Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Jag vill uppgradera mitt ramminne i min mac pro. Det Àr den första mac pro modellen som kom ut med dubbla kÀrnor. 2,66 ghz. NÀr jag lÀst pÄ mac:s hemsida sÄ Àr det DDR 2 PC5300 667 mhz fully buffered som sitter i den nu om jag inte fattat fel. NÀr jag tittar pÄ sidor som onoff och liknande sÄ hittar jag ingen som det stÄr fully buffered pÄ. Vad Àr det? Sedan undrar jag om ett minne jag hittade pÄ onoff, det kÀnns billigt och man brukar vÀll fÄ vad man betalar för, men minnena kanske har sjunkit sÄ pass mycket i pris. Vad tror ni om detta minne, och kan jag anvÀnda det minne som sitter i plus det jag köper? Skulle jag tjÀna nÄgot om det Àr möjligt ocksÄ pÄ att ta det minne som sitter i nya mac pro pÄ 800 mhz?

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vP...markID=20-70-15

HÀr Àr minne frÄn macoteket och dÀr stÄr det FB i beteckningen. Jag tror iaf att det Àr detta minne som Àr till min mac pro.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...mp;product_id=0

Som sagt sÄ Àr jag en nolla pÄ datorer, sÄ all hjÀlp uppskattas!

MVH

Anders

Annons
friend (oregistrerad)
Postat

Ska precis gÄ ut genom dörren,

men registrera dig hÀr och du kan fÄ hjÀlp med allt om Macen.

BĂ„de Pesek och jag Ă€r medlemmar dĂ€r. 😉

http://forum.macworld.se/

Postat

BĂ„de Pesek och jag Ă€r medlemmar dĂ€r. 😉

Man tackar för lĂ€nken. Tjejen kommer sĂ€kert bli jĂ€tteglad över ett forum till som man sĂ€kert blit beroende av 😼

Lite skÀmt Äsido, men iaf, det kÀnns lite dumt att gÄ med i ett forum och bara stÀlla en endaste frÄga och sedan sticka igen, det kÀnns inte riktigt sjyst mot medlemmarna dÀr om jag sÀger sÄ.

MVH

Anders

Postat

Det Àr viktigt att du fÄr i rÀtt typ av minne i din dator för att allt skall fungera sÄ bra som möjligt. Rekommenderar dig att anvÀnda inwarehouse som referens till de minnen du köper. HÀr Àr t.ex. 2GB RAM-minne som passar till din dator: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=350280

Du kommer inte att "tjĂ€na" nĂ„got pĂ„ att köpa ett snabbare minne eftersom RAM-minnet klockas i den lĂ€gsta hastigheten bland alla dina RAM-minnen i datorn. Man kan sĂ€ga att en dator aldrig Ă€r snabbare Ă€n lĂ„ngsammaste komponenten. Vill man pressa ut sĂ„ hög prestanda bör man köpa minnen i par och sĂ€tta in de i avsedda minnesbanker i datorn (parvis). Om jag inte missminner mig stĂ„r det i manualen till din dator hur man gör för att sĂ€tta i mer RAM-minne 😆

Postat (redigerat)
Det Àr viktigt att du fÄr i rÀtt typ av minne i din dator för att allt skall fungera sÄ bra som möjligt. Rekommenderar dig att anvÀnda inwarehouse som referens till de minnen du köper. HÀr Àr t.ex. 2GB RAM-minne som passar till din dator: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=350280

Du kommer inte att "tjĂ€na" nĂ„got pĂ„ att köpa ett snabbare minne eftersom RAM-minnet klockas i den lĂ€gsta hastigheten bland alla dina RAM-minnen i datorn. Man kan sĂ€ga att en dator aldrig Ă€r snabbare Ă€n lĂ„ngsammaste komponenten. Vill man pressa ut sĂ„ hög prestanda bör man köpa minnen i par och sĂ€tta in de i avsedda minnesbanker i datorn (parvis). Om jag inte missminner mig stĂ„r det i manualen till din dator hur man gör för att sĂ€tta i mer RAM-minne 😆

Hejsan

Ja, det blev ju ett annat pris. Det va för bra för att vara sant 😄 Men vad betyder just fully buffered? SjĂ€lva bytet Ă€r nog inga problem dĂ„ det verkar vĂ€ldigt enkelt pĂ„ min mac. Det minnet som jag lĂ€nkade till hos onoff skulle alltsĂ„ inte fungera dĂ„ det inte Ă€r fully buffered? Det minne som sitter i nu Ă€r nog 2*512mb antar jag. Om jag sĂ€tter i 2*1GB eller 4*1gb eller 2*2gb sĂ„ kommer dessa Ă€ndĂ„ jobba fin fint med mitt orginalminne?

