empa81 Postat 22 juli 2008 Postat 22 juli 2008 Hej! Jag tänkte införskaffa mig en ny mikrofon. Mina gamla är budgetvarianter som kostat 200:- stycket. Tittade lite på diverse hemsidor och konstaterade att det är helt galet många olika varianter. Det jag undrar är vad som skall användas för inspelning av sång. Stormembran, dynamisk, kondensator eller vad? Budgeten lär vara 1000:-. Tacksam för svar.
Anders F Postat 22 juli 2008 Postat 22 juli 2008 (redigerat) Om du inte har allt för dålig akustik där du spelar in så skulle jag i första hand titta på en stormembranig kondensatormikrofon. Anledningen till att jag säger så är att jag finner att i många fall fungerar dessa bäst, det är några undantag när man velat haft ett annat sound och valt dynamisk eller bandmikrofon, men som första mikrofon för sång så skulle jag tipsa om det. Glöm inte bort att en kondensatormikrfon kräver fantommatning. MVH Anders Redigerat 22 juli 2008 av Gizmozis
Daniel H Postat 22 juli 2008 Postat 22 juli 2008 Här är några trådar som behandlar detta: https://www.studio.se/index.php?showtopic=51587 https://www.studio.se/index.php?showtopic=50322 https://www.studio.se/index.php?showtopic=50186 https://www.studio.se/index.php?showtopic=49902 https://www.studio.se/index.php?showtopic=49389 https://www.studio.se/index.php?showtopic=47702 https://www.studio.se/index.php?showtopic=46778 https://www.studio.se/index.php?showtopic=46778 https://www.studio.se/index.php?showtopic=45646 https://www.studio.se/index.php?showtopic=43749 https://www.studio.se/index.php?showtopic=43291 Söker du hittar du säkert fler!
empa81 Postat 22 juli 2008 Trådstartare Postat 22 juli 2008 Om du inte har allt för dålig akustik där du spelar in så skulle jag i första hand titta på en stormembranig kondensatormikrofon. Anledningen till att jag säger så är att jag finner att i många fall fungerar dessa bäst, det är några undantag när man velat haft ett annat sound och valt dynamisk eller bandmikrofon, men som första mikrofon för sång så skulle jag tipsa om det. Glöm inte bort att en kondensatormikrfon kräver fantommatning. MVH Anders Tack för svaret! Krävs det inte en mycket bra mikteknik för att hantera en kondensatormikrofon? Mitt mixerbord kan fantommata mikrofoner samt har inbyggd preamp så som jag förstår det. 😆
Anders F Postat 22 juli 2008 Postat 22 juli 2008 Om du inte har allt för dålig akustik där du spelar in så skulle jag i första hand titta på en stormembranig kondensatormikrofon. Anledningen till att jag säger så är att jag finner att i många fall fungerar dessa bäst, det är några undantag när man velat haft ett annat sound och valt dynamisk eller bandmikrofon, men som första mikrofon för sång så skulle jag tipsa om det. Glöm inte bort att en kondensatormikrfon kräver fantommatning. MVH Anders Tack för svaret! Krävs det inte en mycket bra mikteknik för att hantera en kondensatormikrofon? Mitt mixerbord kan fantommata mikrofoner samt har inbyggd preamp så som jag förstår det. 😆 All uppmickning kräver ju teknik, men det kommer du lära dig. Du kan läsa det du hittar här på forumet, låna böcker på biblioteket, och sist men inte minst, tillåta dig själv göra misstag som du får lära dig av. MVH Anders
empa81 Postat 22 juli 2008 Trådstartare Postat 22 juli 2008 All uppmickning kräver ju teknik, men det kommer du lära dig. Du kan läsa det du hittar här på forumet, låna böcker på biblioteket, och sist men inte minst, tillåta dig själv göra misstag som du får lära dig av. MVH Anders Misstag gör jag massvis 😄 Har kört med en dynamisk mik den senaste tiden vilket har underlättat tekniken lite. Tar aldrig i för fullt i rädslan av att någon skall höra mig också 🙂 Dags för ett ljudisolerat rum 😆
Claes Holmerup Postat 22 juli 2008 Postat 22 juli 2008 I vanlig ordning så tipsar jag om min testsite, där du kan hämta smakprov på ett gäng micar, jämföra i lugn och ro och bilda en egen uppfattning om de olika modellerna. 🙂
empa81 Postat 22 juli 2008 Trådstartare Postat 22 juli 2008 I vanlig ordning så tipsar jag om min testsite, där du kan hämta smakprov på ett gäng micar, jämföra i lugn och ro och bilda en egen uppfattning om de olika modellerna. 😛 Oh! Jag tar en titt 🙂 Tackar.
