Jump to content
Annons

Tips på bra studiomonitorer?


superwave

Recommended Posts

Halloj,

Håller på och bygger studio i en dedikerad del av en källarlokal.

Rummet är ca 25 m2 i storlek.

Hur som haver... Vilka studiomonitorer rekommenderar ni?

Jag har en budget på ca 12,000 SEK för inköpet så det borde väl

finnas en del man kan välja mellan?

Jag producerar främst techno, psytrance, hardstyle, hands up, trance etc...

Det betyder att jag behöver ha rent ljud på djup bas och även rent ljud

när det börjar gå uppåt i registret.

Jag var inne på Musikbörsen tidigare i dag och fick provlyssna med min

egna musik på ett par GENELEC 8030 AP. Dessa skulle jag få för 11,700 SEK

hos dem.

Innan jag slår till, har ni tips på några andra studiomonitorer i samma prisklass?

Jag vill kunna kräma på en hel del utan att det slår igenom. Men jag vill även

att det ska låta kraftfullt även vid lägre volymer.

Tacksam för snabba svar, vill slå till nu i veckan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se till att du kan provlyssna och jämföra mellan olika monitorer i samma prisklass. Genelec är populär bland många, men också populär just för att så många talar om dem. Samma sak med Adam A7 modellen.

Jag valde ut några modeller som jag ville lyssna mellan och tog med mig några cd skivor att lyssna på.

Adam A7, Genelec 8030A, Event ASP 8, KRK VXT 6 samt VXT8, Dynaudio BM6A MkII(om du vill kunna kräma på rejält utan kvalitetsförlust).

Jämför och lyssna.

Välj monitor efter dina öron och vad du gillar. PUNKT!

Link to comment
Dela på andra sajter

För 12000 öppnar sej ett segment som e betydligt roligare än vad Genelec 8030 presterar !!

Som vilka? Nämn gärna några i samma prisklass som enligt dig presterar bättre än 8030

och säg gärna varför du tycker det.

Behöver ha lite kött på benen när jag åker dit imorgon eller på torsdag igen och handlar på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 12000 öppnar sej ett segment som e betydligt roligare än vad Genelec 8030 presterar !!

Som vilka? Nämn gärna några i samma prisklass som enligt dig presterar bättre än 8030

och säg gärna varför du tycker det.

Behöver ha lite kött på benen när jag åker dit imorgon eller på torsdag igen och handlar på mig.

Jag tyckte mina Adam A7 presterade betydligt bättre än 8030. Mer kontroll i alla register, vilket man märkte när man drog på lite. Och dom kostar dessutom mindre.

Det var lättare att urskilja olika instrument och ljud också. Det var MIN uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 12000 öppnar sej ett segment som e betydligt roligare än vad Genelec 8030 presterar !!

Som vilka? Nämn gärna några i samma prisklass som enligt dig presterar bättre än 8030

och säg gärna varför du tycker det.

Behöver ha lite kött på benen när jag åker dit imorgon eller på torsdag igen och handlar på mig.

Går inte att nämna några då allt handlar om tycke och smak,

och vad du vill ha ut av dina monitorer..

Vad jag menade med segment, var att när man kommer upp i den prisklassen,

börjar ljudet bli betydligt roligare överlag...

Lyssna, lyssna, och ännu mera lyssna..

Gå tillbaka efter 1 -2 dar när intrycken lagt sej, å lyssna igen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Jag råder dig verkligen att ta en ordentlig titt på ADAM A7. Jag är grymt nöjd med mina! VÄLDIGT tydlig och fin i de övre registret med tanke på band diskanten och otroligt bra bas fast det bara handlar om ett 6.5" woofer. Dock har jag en kompis som inte gillar dem eftersom han tycker att diskanten blir för "vass" enligt honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råder dig verkligen att ta en ordentlig titt på ADAM A7.

Nöj dig inte med att bara titta på dom, även om de är riktigt snygga. Jag rekommenderar att du lyssnar på hur de spelar också! Skämt åsido 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råder dig verkligen att ta en ordentlig titt på ADAM A7. Jag är grymt nöjd med mina! VÄLDIGT tydlig och fin i de övre registret med tanke på band diskanten och otroligt bra bas fast det bara handlar om ett 6.5" woofer. Dock har jag en kompis som inte gillar dem eftersom han tycker att diskanten blir för "vass" enligt honom.

