MrPetter Postat 23 juli 2008 Postat 23 juli 2008 I ett anfall av hybris tyckte jag det var en strÄlande idé att köra ett Yamaha 02R inte bara i studion utan ocksÄ i min lilla lÄtskrivarhörna hemma. Jag Àlskar bordet och skulle gÀrna fortsatt ha det dÀr - men bara om nÄgon kan trolla fram den dÀr kakan Alice Àter och fÄ i den i mixern pÄ nÄt vÀnster; bordet Àr helt enkelt alldeles för stort. I jakten pÄ en rimlig ersÀttare att leka med hemma (som inte kostar skjortan eftersom jag ocksÄ vÀgrar sÀlja 02:an) kÀnns, utifrÄn min förkÀrlek för 02R, Yamahas bÄde mindre bord 01V och 03D som lÀmpliga alternativ. De Àr hyfsat prisvÀrda i begagnad form och gÄr att hitta med lite vilja. Mitt problem Àr att jag aldrig hört nÄgot av dem i verkligheten. Kan Studios eminenta lÀsarkrets uttala sig? Vilket bord Àr att föredra? Vi talar alltsÄ inte om 01v96, utan de gamla hederliga versionerna. Har nÄgon nÄt annat lÀmpligt alternativ att rekommendera? Absolut krav Àr minimum fyra bussar. Prislappan bör inte ligga över sex stora sedlar. Well, ladies and gents? Any thoughts? ;-) //Petter
saverman Postat 23 juli 2008 Postat 23 juli 2008 03D har jag aldrig hört, bara sett. Som jag har förstÄtt det sÄ börjar de dock falla isÀr. Finns mÄnga ex som har trasiga displayer och sÄnt dÀr som strular. Annat minus för den Àr att de anvÀnder de gamla expansionskorten, de lÀngre. 01V har jag jobbat en del sjÀlv med och mÄste sÀga att jag oxÄ gillar det formatet bÀttre Àn 02R. Det som mest tynger ner en 01V för mig Àr preampsen som inte Àr mycket att hurra för. Annars smidigt bord nÀr man vÀl lÀrt sig det. Vad ska du ha det till? Mixning? Summering?
MrPetter Postat 23 juli 2008 TrÄdstartare Postat 23 juli 2008 03D har jag aldrig hört, bara sett. Som jag har förstÄtt det sÄ börjar de dock falla isÀr. Finns mÄnga ex som har trasiga displayer och sÄnt dÀr som strular. Annat minus för den Àr att de anvÀnder de gamla expansionskorten, de lÀngre. 01V har jag jobbat en del sjÀlv med och mÄste sÀga att jag oxÄ gillar det formatet bÀttre Àn 02R. Det som mest tynger ner en 01V för mig Àr preampsen som inte Àr mycket att hurra för. Annars smidigt bord nÀr man vÀl lÀrt sig det. Vad ska du ha det till? Mixning? Summering? Menar du att 03:an Àr sÀmre Àn 01:an i kvalitet dÄ? 01V slÀppter vÀl -95 och 03D -97, sÄ det kÀnns som om man borde dela den problematiken? Men de kanske man inte gör? SjÀlv har jag ingen aning. Jag har sett ett 01V pÄ hÄll - is alles! FrÀmst kommer jag ha mixern för att köra som mellansteg för lyssning / sammix i samband med inspelning. Det Àr dock i min lilla miljö hemma, som frÀmst anvÀnds för skissjobb innan ski... jag menar "det fantastiska lÄtmaterialet" portas ut och tas till studion. =) Sen ska det sÀgas att en del av de dÀr provisoriska pÄlÀggen onekligen blir permanenta (nÀhÀ?), varför kvaliteten inte kan vara hur kass som helst. Inte direkt ett minus att borden Àr smÄ nog att frakta i hÀndelse av mer oförberedda on-location-inspelningar heller. Du gillar 01V i alla fall? Och tycker det stÄr sig vÀl mot 02R? //P.
