Jump to content
Annons

Förbättra sången då man har en skitmick?

Recommended Posts

Specs (oregistrerad)
Postat

Jo det är så att jag har en kass mick från Clas Olsson för drygt 100 lappen. För tillfället har jag inte råd med en bra mick, men då jag har fått ihop lite låtar jag nu skulle vilja sätt sång på så undrar jag om det går att göra sången bättre genom något i Reason. Nu fattar jag att det inte går att göra underverk, men lite bättre kanske det går att göra det i alla fall?

Annons
Postat
Jo det är så att jag har en kass mick från Clas Olsson för drygt 100 lappen. För tillfället har jag inte råd med en bra mick, men då jag har fått ihop lite låtar jag nu skulle vilja sätt sång på så undrar jag om det går att göra sången bättre genom något i Reason. Nu fattar jag att det inte går att göra underverk, men lite bättre kanske det går att göra det i alla fall?

Lägg upp ett klipp?

Vanligtvis är inte mickkvalitén det första som begränsar (så vidare den inte är så dålig att det bara brusar och sprakar).

Hur är inspelningsrummet? Kommer det med mycket rumsljud på inspelningen? I så fall kan det vara bra att försöka isolera lite.

Kompressorer kan pressa fram ljudet och reverbs kan få till bra efterkland. Även med en billig mick lär det finnas utrymme för förbättringar i det perifiera.

Postat

Jag har en urkass mick jag fick överta efter en bekant som fick den när han prenumererade på tidningen Studio. Sen kom jag på att det största problemet ändå inte var micken utan akustiken där jag spelar in, som Hemluth skriver. Hur kass ClasOhlsonmicken ör vet jag inte men för 600 spänn får du en mick som åtminstone går att sjunga igenom. Det är sällan lönt att köpa en fin kondensatormik om man har ett uselt inspelningsrum. Men jag gör så gott jag kan genom att eq och filtrera på andra sätt.

Tips: en sångmick som är till för att sjunga riktigt nära är en bra början. Det blir ett väldigt torrt ljud för du får ju inte med akustiken i rummet men har du kasst rum är det att föredra. Du kan trixa till lite liv i ljudet i datorn. Sen har jag min perfekta patentlösning: Låter datorn sjunga istället för mig 😄

Specs (oregistrerad)
Postat

Tackar för svaren.

Inspelningsrummet är ett egetisolerat litet rum jag enbart tänkt att ha för min sång. Det är inte lika bra som i en studio men helt okey för att vara hemma. Det är så pass stort att en pers kan stå där och röra sig rätt så fritt när sången ska spelas in. Mikrofonen knastrar inget och bruset i den är så pass lite att jag inte tänker på det.

Jag ska testa kompressor som du sa Hemluth och se vad jag kan åstadkomma. 😄

Specs (oregistrerad)
Postat
Sen har jag min perfekta patentlösning: Låter datorn sjunga istället för mig 😠

Låter datorn sjunga istället för dig? Syftar du kanske på Windows talfunktion inne på kontrollpanelen? 😄😉

😎

Haha! Så kan man ju också göra. 🙂

Postat
Sen har jag min perfekta patentlösning: Låter datorn sjunga istället för mig 😠

Jag har en bättre patentlösning; Instrumentalmusik! 😄

En del mikrofoner låter ju iofs skit på riktigt, men det är lite svårt att bedöma hur dålig din egentligen är. Låter den som en standard datormick så är det ju knappt ens lönt att titta på den, exempelvis. Nån billig asiatisk piratkopierad grej kan vara minst lika bra som något flera gånger så dyrt samtidigt som någon märkesmikrofon för 500 kan låta riktigt uselt.

Men visst är det en dynamisk mikrofon och inte en kondensatormikrofon?

Postat

Gör tvärtom!l

Istället för att försöka få ett supersnyggt ljud gör ljudet skitigt och fräckt istället på med dist och annat!