Det han upplever som "vasst" vid en snabb lyssning, är att alla detaljer kommer fram, så att man plötsligt börjar höra allt - medan de högtalare han är van vid, kamuflerar en del som ligger nära vartannat i toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prodda dansmusik kräver enligt mig en monitor med bra basregister. Genelec 8030 är på tok för klen där med sin 5" bas. Men för sjutton, för 12 papp så får du ju rejält fina begagnade prylar. Ett tips från mig är Mackie hr824 som jag tycker låter finfint och du får dom för runt 10 begagnade skulle ja tro. Som någon annan skrev så är KRK VTX8 oxå intressant. Har för mig att tidningen MM gjorde en recension av dem och där fick de bra omdömme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag ska se om de kan plocka hem ett par hit till Örebro eller om de kanske redan har några A7:or hemma.

Det är rena djungeln detta... :S

Tack för all hjälp! Jag återkommer när jag kikat ännu närmre...

Mvh

När du lyssnar i butiken, så se till att alla modellerna är vettigt uppställda. Närhet till en vägg och direktkontakt med underlaget kan ställa till stor oreda... Bli inte heller lurad av volymen. Om den ena modellen är så lite som 0.5dB starkare, så tenderar man att uppfatta den som "bättre". Öronen är lättlurade där... Det är lätt att lura sig själv och tro att en med starkare bas är bättre - men lyssna då på HUR basen låter. Här är det också lätt att öronen spelar spratt (högre=bättre), medan basen kanske i själva verket är lite mer diffus och inte alls så distinkt och detaljerad som i en annan monitor.

Lyssna alltid på musik som är mycket välbekant för dig, så att du vet hur det ska låta. Att lyssna på helt obekant musik ger ingenting eftersom du då lyssnar mer på musiken och inte kan koncentrera dig lika mycket på ljudet. Blanda helst också genre när du lyssnar. En bra monitor återger nämligen alla sorters musik bra - och det finns inga monitorer som är bättre för en viss sorts musik, oavsett vad säljaren påstår... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker man skall ha rejält med basåtergivning om man pysslar med dansmusik.

Annars hör man inte vad som händer i botten.

Så högtalare som har möjlighet att återger lågaregister är att föredra.

I mina kompisars närfältare får man mer eller mindre gissa vad som händer i botten, inte kul alls.

Kör själv med Sub-Sat system och är mycket nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man skall ha rejält med basåtergivning om man pysslar med dansmusik.

Annars hör man inte vad som händer i botten.

Så högtalare som har möjlighet att återger lågaregister är att föredra.

I mina kompisars närfältare får man mer eller mindre gissa vad som händer i botten, inte kul alls.

Kör själv med Sub-Sat system och är mycket nöjd.

Närfältare är för små för att återge lågbas, så i sådana lägen behövs ett par main-monitorer (dyrt så in i h-e) - eller så kompletterar man med en sub om det behövs. Även när det gäller suben så gäller det att välja väl, så att man får en distinkt återgivning och inte bara muller... Skaffar man en sub med ställbara delningsfrekvenser både till suben och till satalliterna, så kan den fungera till alla satelliter - men om frekvenserna inte är ställbara, så är det säkrast att hålla sig till samma fabrikat som satelliterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Jag råder dig verkligen att ta en ordentlig titt på ADAM A7. Jag är grymt nöjd med mina! VÄLDIGT tydlig och fin i de övre registret med tanke på band diskanten och otroligt bra bas fast det bara handlar om ett 6.5" woofer. Dock har jag en kompis som inte gillar dem eftersom han tycker att diskanten blir för "vass" enligt honom.

Det han upplever som "vasst" vid en snabb lyssning, är att alla detaljer kommer fram, så att man plötsligt börjar höra allt - medan de högtalare han är van vid, kamuflerar en del som ligger nära vartannat i toppen.