Implasticyde Postat 23 juli 2008 Postat 23 juli 2008 (redigerat) Det finns tvĂ„ versioner av 01v. En Ă€ldre (01v) och en nyare (01v96). Om jag inte minns fel har den nyare versionen bĂ€ttre omvandlare etc. jĂ€mfört med 03D men detta Ă€r inget jag Ă€r 100% sĂ€ker pĂ„. Vad gör man nĂ€r man inte Ă€r sĂ€ker? Söker pĂ„ nĂ€tet đ Detta Ă€r vad jag hittade: Specifikationer för 01v: Sampling Frequency Internal: 44.1 kHz; External: 44.1 kHz(-10%) to 48 kHz (+6%) Signal Delay Less than 2.5 ms at fs = 44.1 kHz, CH INPUT to ST OUT Fader 15 x 60 mm motorized Fader Resolution 0 to -72, -infinity dB (128 steps, 60 mm) master faders except ST OUT; +6 to -72, -infinity dB (128 steps, 60 mm) other faders; 0 to -96, - infinity dB (128 steps, 60 mm) ST OUT fader Total Harmonic Distortion (Input Gain = Min.) Less than 0.1% 20 Hz to 20 kHz, at +14 dB into 600 ohm; Less than 0.02% 1 kHz, at + 18 dB into 600 ohm, CH IN to ST OUT Frequency Response +1, -3 dB 20 Hz to 20 kHz, at +4 dB into 600 ohm Dynamic Range (maximum level to noise level) 110 dB typ. DA converter (ST OUT); 105 dB typ. AD + DA (to ST OUT) Hum and Noise (20 Hz to 20 kHz) Rs = 150 ohm, Input gain = Max, Input pad=0 dB, Input sensitivity = -60dB; Measured with a 6dB/oct filter at 12.7 kHz; equivalent to a 20kHz filter with an infinite dB/oct attenuation; -128 dB Equivalent input noise; -94 dB Residual output noise, ST OUT, ST OUT off; -94 dB (98 dB S/N) ST OUT, ST fader at nominal level and all CH IN faders at minimum level; -64 dB (68 dB S/N) ST OUT, ST fader at nominal level and one CH IN fader at nominal level Maximum Voltage Gain 70 dB CH IN (CH 1-12) to ST OUT/OMNI (BUS) OUT; 70 dB CH IN (CH 1-12) to OMNI (AUX) OUT (via pre input fader); 36 dB CH IN (CH 13-16) to ST OUT; 76 dB CH IN (CH 1-12) to MONITOR OUT (via ST bus) Crosstalk (at 1 kHz) -70 dB adjacent input channels (CH 1-12); -60 dB adjacent input channels (CH 13-16); -70 dB input to output Memory/Libraries Scene:99; EQ: 80(40 preset, 40 user); Effects: 99 (42 preset, 57 user); Dynamics: 80 (40 preset, 40 user) Analog Controls INPUT (1-12): PAD (0/26), GAIN (-16 to -60), PHANTOM + 48 V switch (simultaneously supplied to CH 1-6, 7-12); INPUT (13-14): GAIN (+10 to - 20); INPUT (15-16): GAIN (+10 to -20), INPUT SELECT (15-16, 2TR IN); OUTPUT: MONITOR SELECT (2TR IN, MONITOR), MONITOR LEVEL CONTROL, PHONES LEVEL CONTROL Digital Section ON and SEL Keys CH 1-12, CH 13-14, CH 15-16, STEREO/MASTER (AUX 1-4, EFFECT 1-2), RETURN 1,2 Digital FADERS CH 1-12, CH 13-14, CH 15-16, STEREO/MASTER (AUX 1-4, EFFECT 1,2) Digital ENCODERS RETURN 1,2 Digital SOLO Keys CH 1-12, CH 13-14, CH 15-16, RETURN 1,2 Digital FADER MODE Keys HOME, EFFECT 1, EFFECT 2, OPTION I/O, REMOTE, AUX 1, AUX2, AUX3, AUX4 Digital SELECTED CHANNEL EQ Keys ENCODERS HIGH, HI-MID, LO-MID, LOW, PAN, F (EQ), G(EQ) Digital INPUT CONTROL Keys EQ/ATT, 0/DELAY, DYNAMICS, PAN/ROUTING, VIEW Digital SET UP Keys UTILITY, MIDI, SETUP, MEMORY Digital DATA ENTRY ENCODER Keys PARAMETER (24 detents/rotation); +1/INC, -1/DEC, ENTER (push to fix parameter) Digital CURSOR Keys LEFT, RIGHT, UP, DOWN Display LCD: 320 x 80 dots, Graphic LCD w/backlight and contrast control pot; LEDs: ST OUT meter, 12 elements x 2, SOLO mode LED Power Requirements USA and Canada: 120 V AC, 60 Hz; European: 230 V AC, 50 Hz Power Consumption 70 W Dimensions ( W x H x D) 430 x 148 x 520 mm (16.9" x 5.8" x 20.4") Weight 12.5 kg (27.5 lbs) Security Cover Four M3 fixing holes for user-made cover 03D Frequency Response 20 Hz-20kHz+1, -3dB (+4 dB into 600 ohm) Dynamic Range 110 dB min. STEREO OUT D/A converter; 105 dB typ. STEREO IN to STEREO OUT (AD/DA); 100 dB min. STEREO IN to STEREO OUT (AD/DA) THD (Total Harmonic Distortion) Less than 0.1% (20 Hz-20kHz @ +14 dB into 600 ohm); Less than 0.01% for STEREO IN to STEREO OUT (1kHz @ + 18 dB into 600 ohm) Hum and Noise* (20 hz-20 kHz) Rs = 150 ohm input gain = max. input pad = off, input sensitivity = -60dB, -128dB equivalent input noise; -94 dB residual output noise from STEREO OUT (STEREO OUT = OFF); -94 dB (98 dB S/N) STEREO OUTPUT. Master fader at nominal level and all CH faders at minimum; -64 dB (68 dB S/N) STEREO OUTPUT. Master fader and one CH fader at nominal level. Maximum Voltage Gain 76 dB CH IN to STEREO OUT/BUS OUT; 76 dB CH IN to AUX OUT (pre fader); 12 dB STEREO IN to STEREO OUT; 76 dB CH IN to MONITOR OUT (via stereo bus) Crosstalk Adjacent channels: -70 dB (1kHz) Input to Output: -70 dB (1kHz) Sampling Rate Internal: 48 kHz/44.1 kHz; External: 32 kHz-48 kHz + or - 6% Signal Delay Less than 2.5 ms input to output (fs = 48 kHz) Faders Type: 60mm motorized; Resolution:+6 to -90-infinity dB Display 320 x 420 dot backlit LCD (with contrast control) EQ High: + or - 18 dB, 20 Hz -20.1 kHz, HPF, peaking, shelving; High-Mid: + or - 18 dB, 20 Hz - 20.1 kHz, peaking; Low-Mid: + or - 18 dB, 20 Hz - 20.1 kHz, peaking; Low: + or - 18 dB, 20 Hz - 20.1 kHz, LPF, peaking, shelving Memories/Libraries Scene: 51 (1 preset, 50 user); Channel: 51 (2 preset, 49 user); EQ: 80 (40 preset, 40 user); Effects: 96 (64 preset, 32 user); Dynamics: 80 (40 preset, 40 user) Stereo Output Meters 12-segment LED meter x 2 Power Requirements USA and Canada: 120 V AC, 60 Hz; European: 230 V AC, 50 Hz Power Consumption 85 W Dimensions (W x D x H) 460 x 516 x 204 mm (18.1" x 20.3 " x 8") Weight 16 kg (35.3 lbs) Free-Air Operating Temperature 10 degrees C to 35 degrees C (50 degrees F to 95 degrees F) Relative Humidity 25% - 80% Digital Output Dither 16 - 24 bit 01v96 Number of scene memories 99 Sampling Frequency Internal 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz External Normal rate 44.1 kHz -10% - 48 kHz + 6% Double rate 88.2 kHz -10% - 96 kHz + 6% Signal Delay â€1.6 ms CH INPUT to STEREO OUT (@Sampling frequency = 48 kHz) â€0.8 ms CH INPUT to STEREO OUT (@Sampling frequency = 96 kHz) Fader 100mm motorized x 17 Total Harmonic Distortion* Input Gain=Min. CH INPUT to STEREO OUT †0.05% 20 Hz to 20kHz @+14 dB into 600Ω †0.01% 1kHz @+24 dB into 600Ω (@Sampling frequency = 48 kHz) †0.05% 20 Hz to 40kHz @+14 dB into 600Ω †0.01% 1kHz @+24 dB into 600Ω (@Sampling frequency = 96 kHz) Frequency Response CH INPUT to STEREO OUT 0.5, -1.5 dB 20 Hz 20 kHz @ + 4 dB into 600Ω(@Sampling frequency = 48 kHz) 0.5, -1.5 dB 20 Hz 40 kHz @ + 4 dB into 600Ω(@Sampling frequency = 96 kHz) Dynamic Range (maximum level to noise level) 110 dB typ. DA Converter (STEREO OUT) 105 dB typ. AD+DA (to STEREO OUT) @FS = 48 kHz 105 dB typ. AD+DA (to STEREO OUT) @FS = 96 kHz Hum & Noise** (20Hz-20kHz) Rs=150Ω Input Gain = Max. Input Pad = 0dB Input Pad = 0dB Input Sensitivity = - 60dB -128dB equivalent input noise -86dB