Jump to content
Annons

PQ-kodad enligt cd-fabriken


debatt

Recommended Posts

När cd-fabriken önskar få en redan PQ-kodad cd, för att göra flera cd ifrån, vad menar de då?

Vad ingår i begreppet PQ-kodad exakt?

Jag har SRN (Sonic Record Now). I det kan jag lägga in ISRC-koder, pre-gaps innan låtarna börjar och skriva in det de kallar cd-text:upphovsman, artist etc.

Är det lugnt då? Kan jag därmed göra heltäckande PQ-kodning?

🙂

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om de ska ha en audio-CD att utgå från, så bränn dem i 1x hastighet, så att markeringarna på skivan får en rund form, i stället för en lätt oval form, som de får i högre grad ju snabbare man utför bränningen.

De vill troligen, förutom att skivan är PQ-kodad som du nämner, också ha en urskrift av hela listan med tider etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bränna i lägst 4x hastigheten. Normalt (by default) sätter cd-brännaren den optimala hastigheten att bränna i för pc:n och då blir det aldrig lägre än 10x. Men jag kan ställa om den hastigheten och klicka bort 10x, men lägre än 4x går inte. Högsta värdet är 52x.

En utskrift är ju bra att lägga till. Tack! Det ska jag göra.

Men i det som räknas som PQ-kodning, är det nåt jag glömt eller inte kan göra, med mitt program?

🙂

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bränna i lägst 4x hastigheten. Normalt (by default) sätter cd-brännaren den optimala hastigheten att bränna i för pc:n och då blir det aldrig lägre än 10x. Men jag kan ställa om den hastigheten och klicka bort 10x, men lägre än 4x går inte. Högsta värdet är 52x.

En utskrift är ju bra att lägga till. Tack! Det ska jag göra.

Men i det som räknas som PQ-kodning, är det nåt jag glömt eller inte kan göra, med mitt program?

🙂

//debatt

Så är det nog på de flesta nyare CD-brännare, tror inte jag har sett nån hembrännare under de senaste åren som har klarat lägre hastighet än 4x. Ett alternativ är att man kontaktar en masteringfirma och bara beställer PQ-kodning, lämnar in wav-filerna och sedan får dom göra kodningen och bränna skivan. Ska låtarna ändå mastras av någon firma så fixar dom PQ-kodningen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm...ja...

Men det är ingen som vet vad PQ-kodning är?

Jag har hört ryktas om att mitt program ska klara det, men vill veta exakt vilka delar som ingår i begreppet för det är ju inte bara isrc-koder.

Att önska även PQ-kodning av ett mastringsföretag innebär en merkostnad på minst 1500 SEK. Lite onödigt när man kan fixa det själv.

"Lämna en PQ-kodad ..., annars kan vi göra det åt dig mot en kostnad av..." står det ofta.

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa du kan göra, är egentligen att fråga dem exakt vad de behöver, men PQ-kodningen handlar egentligen bara om tider och ISRC-kod. Annat som CD-text o dyl, är inte Red Book, utan då är det en datafil som läggs som första spår på skivan - och det ställer till problem för vissa audiospelare.

Hittade en bra beskrivning på Gearslutz . 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...