Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker spela in gitarr, akustisk gitarr med inbyggd mick, och sång samtidigt. Jag har ingen som helst koll på externa ljudkort och sådant, så jag tänkte att jag helt enkelt kunde koppla in två sladdar med en förgrenare. Det gick nästan.

Det jag testade först var att koppla in giatrren med en 6,3 monosladd och en 3,5 till 6,3 monoadapter till förgreningen. Bara så gick det att spela in, men när jag kopplade in en mick, med 3,5 stereo, gick det inte. Det blir alltså inget ljud alls när båda är inkopplade. Det räckte med att själva adaptern, alltså ingen gitarr eller sladd, var inkopplad för att det skulle sluta fungera.

Jag vet inte hur de här sakerna egentligen fungerar och jag tänkte att det kanske blir något knas om man har mono och stereo i förgreningen. Jag testade med att koppla in två stycken mickar, vilka båda har 3,5 stereo, och det gick. Så jag skaffade en stereoadapter istället och då gick det att ha adaptern i, men när man kopplar in saldden, även om man inte kopplar den till gitarren, så slutar det fungera.

Jag har som sagt ingen vidare koll på det här, men det verkar som att så fort mono kommer med i bilden så fungerar det inte. Är det så att man inte kan kombinera mono och stereo så här eller kan det bero på något annat?

Annons
Postat

Spela in dem på varsin kanal!!!

Koppla inte sådant som du inte förstår hur du ska koppla. Risken är stor att du tar sönder prylar om du gör det. Du kan inte få bra resultat genom att koppla ihop två micar till en ingång, som du verkar försöka, utan det är sådant man använder en mixer till. Om du dessutom har en preamp med fantommatning som är igång, så kan det bli riktigt "spännande" med sådana märkliga kopplingar... Fyrverkerier är trevligt till nyår, men inte alltid så kul annars - och definitivt inte inomhus... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.