MĂ„nga dumma frĂ„gor, men man vill ju bara att sakerna ska prestera som det Ă€r tĂ€nkt och inte köpa en flaskhals 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Google gav svaret pÄ din frÄga om "fully buffered" RAM och hÀr stÄr att lÀsa följande:

"Until now, server designers have had to choose between limiting memory density to reduce high-speed errors or accepting slower speed to achieve high density. With the introduction of FBDIMMs, designers get a no-compromise memory solution that increases reliability, speed, and density".

PĂ„ ren svenska borde det betyda att RAM-minnen som Ă€r "fully buffered" har en funktion som förhindrar minnesfel om jag förstĂ„tt allting rĂ€tt 😆

SjÀlv hade jag avstÄtt frÄn att sÀtta i ett minne som Apple inte rekommenderar för att jag vill vara 100% sÀker pÄ att allt skall fungera som det Àr tÀnkt. Vet inte om jag Àr ute Ä cyklar men de pengar du eventuellt tjÀnar pÄ att köpa "un-buffered" RAM fÄr du kanske betala i tid/förlorad data istÀllet om man har otur?

friend (oregistrerad)
Postat

BĂ„de Pesek och jag Ă€r medlemmar dĂ€r. 😄

Man tackar för lĂ€nken. Tjejen kommer sĂ€kert bli jĂ€tteglad över ett forum till som man sĂ€kert blit beroende av 🙂

Lite skÀmt Äsido, men iaf, det kÀnns lite dumt att gÄ med i ett forum och bara stÀlla en endaste frÄga och sedan sticka igen, det kÀnns inte riktigt sjyst mot medlemmarna dÀr om jag sÀger sÄ.

MVH

Anders

😆

Det Àr ingen fara med en engÄngsfrÄga.

Sen finns det sÀkert andra saker som du kan frÄga om Macen, dÄ det dyker upp.

DÀr kan du bla. frÄga vad de tycker om ett CD omslag till en kommande utgÄva, vilket jag gjorde för min CD.

Eller vilken kamera som kan passa ens 11-Äriga dotter till födelsedagen, som jag gjorde, osv.

Man behöver inte ens ha en Mac för att vara vÀlkommen dÀr.

Postat
Google gav svaret pÄ din frÄga om "fully buffered" RAM och hÀr stÄr att lÀsa följande:

"Until now, server designers have had to choose between limiting memory density to reduce high-speed errors or accepting slower speed to achieve high density. With the introduction of FBDIMMs, designers get a no-compromise memory solution that increases reliability, speed, and density".

PĂ„ ren svenska borde det betyda att RAM-minnen som Ă€r "fully buffered" har en funktion som förhindrar minnesfel om jag förstĂ„tt allting rĂ€tt 🙂

SjÀlv hade jag avstÄtt frÄn att sÀtta i ett minne som Apple inte rekommenderar för att jag vill vara 100% sÀker pÄ att allt skall fungera som det Àr tÀnkt. Vet inte om jag Àr ute Ä cyklar men de pengar du eventuellt tjÀnar pÄ att köpa "un-buffered" RAM fÄr du kanske betala i tid/förlorad data istÀllet om man har otur?

Du har nog rĂ€tt. Att vara snĂ„l brukar ju tyvĂ€rr komma tillbaka senare och bita en i röven. Tack för att du kollade upp FB och ha en funktion som förhindrar minnesfel Ă€r ju inte fel 🙂

MVH

Anders

Postat

BĂ„de Pesek och jag Ă€r medlemmar dĂ€r. 🙂

Man tackar för lĂ€nken. Tjejen kommer sĂ€kert bli jĂ€tteglad över ett forum till som man sĂ€kert blit beroende av 🙂

MVH

Anders

🙂

Det Àr ingen fara med en engÄngsfrÄga.

Sen finns det sÀkert andra saker som du kan frÄga om Macen, dÄ det dyker upp.

DÀr kan du bla. frÄga vad de tycker om ett CD omslag till en kommande utgÄva, vilket jag gjorde för min CD.

Eller vilken kamera som kan passa ens 11-Äriga dotter till födelsedagen, som jag gjorde, osv.

Man behöver inte ens ha en Mac för att vara vÀlkommen dÀr.

Jamen dĂ„ kanske man dyker upp dĂ€r nĂ„gon dag och tittar in 🙂

MVH

Anders

Postat

Hm...men det dÀr gÀllde vÀl bara mac pro 2008?

Men vad tror ni om detta paket?