residual output noise STEREO OUT STEREO OUT off -86dB (90dB S/N) STEREO OUT STEREO fader at nominal level and all CH INPUT faders at minimum level -64dB (68dB S/N) STEREO OUT STEREO fader at nominal level and one CH INPUT fader at nominal level Maximum Voltage Gain 74dB CH INPUT (CH1-12) to STEREO OUT/OMNI (BUS) OUT 40dB CH INPUT (CH13-16) to STEREO OUT 74dB CH INPUT (CH1-12) to OMNI (AUX) OUT (via pre input fader) 74dB CH INPUT (CH1-12) to MONITOR OUT (via STEREO BUS) Crosstalk (@1kHz) Input Gain = Min. 80dB adjacent input channels (CH1-12) 80dB adjacent input channels (CH13-16) 80dB input to output Power Requirements U.S/Canada 120V 90W 60 Hz Others 220240V 90W 50/60 Hz Dimensions 430(W) x 540(D) x 150(H) mm Net Weight 33.6 lbs Operating free-air temperature range 10-35 oC Storage temperature range -20-60 oC Accessories AC Cable, CD-ROM (STUDIO MANAGER) Options Digital interface card (MY16, MY8, MY4 series), RACK MOUNT KIT: RK1 Efter att snabbt ha tittat lite pĂ„ "nuffrorna" Ă€r 01V96v2 vinnaren med högre samplingsfrekvens och bĂ€ttre THD (TotalHarmonicDistortion) men jag har inte högt skillnaden mellan ett 03D bord och ett 01V96v2 och det Ă€r vĂ€l dĂ€r man avgör vad man gillar bĂ€st? SjĂ€lv upplevde jag mitt gamla 03D-mixerbord med ADAT-expansion tillsammans med ett RME Hammerfall HDSP9652 som lite mer "instĂ€ngt" och "dovt" i jĂ€mförelse med Apogee Ensemble men men, det Ă€r mitt tycke och smak som talar. FrĂ„gan Ă€r vĂ€l vad som passar just dig bĂ€st đ Redigerat 23 juli 2008 av Implasticyde
maart (oregistrerad) Postat 23 juli 2008 Postat 23 juli 2008 jag har inte heller provat 03:an men av 01v och 01v96 Àr valet enkelt; 01v96 Àr riktigt riktigt bra. Samma preamps som i DM1000 om jag inte minns fel, d.v.s. riktigt bra. Dessutom Àr bordet lÀttjobbat och allmÀnt trevligt. lite i dyraste laget dock (för mig iaf).
MrPetter Postat 23 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 23 juli 2008 Det finns tvĂ„ versioner av 01v. En Ă€ldre (01v) och en nyare (01v96). Om jag inte minns fel har den nyare versionen bĂ€ttre omvandlare etc. jĂ€mfört med 03D men detta Ă€r inget jag Ă€r 100% sĂ€ker pĂ„. Vad gör man nĂ€r man inte Ă€r sĂ€ker? Söker pĂ„ nĂ€tet đ Detta Ă€r vad jag hittade: Specifikationer för 01v: Sampling Frequency Internal: 44.1 kHz; External: 44.1 kHz(-10%) to 48 kHz (+6%) Signal Delay Less than 2.5 ms at fs = 44.1 kHz, CH INPUT to ST OUT Fader 15 x 60 mm motorized Fader Resolution 0 to -72, -infinity dB (128 steps, 60 mm) master faders except ST OUT; +6 to -72, -infinity dB (128 steps, 60 mm) other faders; 0 to -96, - infinity dB (128 steps, 60 mm) ST OUT fader Total Harmonic Distortion (Input Gain = Min.) Less than 0.1% 20 Hz to 20 kHz, at +14 dB into 600 ohm; Less than 0.02% 1 kHz, at + 18 dB into 600 ohm, CH IN to ST OUT Frequency Response +1, -3 dB 20 Hz to 20 kHz, at +4 dB into 600 ohm Dynamic Range (maximum level to noise level) 110 dB typ. DA converter (ST OUT); 105 dB typ. AD + DA (to ST OUT) Hum and Noise (20 Hz to 20 kHz) Rs = 150 ohm, Input gain = Max, Input pad=0 dB, Input sensitivity = -60dB; Measured with a 6dB/oct filter at 12.7 kHz; equivalent to a 20kHz filter with an infinite dB/oct attenuation; -128 dB Equivalent input noise; -94 dB Residual output noise, ST OUT, ST OUT off; -94 dB (98 dB S/N) ST OUT, ST fader at nominal level and all