Apep Postat 22 juli 2008 Postat 22 juli 2008 Röde NT1a är jäkligt sjyst tycker jag. Den går lös på ca 2000 kr.
Jagärsnabb Postat 23 juli 2008 Postat 23 juli 2008 Tycker Shure Sm57 är svinbra på sång! Har helt klart underskattat den tidigare men måste säga att den alltmer kommer fram vid sång-inspelningar. Tycker den låter riktigt skönt. Ingen jobbig överdriven diskant och inte essig och jobbig. däremot får man väll vara hyffsat konstans med avståndet och ett puffskydd är bra att ha. 995 spänn för en mick du dessutom kan använda till väldigt mycket annat.
Apep Postat 23 juli 2008 Postat 23 juli 2008 Tycker Shure Sm57 är svinbra på sång! Har helt klart underskattat den tidigare men måste säga att den alltmer kommer fram vid sång-inspelningar.Tycker den låter riktigt skönt. Ingen jobbig överdriven diskant och inte essig och jobbig. däremot får man väll vara hyffsat konstans med avståndet och ett puffskydd är bra att ha. 995 spänn för en mick du dessutom kan använda till väldigt mycket annat. Sm57an är nice den också. Men den kräver rätt mkt gain ifrån preampen om man sjunger lågt vilket ställer krav på preampen. Alltså tysta ljudkällor tycker jag den är mindre kul på.
Rabieshund Postat 27 juli 2008 Postat 27 juli 2008 Varför inte bara Studio Projects B1? Kostar runt 1000-lappen och låter riktigt bra.
favoritanton Postat 27 juli 2008 Postat 27 juli 2008 Stämmer bra det. Studio Projects B1 är förmodligen den bästa micen du kan få för det priset. Kolla Claes testsite och titta sedan in hit: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=11571 eller hit: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=11727 Lycka till!
Hemluth Postat 27 juli 2008 Postat 27 juli 2008 Om du inte har allt för dålig akustik där du spelar in så skulle jag i första hand titta på en stormembranig kondensatormikrofon. Anledningen till att jag säger så är att jag finner att i många fall fungerar dessa bäst, det är några undantag när man velat haft ett annat sound och valt dynamisk eller bandmikrofon, men som första mikrofon för sång så skulle jag tipsa om det. Glöm inte bort att en kondensatormikrfon kräver fantommatning. MVH Anders Tack för svaret! Krävs det inte en mycket bra mikteknik för att hantera en kondensatormikrofon? Mitt mixerbord kan fantommata mikrofoner samt har inbyggd preamp så som jag förstår det. 🙂 Kopplar du bara in en kompressor så behöver du inte tänka på någon mikrofonteknik. Utan kompressor däremot kan sångaren där emot tvingas lägga mycket enegri på att backa ifrån micken så fort en stark ton kommer och närma sig micken så fort en svag ton kommer. Med kompressor är det bara att tuta och köra.
creel (oregistrerad) Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 En del av er säger att ni gillar SM57 till sång, vad tycker ni om SM58 då? Den är väl snäppet bättre? Och nej, SM57 och SM58 är inte samma mick om man tar bort puffskyddet på 58:an.
Claes Holmerup Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 En del av er säger att ni gillar SM57 till sång, vad tycker ni om SM58 då? Den är väl snäppet bättre? Personligen gillar jag inte SM58 alls till sång (inte SM57 heller för den delen) - utan tycker att Beta58a är MYCKET trevligare, om man behöver ha en dynamisk. Och nej, SM57 och SM58 är inte samma mick om man tar bort puffskyddet på 58:an. Nej, inte riktigt, men nästan... 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.