Jag tror att det kan vara en faktor. Men inte hela sanningen. Han äger själv ett par Genelec 8040 och enligt vad jag hört av dem så är det inget fel i diskantåtergivningen på dem. Kanske kan vara värt att nämna att han tyckte att diskanten var "uttröttande" för öronen vilket jag kan hålla med om i vissa fall. Fast å andra sidan ska man ju inte sitta och mixa så länge 😮 Och sen kanske jag borde dämpa mina betongväggar lite bättre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råder dig verkligen att ta en ordentlig titt på ADAM A7. Jag är grymt nöjd med mina! VÄLDIGT tydlig och fin i de övre registret med tanke på band diskanten och otroligt bra bas fast det bara handlar om ett 6.5" woofer. Dock har jag en kompis som inte gillar dem eftersom han tycker att diskanten blir för "vass" enligt honom.

Det han upplever som "vasst" vid en snabb lyssning, är att alla detaljer kommer fram, så att man plötsligt börjar höra allt - medan de högtalare han är van vid, kamuflerar en del som ligger nära vartannat i toppen.

Jag tror att det kan vara en faktor. Men inte hela sanningen. Han äger själv ett par Genelec 8040 och enligt vad jag hört av dem så är det inget fel i diskantåtergivningen på dem. Kanske kan vara värt att nämna att han tyckte att diskanten var "uttröttande" för öronen vilket jag kan hålla med om i vissa fall. Fast å andra sidan ska man ju inte sitta och mixa så länge 🙂 Och sen kanske jag borde dämpa mina betongväggar lite bättre 😄

Där har du nog den största orsaken till att du kan få ett hårt eller vasst ljud. Obehandlade betongväggar är ingen höjdare... 😆

Jag har aldrig upplevt någon uttröttande effekt hos ADAM-monitorer, utan upplever dem som mycket behagliga trots att det är så detaljerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag har själv precis varit runt och provlyssnat en hel del lådor. Favoriterna var just Adam A7 och Genelec 8030, men jag tyckte ändå att Adam-lådorna var allra bäst. Just detaljrikedomen och det där "luftiga" som inte går att förklara avgjorde. Dessutom lät riktiga produktioner bra mycket bättre än mina egna, som framstod som ganska tråkiga i A7:an. Genelec:en lät i mina öron inte lika kul och jag skulle snarare tro att om jag blir trött av att jobba med någon av högtalarna skulle det vara 8030:n.

Det där med att 5" bas inte skulle vara tillräckligt är skitsnack... jag har hört lådor (dock hifi) med så små baselement som definitvt har hela frekevensomfånget...

tillslut skulle jag vilja rekommendera Thomann. iofs svårt att provlyssna därifrån men deras priser ligger väldigt mycket lägre än alla svenska handlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har själv precis varit runt och provlyssnat en hel del lådor. Favoriterna var just Adam A7 och Genelec 8030, men jag tyckte ändå att Adam-lådorna var allra bäst. Just detaljrikedomen och det där "luftiga" som inte går att förklara avgjorde. Dessutom lät riktiga produktioner bra mycket bättre än mina egna, som framstod som ganska tråkiga i A7:an. Genelec:en lät i mina öron inte lika kul och jag skulle snarare tro att om jag blir trött av att jobba med någon av högtalarna skulle det vara 8030:n.

Det där med att 5" bas inte skulle vara tillräckligt är skitsnack... jag har hört lådor (dock hifi) med så små baselement som definitvt har hela frekevensomfånget...

tillslut skulle jag vilja rekommendera Thomann. iofs svårt att provlyssna därifrån men deras priser ligger väldigt mycket lägre än alla svenska handlare.

Nää, kan omöjligt vara skitsnack att en 5" har begränsningar nedåt i registret..

Det är ingen nyhet för de insatta att lådvolym + elementstorlek avgör djupbas,

förutsatt att lådan och basreflex är korrekt avstämda..

Så mej lurar du INTE 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har själv precis varit runt och provlyssnat en hel del lådor. Favoriterna var just Adam A7 och Genelec 8030, men jag tyckte ändå att Adam-lådorna var allra bäst. Just detaljrikedomen och det där "luftiga" som inte går att förklara avgjorde. Dessutom lät riktiga produktioner bra mycket bättre än mina egna, som framstod som ganska tråkiga i A7:an. Genelec:en lät i mina öron inte lika kul och jag skulle snarare tro att om jag blir trött av att jobba med någon av högtalarna skulle det vara 8030:n.