För många år sedan när jag endast hade en kassetteporta där det var svårt att få ett "snyggt" sång sjöng jag genom en gitarreffekt och idag när jag lyssnar på de inspelningarna så tycker jag det låter hur bra som helst!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har gjort en testinspelning med en classe mick.

Exempel på hur den låter finns här:

http://bericadori.com/blog/?p=24

Tycker den funkar för demosyfte.

Rummet har mycket stor betydelse. Inte säker på att du får ett bra ljud i ett trångt litet rum.

Prova att spela in på olika rum, du kanske hittar ett rum som låter kanon.

Redigerat av drloop
Specs (oregistrerad)
Postat
Sen har jag min perfekta patentlösning: Låter datorn sjunga istället för mig 😛

Jag har en bättre patentlösning; Instrumentalmusik! 😮

En del mikrofoner låter ju iofs skit på riktigt, men det är lite svårt att bedöma hur dålig din egentligen är. Låter den som en standard datormick så är det ju knappt ens lönt att titta på den, exempelvis. Nån billig asiatisk piratkopierad grej kan vara minst lika bra som något flera gånger så dyrt samtidigt som någon märkesmikrofon för 500 kan låta riktigt uselt.

Men visst är det en dynamisk mikrofon och inte en kondensatormikrofon?

Det är den här jag har

http://www.thomann.de/se/superlux_eco_88_6er_pack.htm

Den var fan dyrare nu såg jag. Att jag kunde få den så billigt då? Men den är lite "nasal" tycker jag men den får duga tills jag skaffat en bättre.

Sedan var det en annan fråga kom jag på. 🙂

Finns det något sätt i Sound Forge 9 att enbart spela in mikrofonen? Jag lyckas hela tiden få med allting istället för enbart ljudet i micken när jag vill spela in sång. Finns det något sätt att inte spela in musiken man sjunger till? Och kan man lägga på någon tillfällig effekt i det programmet när man sjunger så att det inte låter så stelt just vid inspelningen? Jag har inte lyckats hitta någon lösning på det där.

Specs (oregistrerad)
Postat

Rummet har mycket stor betydelse. Inte säker på att du får ett bra ljud i ett trångt litet rum.

Det där lät bra faktiskt. Jag kanske får ljudisolera hela sovrummet då. 😮

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det där lät bra faktiskt. Jag kanske får ljudisolera hela sovrummet då. 😛

Inspelat i ett arbetsrum. En massa bokhyllor och grejer dämpar ljudet fantastiskt bra.

Ett bra trick är att låta bli att städa undan grejer 😮

Har bättre ljud i rummet när segelsäsongen är över. Segelsäckar dämpar en del...

Redigerat av drloop
Postat
Sen har jag min perfekta patentlösning: Låter datorn sjunga istället för mig 🙂

Låter datorn sjunga istället för dig? Syftar du kanske på Windows talfunktion inne på kontrollpanelen? 😮😛

😎

😛 Det var ju kanonbra!!!

Hahaha...neeej jag menar mer så här, liksom. När man dränker sången i instrumentalspår blir det rätt "naturligt" , ibland i alla fall....

http://www.speedyshare.com/598207701.html

Postat (redigerat)
Sen har jag min perfekta patentlösning: Låter datorn sjunga istället för mig 🙂

Låter datorn sjunga istället för dig? Syftar du kanske på Windows talfunktion inne på kontrollpanelen? 😮😛

😎

😛 Det var ju kanonbra!!!

Hahaha...neeej jag menar mer så här, liksom. När man dränker sången i instrumentalspår blir det rätt "naturligt" , ibland i alla fall....

http://www.speedyshare.com/598207701.html

Hehe, kul att du gillade det. 🙂 Hur gjorde du det där då? Lät som vanlig sång fast lite konstgjord? :S

Edit. Jag gjorde snabbt en låt av det. Vardagstrams. 😎http://www.speedyshare.com/118732319.html.