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=350281

Och ska jag bara köra dessa och plocka ur orginalminnena (tÀnker pÄ Gilberts lÀnk dÀr det stod att man skall ha lika dana minnen i för bÀsta prestanda), eller kan jag anvÀnda orginalminnena ocksÄ och pÄ sÄ sÀtt fÄ 5GB?

MVH

Anders

Postat

Men vad tror ni om detta paket? http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=350281

Och ska jag bara köra dessa och plocka ur orginalminnena (tÀnker pÄ Gilberts lÀnk dÀr det stod att man skall ha lika dana minnen i för bÀsta prestanda), eller kan jag anvÀnda orginalminnena ocksÄ och pÄ sÄ sÀtt fÄ 5GB?

MVH

Anders

SĂ€tt i det paket du refererade till sĂ„ har du 5GB RAM som bör fungera alldeles utmĂ€rkt tillsammans dĂ„ de Ă€r av samma typ (mĂ€rke spelar nog inte större roll sĂ„lĂ€nge de Ă€r av samma typ.) 🙂

Postat

MVH

Anders

SĂ€tt i det paket du refererade till sĂ„ har du 5GB RAM som bör fungera alldeles utmĂ€rkt tillsammans dĂ„ de Ă€r av samma typ (mĂ€rke spelar nog inte större roll sĂ„lĂ€nge de Ă€r av samma typ.) 🙂

Ah. kanon 🙂

TACK för att ni alla tagit er tid med mig, jag kanske lĂ€r mig mer om datorer i framtiden 🙂

MVH

Anders

Postat

MVH

Anders

Ah. kanon 🙂

TACK för att ni alla tagit er tid med mig, jag kanske lĂ€r mig mer om datorer i framtiden 🙂

MVH

Anders

Du som har varit hÀr lÀnge borde ju kunna det mesta?!

Datorer Àr lika svÄrt som tjejer....

Semester Àn sÄ jag tar mig en JaMare....www.myspace.com/jamaone

Postat

MVH

Anders

Ah. kanon 🙂

MVH

Anders

Du som har varit hÀr lÀnge borde ju kunna det mesta?!

Semester Àn sÄ jag tar mig en JaMare....www.myspace.com/jamaone

Ja, man tycker kanske det, men datorer har aldrig varit nĂ„got som jag satt mig in i 🙂 Tjejer har man försökt, men det Ă€r ju Ă€nnu svĂ„rare att förstĂ„ sig pĂ„ *skratt*

MVH

Anders

friend (oregistrerad)
Postat (redigerat)

SvĂ„ra? 🙂

Tjejer svĂ„ra? 🙂

🙂🙂

Redigerat av friend
Postat (redigerat)

SvĂ„ra? 😛

Tjejer svĂ„ra? 😛

Japp, oftast 😄

Redigerat av Memphis
friend (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jo, sant. 😛

Inte att kroka, men men. 😛

Redigerat av friend
Postat

LĂ€tta att komma i kontakt med....men som liksom svĂ„rfĂ„ngade? SĂ€tta ett solo kan man ju klara ,... men för att bli ihop med en tjej krĂ€vs ju mkt mer....tex ett svĂ„rt solo? eller att spela durpentor? Tjejer gillar dur! 😛 Datorer gillar ettor och nollor! 😛 Nu mĂ€rks det att jag har semester....

Postat

TÀnkte pÄ en sak som kanske inte Àr helt sjÀlvklar. Du har tvÄ rader med plats för RAM-minne i din dator och det spelar roll var du sÀtter dina RAM-minnen. Hittade en bild som förklarar bÀttre:

*konstaterade att det absolut enklaste Àr att leta fram manualen och kolla hur man byter RAM och samtidigt som man fÄr svar pÄ frÄgan om hur man nyttjar minnet bÀst* Kolla in http://manuals.info.apple.com/en_US/MacPro...oryDIMM_DIY.pdf. DÀr har du hur man gÄr till vÀga för uppgradering av RAM.

Om jag förstĂ„tt det hela rĂ€tt fĂ„r man bĂ€st prestanda ifall man har lika minnesmoduler storleksmĂ€ssigt. Man fĂ„r alltsĂ„ högre prestanda rent minneshastighetsmĂ€ssigt med 2x1GB + 2x1GB jĂ€mfört med 2x512MB + 2x4GB. Detta eftersom man kan nyttja 2x1GB + 2x1GB med "dual-speed" jĂ€mfört med 2x512MB + 2x512MB i dual-speed dĂ€r resterande del av dina 2x2GB (2x2048MB-2x512MB=3072MB) arbetar i "single channel mode". Men Ă„ andra sidan missar man 1GB RAM, som man Ă„ andra sidan kanske inte har anvĂ€ndning för... NĂ„vĂ€l... Vad Ă€r en bal pĂ„ slottet?! 🙂