CH IN faders at minimum level; -64 dB (68 dB S/N) ST OUT, ST fader at nominal level and one CH IN fader at nominal level Maximum Voltage Gain 70 dB CH IN (CH 1-12) to ST OUT/OMNI (BUS) OUT; 70 dB CH IN (CH 1-12) to OMNI (AUX) OUT (via pre input fader); 36 dB CH IN (CH 13-16) to ST OUT; 76 dB CH IN (CH 1-12) to MONITOR OUT (via ST bus) Crosstalk (at 1 kHz) -70 dB adjacent input channels (CH 1-12); -60 dB adjacent input channels (CH 13-16); -70 dB input to output Memory/Libraries Scene:99; EQ: 80(40 preset, 40 user); Effects: 99 (42 preset, 57 user); Dynamics: 80 (40 preset, 40 user) Analog Controls INPUT (1-12): PAD (0/26), GAIN (-16 to -60), PHANTOM + 48 V switch (simultaneously supplied to CH 1-6, 7-12); INPUT (13-14): GAIN (+10 to - 20); INPUT (15-16): GAIN (+10 to -20), INPUT SELECT (15-16, 2TR IN); OUTPUT: MONITOR SELECT (2TR IN, MONITOR), MONITOR LEVEL CONTROL, PHONES LEVEL CONTROL Digital Section ON and SEL Keys CH 1-12, CH 13-14, CH 15-16, STEREO/MASTER (AUX 1-4, EFFECT 1-2), RETURN 1,2 Digital FADERS CH 1-12, CH 13-14, CH 15-16, STEREO/MASTER (AUX 1-4, EFFECT 1,2) Digital ENCODERS RETURN 1,2 Digital SOLO Keys CH 1-12, CH 13-14, CH 15-16, RETURN 1,2 Digital FADER MODE Keys HOME, EFFECT 1, EFFECT 2, OPTION I/O, REMOTE, AUX 1, AUX2, AUX3, AUX4 Digital SELECTED CHANNEL EQ Keys ENCODERS HIGH, HI-MID, LO-MID, LOW, PAN, F (EQ), G(EQ) Digital INPUT CONTROL Keys EQ/ATT, 0/DELAY, DYNAMICS, PAN/ROUTING, VIEW Digital SET UP Keys UTILITY, MIDI, SETUP, MEMORY Digital DATA ENTRY ENCODER Keys PARAMETER (24 detents/rotation); +1/INC, -1/DEC, ENTER (push to fix parameter) Digital CURSOR Keys LEFT, RIGHT, UP, DOWN Display LCD: 320 x 80 dots, Graphic LCD w/backlight and contrast control pot; LEDs: ST OUT meter, 12 elements x 2, SOLO mode LED Power Requirements USA and Canada: 120 V AC, 60 Hz; European: 230 V AC, 50 Hz Power Consumption 70 W Dimensions ( W x H x D) 430 x 148 x 520 mm (16.9" x 5.8" x 20.4") Weight 12.5 kg (27.5 lbs) Security Cover Four M3 fixing holes for user-made cover 03D Frequency Response 20 Hz-20kHz+1, -3dB (+4 dB into 600 ohm) Dynamic Range 110 dB min. STEREO OUT D/A converter; 105 dB typ. STEREO IN to STEREO OUT (AD/DA); 100 dB min. STEREO IN to STEREO OUT (AD/DA) THD (Total Harmonic Distortion) Less than 0.1% (20 Hz-20kHz @ +14 dB into 600 ohm); Less than 0.01% for STEREO IN to STEREO OUT (1kHz @ + 18 dB into 600 ohm) Hum and Noise* (20 hz-20 kHz) Rs = 150 ohm input gain = max. input pad = off, input sensitivity = -60dB, -128dB equivalent input noise; -94 dB residual output noise from STEREO OUT (STEREO OUT = OFF); -94 dB (98 dB S/N) STEREO OUTPUT. Master fader at nominal level and all CH faders at minimum; -64 dB (68 dB S/N) STEREO OUTPUT. Master fader and one CH fader at nominal level. Maximum Voltage Gain 76 dB CH IN to STEREO OUT/BUS OUT; 76 dB CH IN to AUX OUT (pre fader); 12 dB STEREO IN to STEREO OUT; 76 dB CH IN to MONITOR OUT (via stereo bus) Crosstalk Adjacent channels: -70 dB (1kHz) Input to Output: -70 dB (1kHz) Sampling Rate Internal: 48 kHz/44.1 kHz; External: 32 kHz-48 kHz + or - 6% Signal Delay Less than 2.5 ms input to output (fs = 48 kHz) Faders Type: 60mm motorized; Resolution:+6 to -90-infinity dB Display 320 x 420 dot backlit LCD (with contrast control) EQ High: + or - 18 dB, 20 Hz -20.1 kHz, HPF, peaking, shelving; High-Mid: + or - 