Edit2. Vi borde kanske inte störa tråden mer. 🙂

Redigerat av Memphis
Postat
Sedan var det en annan fråga kom jag på. 😮

Finns det något sätt i Sound Forge 9 att enbart spela in mikrofonen? Jag lyckas hela tiden få med allting istället för enbart ljudet i micken när jag vill spela in sång. Finns det något sätt att inte spela in musiken man sjunger till? Och kan man lägga på någon tillfällig effekt i det programmet när man sjunger så att det inte låter så stelt just vid inspelningen? Jag har inte lyckats hitta någon lösning på det där.

Leta i kontrollpanelen till ditt ljudkort, så hittar du antagligen en ruta där du kan avaktivera "what you hear"...

Postat
För tillfället har jag inte råd med en bra mick, men då jag har fått ihop lite låtar jag nu skulle vilja sätt sång på så undrar jag om det går att göra sången bättre genom något i Reason.
EQ?

Annars säger jag som Fredrik, att gå åt andra hållet kan "maskera". Kanske är vocodersång din grej? :rolleyes:

Låt sånginspelningarna agera modulator till Reasons vocoder.

Specs (oregistrerad)
Postat (redigerat)
För tillfället har jag inte råd med en bra mick, men då jag har fått ihop lite låtar jag nu skulle vilja sätt sång på så undrar jag om det går att göra sången bättre genom något i Reason.
EQ?

Annars säger jag som Fredrik, att gå åt andra hållet kan "maskera". Kanske är vocodersång din grej? 😉

Låt sånginspelningarna agera modulator till Reasons vocoder.

Jag har alltid sjungit en bit ifrån micken för att den annars distar sönder så men jag testade att köra nära den och sjunga lite försiktigare. Jag tycker fan det var mycket bättre. Speciellt när en själv inte klarar av att sjunga riktiga toner då man måste ta i. Det funkar mycket bättre att sitta nära och pratsjunga (om man kan säga så) istället. Sedan slängde jag på lite dist via Reason för att göra det mer smutsigt och tycke det funkade helt okey.

Men det där med EQ'n du menar. Menar du att jag ska lägga till en separat EQ som går ihop med NN-XT'n jag lagt in sången på eller att jag ska försöka får fram sången via själva Mastering-EQ'n?

Märkte en annan cool grej. På ett ställe i låten "Mmm":ade jag lite. Lade sedan på ett "Ahh":ande ovanpå det som gick i samma melodi. Gjorde det alltså i micken. Sedan lade jag på lite Reverb och delay. Tror jag slängde på en compressor också... men sen hittade jag Unison, vilken jag aldrig tidigare använt. Nybörjare som jag är på allt vad det gäller mastering så blev det jäkla fylligt och brett på nåt sätt. Utan Unisorn så var det nästan lite livlöst, men jäklar vad fet den där grejen verkar vara. 🙂

Redigerat av Specs
Postat
Jag har alltid sjungit en bit ifrån micken för att den annars distar sönder så men jag testade att köra nära den och sjunga lite försiktigare. Jag tycker fan det var mycket bättre.

Vad har du för mikförstärkare? Sänk gain i den så kan du klämma i ordentligt.

Din dynamiska sångmik från Clas Ohlson ska du helt klart hålla nära munnen, inget annat.

Ja, en separat EQ för sången.

Specs (oregistrerad)
Postat
Jag har alltid sjungit en bit ifrån micken för att den annars distar sönder så men jag testade att köra nära den och sjunga lite försiktigare. Jag tycker fan det var mycket bättre.

Vad har du för mikförstärkare? Sänk gain i den så kan du klämma i ordentligt.

Din dynamiska sångmik från Clas Ohlson ska du helt klart hålla nära munnen, inget annat.

Ja, en separat EQ för sången.

Micken går direkt in i ljudkortet så jag har ingen förstärkare, men jag ska göra som du säger och köra nära i fortsättningen. Tackar för svaret. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.