Postat
TÀnkte pÄ en sak som kanske inte Àr helt sjÀlvklar. Du har tvÄ rader med plats för RAM-minne i din dator och det spelar roll var du sÀtter dina RAM-minnen. Hittade en bild som förklarar bÀttre:

*konstaterade att det absolut enklaste Àr att leta fram manualen och kolla hur man byter RAM och samtidigt som man fÄr svar pÄ frÄgan om hur man nyttjar minnet bÀst* Kolla in http://manuals.info.apple.com/en_US/MacPro...oryDIMM_DIY.pdf. DÀr har du hur man gÄr till vÀga för uppgradering av RAM.

Om jag förstĂ„tt det hela rĂ€tt fĂ„r man bĂ€st prestanda ifall man har lika minnesmoduler storleksmĂ€ssigt. Man fĂ„r alltsĂ„ högre prestanda rent minneshastighetsmĂ€ssigt med 2x1GB + 2x1GB jĂ€mfört med 2x512MB + 2x4GB. Detta eftersom man kan nyttja 2x1GB + 2x1GB med "dual-speed" jĂ€mfört med 2x512MB + 2x512MB i dual-speed dĂ€r resterande del av dina 2x2GB (2x2048MB-2x512MB=3072MB) arbetar i "single channel mode". Men Ă„ andra sidan missar man 1GB RAM, som man Ă„ andra sidan kanske inte har anvĂ€ndning för... NĂ„vĂ€l... Vad Ă€r en bal pĂ„ slottet?! 🙂

Om jag fattade lÀnken rÀtt sÄ va det att paren var tvunga att vara av samma storlek och fabrikat. Att du inte kan sÀtta i 1*1gb pÄ dimm 1 och 1*512mb pÄ dimm 2. I svenska manualen som följde med köpet stÄr följande.

"Du kan installera ytterligare par med 512 MB, 1GB- eller 2 GB..." och " DIMM-moduler mÄste installeras i lika stora par och uppfylla följande krav:

667MHz, FB-DIMM- moduler

72 bitar breda 240-stiftsmoduler

Max 36 enheter per DIMM

ECC (error corecction code)"

SÄ i detta tolkar jag det ocksÄ som att 2*2GB pÄ DIMM 3 och 4 + 2*512MB pÄ DIMM 1 och 2 bör gÄ utan problem eller prestandamÀssig försÀming. Eller lÀser jag galet nu?

MVH

Anders

Postat

Om jag fattade lÀnken rÀtt sÄ va det att paren var tvunga att vara av samma storlek och fabrikat. Att du inte kan sÀtta i 1*1gb pÄ dimm 1 och 1*512mb pÄ dimm 2. I svenska manualen som följde med köpet stÄr följande.

"Du kan installera ytterligare par med 512 MB, 1GB- eller 2 GB..." och " DIMM-moduler mÄste installeras i lika stora par och uppfylla följande krav:

667MHz, FB-DIMM- moduler

Max 36 enheter per DIMM

SÄ i detta tolkar jag det ocksÄ som att 2*2GB pÄ DIMM 3 och 4 + 2*512MB pÄ DIMM 1 och 2 bör gÄ utan problem eller prestandamÀssig försÀming. Eller lÀser jag galet nu?

MVH

Anders

Du har helt rĂ€tt, jag hade fel i mitt antagande om hur prestandaförbĂ€ttringen fungerade. Viktigt som du sĂ€ger att sĂ€tta i minnen i par! Antar att du redan tĂ€nkt sĂ€tta i de nya paret RAM-minnen i "Riser-B, Bottom riser" som lĂ€nken jag tidigare hĂ€nvisade till sĂ€ger 🙂

Postat (redigerat)

667MHz, FB-DIMM- moduler

Max 36 enheter per DIMM

MVH

Anders

Du har helt rĂ€tt, jag hade fel i mitt antagande om hur prestandaförbĂ€ttringen fungerade. Viktigt som du sĂ€ger att sĂ€tta i minnen i par! Antar att du redan tĂ€nkt sĂ€tta i de nya paret RAM-minnen i "Riser-B, Bottom riser" som lĂ€nken jag tidigare hĂ€nvisade till sĂ€ger 🙂

Absolut 😄 Det va en vĂ€ldigt tydlig och bra bild hur man ska sĂ€tta minnena. Undrar varför den bilden inte var med i den tryckta manualen jag fick med, eller sĂ„ finns den pĂ„ nĂ„gon annan sida helt enkelt , det ska kollas upp 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.