Tobber (oregistrerad) Postat 31 juli 2008 Dela Postat 31 juli 2008 Undrar kort och gott vad man använder en compressor (inte luft) till Kan man jämna ut skillnaderna när man tex spelar ett ackord ,så att dom ljusa tonerna inte klingar så högt helt enkelt att stryper dynamiken Har visserligen en billig förstärkare till min Epiphone SG 400,en Peavey Blazer 158,men när man drar på lite volym så upplever jag att skillnaderna i höga och ljuda toner blir så plågsamt stor Och det låter jävligt dåligt,men jag kanske har missuppfattat alltihop Tack på förhand Tobbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nordic Sound Postat 31 juli 2008 Dela Postat 31 juli 2008 Undrar kort och gott vad man använder en compressor (inte luft) tillKan man jämna ut skillnaderna när man tex spelar ett ackord ,så att dom ljusa tonerna inte klingar så högt helt enkelt att stryper dynamiken Har visserligen en billig förstärkare till min Epiphone SG 400,en Peavey Blazer 158,men när man drar på lite volym så upplever jag att skillnaderna i höga och ljuda toner blir så plågsamt stor Och det låter jävligt dåligt,men jag kanske har missuppfattat alltihop Tack på förhand Tobbe Kort om en kompressor. En kompressor Höjer de låga tonerna och sänker de höga, alltså komprimerar ljudet, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 31 juli 2008 Dela Postat 31 juli 2008 (redigerat) Undrar kort och gott vad man använder en compressor (inte luft) tillKan man jämna ut skillnaderna när man tex spelar ett ackord ,så att dom ljusa tonerna inte klingar så högt helt enkelt att stryper dynamiken Har visserligen en billig förstärkare till min Epiphone SG 400,en Peavey Blazer 158,men när man drar på lite volym så upplever jag att skillnaderna i höga och ljuda toner blir så plågsamt stor Och det låter jävligt dåligt,men jag kanske har missuppfattat alltihop Tack på förhand Tobbe Det låter som det du du behöver främst är en EQ. Med EQ kan du ställa in hur starka de olika frekvenserna skall låta i förhållande till varandra. Har gitarren ett för "ljust" läte så kan du sänka de ljusa tonerna. Jag förstår inte riktigt hur ditt problem ter sig, jag kanske missuppfattar dig? En kompressor trycker ju ihop ljudet som du beskriver. Då gäller det ju dock inte ljudskillnaderna mellan de olika strängarna utan mellan ljuden i sin helhet. Det innebär att det kan bli lite stökigt att på det sättet försöka pressa fram individuella toner ur ackord. Det kan exempelvis bli så att bara vissa frekvenser på vissa toner lyfts fram. Det är givetvis inte omöjligt att få det riktigt bra i alla fall. Det beror lite på hur själva slaget går till. Vid ett relativt långsamt slag nerifrån och upp bör det inte vara något problem. Kompressorn gör ju dock ett utmärkt jobb när det gäller individuella toner, exempelvis fingerspel. Annars finns ju multibandskompressorer som kan komprimera olika frekvenser olika mycket och på så vis pressa fram önskade frekvenser extra mycket. Primärt skulle jag ändå rekomendera att du försöker spela på så vis att ljudet är behagligt redan vid inspelning. Annars kan du laborera med samtliga av dessa effekter. EDIT: Alltså, pratar vi om "höga" och "låga" toner eller "svaga" och "starka"? Jag blev förvirrad. Redigerat 31 juli 2008 av Hemluth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 juli 2008 Dela Postat 31 juli 2008 Undrar kort och gott vad man använder en compressor (inte luft) tillKan man jämna ut skillnaderna när man tex spelar ett ackord ,så att dom ljusa tonerna inte klingar så högt helt enkelt att stryper dynamiken Har visserligen en billig förstärkare till min Epiphone SG 400,en Peavey Blazer 158,men när man drar på lite volym så upplever jag att skillnaderna i höga och ljuda toner blir så plågsamt stor Och det låter jävligt dåligt,men jag kanske har missuppfattat alltihop Tack på förhand Tobbe Kort om en kompressor. En kompressor Höjer de låga tonerna och sänker de höga, alltså komprimerar ljudet, Inte helt korrekt. Kompressorn sänker ljudet med ett visst förhållande till den ursprungliga nivån om det överstiger en viss tröskelnivå - och det innebär att skillnaden mellan starkt och svagt minskar. Kompressorn i sig höjer alltså inget ljud, utan minskar bara dynamiken. Ofta har man en makeup-gain efter kompressorn, där man kan höja om det behövs - men den är bara avsedd för att man ska se till att volymen är lika före och efter kompressorn... När man pratar om högt och lågt, så är det läge för missuppfattningar... Om ljudet är högt, så tolkar vissa det som att det är starkt, medan andra tolkar det som att det är toner uppe i diskanten. Om ljudet är lågt, så tolkar vissa det som att det är svagt, medan andra uppfattar det som toner nere i basen. Det kan alltså vara bättre att använda starkt och svagt om ljudstyrkan - och kanske mörkt och ljust om det är tonhöjden man menar... Förvirringen blir lätt total om man inte har ett gemensamt språk... 