18 dB, 20 Hz - 20.1 kHz, peaking; Low-Mid: + or - 18 dB, 20 Hz - 20.1 kHz, peaking; Low: + or - 18 dB, 20 Hz - 20.1 kHz, LPF, peaking, shelving Memories/Libraries Scene: 51 (1 preset, 50 user); Channel: 51 (2 preset, 49 user); EQ: 80 (40 preset, 40 user); Effects: 96 (64 preset, 32 user); Dynamics: 80 (40 preset, 40 user) Stereo Output Meters 12-segment LED meter x 2 Power Requirements USA and Canada: 120 V AC, 60 Hz; European: 230 V AC, 50 Hz Power Consumption 85 W Dimensions (W x D x H) 460 x 516 x 204 mm (18.1" x 20.3 " x 8") Weight 16 kg (35.3 lbs) Free-Air Operating Temperature 10 degrees C to 35 degrees C (50 degrees F to 95 degrees F) Relative Humidity 25% - 80% Digital Output Dither 16 - 24 bit 01v96 Number of scene memories 99 Sampling Frequency Internal 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz External Normal rate 44.1 kHz -10% - 48 kHz + 6% Double rate 88.2 kHz -10% - 96 kHz + 6% Signal Delay â€1.6 ms CH INPUT to STEREO OUT (@Sampling frequency = 48 kHz) â€0.8 ms CH INPUT to STEREO OUT (@Sampling frequency = 96 kHz) Fader 100mm motorized x 17 Total Harmonic Distortion* Input Gain=Min. CH INPUT to STEREO OUT †0.05% 20 Hz to 20kHz @+14 dB into 600Ω †0.01% 1kHz @+24 dB into 600Ω (@Sampling frequency = 48 kHz) †0.05% 20 Hz to 40kHz @+14 dB into 600Ω †0.01% 1kHz @+24 dB into 600Ω (@Sampling frequency = 96 kHz) Frequency Response CH INPUT to STEREO OUT 0.5, -1.5 dB 20 Hz 20 kHz @ + 4 dB into 600Ω(@Sampling frequency = 48 kHz) 0.5, -1.5 dB 20 Hz 40 kHz @ + 4 dB into 600Ω(@Sampling frequency = 96 kHz) Dynamic Range (maximum level to noise level) 110 dB typ. DA Converter (STEREO OUT) 105 dB typ. AD+DA (to STEREO OUT) @FS = 48 kHz 105 dB typ. AD+DA (to STEREO OUT) @FS = 96 kHz Hum & Noise** (20Hz-20kHz) Rs=150Ω Input Gain = Max. Input Pad = 0dB Input Pad = 0dB Input Sensitivity = - 60dB -128dB equivalent input noise -86dB residual output noise STEREO OUT STEREO OUT off -86dB (90dB S/N) STEREO OUT STEREO fader at nominal level and all CH INPUT faders at minimum level -64dB (68dB S/N) STEREO OUT STEREO fader at nominal level and one CH INPUT fader at nominal level Maximum Voltage Gain 74dB CH INPUT (CH1-12) to STEREO OUT/OMNI (BUS) OUT 40dB CH INPUT (CH13-16) to STEREO OUT 74dB CH INPUT (CH1-12) to OMNI (AUX) OUT (via pre input fader) 74dB CH INPUT (CH1-12) to MONITOR OUT (via STEREO BUS) Crosstalk (@1kHz) Input Gain = Min. 80dB adjacent input channels (CH1-12) 80dB adjacent input channels (CH13-16) 80dB input to output Power Requirements U.S/Canada 120V 90W 60 Hz Others 220240V 90W 50/60 Hz Dimensions 430(W) x 540(D) x 150(H) mm Net Weight 33.6 lbs Operating free-air temperature range 10-35 oC Storage temperature range -20-60 oC Accessories AC Cable, CD-ROM (STUDIO MANAGER) Options Digital interface card (MY16, MY8, MY4 series), RACK MOUNT KIT: RK1 Efter att snabbt ha tittat lite pĂ„ "nuffrorna" Ă€r 01V96v2 vinnaren med högre samplingsfrekvens och bĂ€ttre THD (TotalHarmonicDistortion) men jag har inte högt skillnaden mellan ett 03D bord och ett 01V96v2 och det Ă€r vĂ€l dĂ€r man avgör vad man gillar bĂ€st? SjĂ€lv upplevde jag mitt gamla 03D-mixerbord med ADAT-expansion tillsammans med ett RME Hammerfall HDSP9652 som lite mer "instĂ€ngt" och "dovt" i jĂ€mförelse med Apogee Ensemble men men, det Ă€r mitt tycke och smak som talar. FrĂ„gan Ă€r vĂ€l vad som