklek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright, tackar. Borde kanske ha skruvat lite på gitarren så hade jag väl hittat den 😄

Har rätt svårt för att se vad för skruv det är i halsen, men jag antar att det är en insex?

Någon som råkar veta exakt storlek på den? Annars får jag väl prova mig fram.

Jag antar att jag ska göra halsen rakare med, för att fixa mitt problem?

Så då ska jag skruva medsols ett kvarts varv, eller kanske ett halvt och vänta en dag och se om det har blivit bättre?

Ska man göra nåt mer efter att det är bra sen eller är det allt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...