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FunkyKeys Postat 31 juli 2008 Dela Postat 31 juli 2008 Undrar kort och gott vad man använder en compressor (inte luft) tillKan man jämna ut skillnaderna när man tex spelar ett ackord ,så att dom ljusa tonerna inte klingar så högt helt enkelt att stryper dynamiken Har visserligen en billig förstärkare till min Epiphone SG 400,en Peavey Blazer 158,men när man drar på lite volym så upplever jag att skillnaderna i höga och ljuda toner blir så plågsamt stor Och det låter jävligt dåligt,men jag kanske har missuppfattat alltihop Tack på förhand Tobbe Kort om en kompressor. En kompressor Höjer de låga tonerna och sänker de höga, alltså komprimerar ljudet, Inte helt korrekt. Kompressorn sänker ljudet med ett visst förhållande till den ursprungliga nivån om det överstiger en viss tröskelnivå - och det innebär att skillnaden mellan starkt och svagt minskar. Kompressorn i sig höjer alltså inget ljud, utan minskar bara dynamiken. Ofta har man en makeup-gain efter kompressorn, där man kan höja om det behövs - men den är bara avsedd för att man ska se till att volymen är lika före och efter kompressorn... När man pratar om högt och lågt, så är det läge för missuppfattningar... Om ljudet är högt, så tolkar vissa det som att det är starkt, medan andra tolkar det som att det är toner uppe i diskanten. Om ljudet är lågt, så tolkar vissa det som att det är svagt, medan andra uppfattar det som toner nere i basen. Det kan alltså vara bättre att använda starkt och svagt om ljudstyrkan - och kanske mörkt och ljust om det är tonhöjden man menar... Förvirringen blir lätt total om man inte har ett gemensamt språk... 😲 Det är ju ännu dummare. Rimligast är: starkt-svagt om dynamik högt-lågt om tonhöjd mörkt-ljust låter snarare som man pratar om klangfärg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 juli 2008 Dela Postat 31 juli 2008 Undrar kort och gott vad man använder en compressor (inte luft) tillKan man jämna ut skillnaderna när man tex spelar ett ackord ,så att dom ljusa tonerna inte klingar så högt helt enkelt att stryper dynamiken Har visserligen en billig förstärkare till min Epiphone SG 400,en Peavey Blazer 158,men när man drar på lite volym så upplever jag att skillnaderna i höga och ljuda toner blir så plågsamt stor Och det låter jävligt dåligt,men jag kanske har missuppfattat alltihop Tack på förhand Tobbe Kort om en kompressor. En kompressor Höjer de låga tonerna och sänker de höga, alltså komprimerar ljudet, Inte helt korrekt. Kompressorn sänker ljudet med ett visst förhållande till den ursprungliga nivån om det överstiger en viss tröskelnivå - och det innebär att skillnaden mellan starkt och svagt minskar. Kompressorn i sig höjer alltså inget ljud, utan minskar bara dynamiken. Ofta har man en makeup-gain efter kompressorn, där man kan höja om det behövs - men den är bara avsedd för att man ska se till att volymen är lika före och efter kompressorn... När man pratar om högt och lågt, så är det läge för missuppfattningar... Om ljudet är högt, så tolkar vissa det som att det är starkt, medan andra tolkar det som att det är toner uppe i diskanten. Om ljudet är lågt, så tolkar vissa det som att det är svagt, medan andra uppfattar det som toner nere i basen. Det kan alltså vara bättre att använda starkt och svagt om ljudstyrkan - och kanske mörkt och ljust om det är tonhöjden man menar... Förvirringen blir lätt total om man inte har ett gemensamt språk... 😲 Det är ju ännu dummare. Rimligast är: starkt-svagt om dynamik högt-lågt om tonhöjd mörkt-ljust låter snarare som man pratar om klangfärg Håller med - men eftersom det är många som använder just högt och lågt på ett underligt sätt, så är det kanske smartare att inte använda orden alls... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.