passar just dig bĂ€st đ Tack för din massiva insats i att leta info! Jag tvivlar inte pĂ„ att 01V96 regerar ett test de tre borden emellan - det Ă€r ju den enda av produkterna som fortfarande tillverkas. I enlighet med min första post Ă€r dessvĂ€rre inte det bordet aktuellt dock - av rent ekonomiska skĂ€l. Det hĂ€r ska stĂ„ pĂ„ mitt skrivbord hemma och se till att jag kan skriva och spela utan en massa strul... det Ă€r helt enkelt inte försvarbart att spendera sĂ„dĂ€r 15-20.000 pĂ„ ett mixerbord (igen!) under de omstĂ€ndigheterna. Skulle bra gĂ€rna ha ett - men poĂ€ngen Ă€r att ett 03D eller ett 01V ligger pĂ„ ungefĂ€r samma pris beggat; ca. 4000:-. Det Ă€r dĂ€rför jag funderar pĂ„ om det Ă€r ett 01V eller 03D i sina gamla, klassiska 90-talsutföranden som Ă€r rĂ€tt vĂ€g att gĂ„. Att jag alls lutar Ă„t de borden Ă€r för att jag har stor och god vana vid 02R och grĂ€nssnitt m.m. bör Ă„tminstone likna varandra. Men jag har aldtig kunna jĂ€mföra de tre, sĂ„ alla synpunkter Ă€r vĂ€lkomna! 01V och 03D fanns ju samtidigt, sĂ„ det mĂ„ste finnas skillnader dem emellan... nĂ„got som försvarar de tvĂ„ olika modellerna. Nu Ă€r jag ute efter folks subjektiva uppfattningar om de skillnaderna! =) Igen tack för insatsen! //Petter
Implasticyde Postat 23 juli 2008 Postat 23 juli 2008 (redigerat) 03D framför 01V sĂ€ger jag dĂ„ och baserar min rekommendation pĂ„ bĂ€ttre specifikationer för 03D samt mina egna erfarenheter av 03D! đ Redigerat 23 juli 2008 av Implasticyde
MrPetter Postat 23 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 23 juli 2008 03D framför 01V sĂ€ger jag dĂ„ och baserar min rekommendation pĂ„ bĂ€ttre specifikationer för 03D samt mina egna erfarenheter av 03D! đ :-D Tack för det! DĂ„ har jag en röst för 01V och en för 03D! Har du erfarenhet av 01V ocksĂ„..? Eller av 02R sĂ„ du kan jĂ€mföra dem (02R har jag ju idag)? //P.
Linus Postat 23 juli 2008 Postat 23 juli 2008 (redigerat) Jag har jobbat med och har erfarenhet frĂ„n alla alternativ som nĂ€mns i trĂ„den. Har 03D pĂ„ jobbet. đ 01V, O3D och 02R Ă€r av samma skrot och korn. De lĂ„ter likadant, sĂ„ om du kört 02R sĂ„ kan du 03D:n direkt. Lite mer pill med joghjulet bara. 01V96 Ă€r ur generationspunkt sett nĂ€rmre modellerna DM1000/DM2000. Jag skulle hellre vĂ€lja 01V96 framför 03D. Redigerat 23 juli 2008 av Linus
saverman Postat 23 juli 2008 Postat 23 juli 2008 Beroende pÄ vad du vill koppla in sÄ kanske en 01x kan vara nÄgot? Passar inte anslutningarna sÄ finns det en expansion, i88x. Jag hade en sÄn uppsÀttning förut och gillade det skarpt. Jag köpte min pÄ franska Ebay och kom undan riktigt billigt.
MrPetter Postat 23 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 23 juli 2008 Jag har jobbat med och har erfarenhet frĂ„n alla alternativ som nĂ€mns i trĂ„den. Har 03D pĂ„ jobbet. đ 01V, O3D och 02R Ă€r av samma skrot och korn. 01V96 Ă€r ur generationspunkt sett nĂ€rmre modellerna DM1000/DM2000. SĂ„ menar du 01V eller 01V96? Skulle du vĂ€xa ur en 01V96? Annars skulle jag hellre vĂ€lja 01V96 framför 03D. Jag menar den gamla modellen. 01V96 Ă€r helt enkelt för dyr - en beggad 03D fĂ„r jag för 4.000, ca (och ungefĂ€r samma pris för en 01V, faktiskt). 01V96 gĂ„r pĂ„ ganska mycket mer (som bekant). LĂ€s gĂ€rna mina tidigare inlĂ€gg i trĂ„den sĂ„ framgĂ„r vad jag tĂ€nkt anvĂ€nda bordet till... Tack igen! //P.
MrPetter Postat 23 juli 2008 TrÄdstartare Postat 23 juli 2008 Beroende pÄ vad du vill koppla in sÄ kanske en 01x kan vara nÄgot? Passar inte anslutningarna sÄ finns det en expansion, i88x. Jag hade en sÄn uppsÀttning förut och gillade det skarpt. Jag köpte min pÄ franska Ebay och kom undan riktigt billigt. jag Àr lite tveksam - vilket kan vara orÀttvist; jag vet absolut ingenting om 01X egentligen. Det jag söker Àr ju, som sagt, en mindre mixer att anvÀnda hemma. Att jag tittar pÄ Yamahas digitala bord beror pÄ att jag har en sedan lÀnge pÄgÄende kÀrlekshistoria med 02R. 01X Àr vÀl, i första hand, en mLAN-kontroller? Jag behöver minimum fyra subgrupper ut... Som sagt - jag vet faktiskt ingenting om 01X. Med de behov jag uttryckt, bör jag titta nÀrmare pÄ 01X, tycker du? //P.
Implasticyde Postat 23 juli 2008 Postat 23 juli 2008 03D framför 01V sĂ€ger jag dĂ„ och baserar min rekommendation pĂ„ bĂ€ttre specifikationer för 03D samt mina egna erfarenheter av 03D! đ :-D Tack för det! DĂ„ har jag en röst för 01V och en för 03D! Har du erfarenhet av 01V ocksĂ„..? Eller av 02R sĂ„ du kan jĂ€mföra dem (02R har jag ju idag)? //P. Har inga som helst erfarenheter av 01V tyvĂ€rr men rent specifikationsmĂ€ssigt slĂ„r vĂ€l 03D 01V pĂ„ fingrarna men men, huvudsaken Ă€r att du Ă€r nöjd đ
Linus Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 (redigerat) Det Àr dÀrför jag funderar pÄ om det Àr ett 01V eller 03D i sina gamla, klassiska 90-talsutföranden som Àr rÀtt vÀg att gÄ. Att jag alls lutar Ät de borden Àr för att jag har stor och god vana vid 02R och grÀnssnitt m.m. bör Ätminstone likna varandra.Alla Àr lika varandra, men 03D Àr ÀndÄ mer lik 02R:s grÀnssnitt Àn 01V. Mycket mer jobb med jog hjul vid 03D Àn 02R. Det saknas pots för EQ osv. Bortsett frÄn att du fÄr "klicka klicka klicka" i menyerna kommer du att kÀnna dig mer hemma med 03D. En röst till pÄ 03D. Redigerat 24 juli 2008 av Linus
saverman Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Beroende pĂ„ vad du vill koppla in sĂ„ kanske en 01x kan vara nĂ„got? Passar inte anslutningarna sĂ„ finns det en expansion, i88x. Jag hade en sĂ„n uppsĂ€ttning förut och gillade det skarpt. Jag köpte min pĂ„ franska Ebay och kom undan riktigt billigt. jag Ă€r lite tveksam - vilket kan vara orĂ€ttvist; jag vet absolut ingenting om 01X egentligen. Det jag söker Ă€r ju, som sagt, en mindre mixer att anvĂ€nda hemma. Att jag tittar pĂ„ Yamahas digitala bord beror pĂ„ att jag har en sedan lĂ€nge pĂ„gĂ„ende kĂ€rlekshistoria med 02R. 01X Ă€r vĂ€l, i första hand, en mLAN-kontroller? Jag behöver minimum fyra subgrupper ut... Som sagt - jag vet faktiskt ingenting om 01X. Med de behov jag uttryckt, bör jag titta nĂ€rmare pĂ„ 01X, tycker du? //P. 01X Ă€r ett FireWire-ljudkort med inbyggt mixerbord som du Ă€ven kan anvĂ€nda som DAW-kontroll. Sitter en lite flip-knapp för det. SĂ„ beroende pĂ„ hur mycket och vad du ska koppla in sĂ„ tycker jag garanterat att den Ă€r vĂ€rd att slĂ€nga ett öga pĂ„. Samma effekter och micförstĂ€rkare. Köper du till i88x sĂ„ fĂ„r du fler analoga in, adat och dessutom ett par micförstĂ€rkare frĂ„n DM2000. Thomann tar fortfarande 11000kr för dom men som sagt kan du göra riktiga Ebay-klipp. HĂ€r t ex. http://cgi.ebay.de/Yamaha-01x-Mischpult-In...1QQcmdZViewItem Men Ă€r det 01V och 03D du vill köra pĂ„ sĂ„ fĂ„r jag vĂ€l slĂ„ Ă€nnu ett slag för 03D som har COM-port. Leta reda pĂ„ en COM-mus sĂ„ slipper du fipplandet pĂ„ knapparna i menyerna och kör musen istĂ€llet. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.