Det där med att 5" bas inte skulle vara tillräckligt är skitsnack... jag har hört lådor (dock hifi) med så små baselement som definitvt har hela frekevensomfånget...

Med större låda och större element, så kommer man längre ner i basen, men det är inte säkert att man alltid behöver ha den djupare basen - och om den behövs, så kan man lägga till en subbas.

Om en monitor är specad till 45Hz som lägsta frekvens, så innebär det inte heller att det är tvärdött under det, utan att responsen har sjunkit med typ 3dB. Lägre frekvenser finns alltså, men blir allt svagare ju längre ner man kommer. Trevligt att höra att du gillar A7. Den vann MIPA award som årets bästa närfältare i fjol, så du är inte ensam... 🙂

tillslut skulle jag vilja rekommendera Thomann. iofs svårt att provlyssna därifrån men deras priser ligger väldigt mycket lägre än alla svenska handlare.

Det kan vara lite olika. Om man frågar i sin butik, så kan de ofta komma nära de tyska priserna och ibland matcha eller rentav gå lite under - beroende på vilka produkter det handlar om förstås. Vissa är det för liten marginal på för att matcha de tyska priserna, men annat går det bra. Fråga alltså i din butik innan du slänger iväg en beställning slentrianmässigt till Tyskland... Ofta finns bara listpriser angivna på hemsidorna, men man förbinder sig ju inte till något genom att bara ställa en fråga om vad man får betala... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte storleken på membranet som avgör utan snarare elementets egenresonansfrekvens (ofta relaterad till massan, d v s storlek ibland men absolut inte alltid), "VAS" & "qts", i förhållande till lådvolym (OBS netto, och avstämningsfrekvens om reflexlåda).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

visst får man ut mer bas ur större element, det håller jag med om, men som jag skrev har jag hört exempel på där man lyckats bygga en hifilåda med riktigt trevligt frekvensinnehåll, som även kan spela riktigt låga frekvenser med små element. Kommer just nu inte ihåg vad lådorna med 5"are hette

min pappa har QLNs signaturserie med 6,5"basar (ett aktivt och ett passivt element + basreflex) och där snackar vi trevliga hifi-högtalare, det absolut bästa jag har hört. fantastiskt frekvensinnehåll, balans, luftigt och distingt på all musik jag har hört i dom iaf. Han har dom även som fronthögtalare till hemmabions 5.0-system... det skulle liksom vara fånigt att hänga på en sub...

Link to comment
Dela på andra sajter

En galen tanke kom till mig 🙂 Man försöker ju alltid ta bort stående vågor i studion. Men skulle man inte kunna utnyttja dessa också för att förstärka där monitorn börjar slutta i sin återgivning. Jag kan inte detta med akustik, utan troligtvis fick jag en galen tanke här, som jag säkert kommer få svar på tal om 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Just 8030 bevisar att det inte bara handlar om stort element och låda (brutto) när det gäller att spela långt ned i basen.

Frekvensområde, fritt fält 58 - 20 000 Hz ±2 dB

är ju inte dåliga specar med tanke att 8030 e små monitorer men,

att påstå dom kan *spela långt ner i basen* ela ändå att ta i..

För mej e långt ner i basen en bra bit under 40hz, minst !!

Jag tolkar ditt inlägg mer som du har behov att försvara ditt köp av 8030, om du nu äger ett par dvs 🙂

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Just 8030 bevisar att det inte bara handlar om stort element och låda (brutto) när det gäller att spela långt ned i basen.

Frekvensområde, fritt fält 58 - 20 000 Hz ±2 dB

är ju inte dåliga specar med tanke att 8030 e små monitorer men,

att påstå dom kan *spela långt ner i basen* ela ändå att ta i..

För mej e långt ner i basen en bra bit under 40hz, minst !!

Jag tolkar ditt inlägg mer som du har behov att försvara ditt köp av 8030, om du nu äger ett par dvs 🙂

Jag äger ett par 8030A och har inget behov att försvara dem på något sätt då jag inte direkt bryr mig om vad andra säger, det är ju inte de som gör musiken i dem utan jag. Jag vill säga att jag upplever i PRAKTIKEN att det är bra återgivning ner till 45hz. Under det så har man ingen jättekontroll över vad som händer. Det är min upplevelse av dessa i praktiken.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Just 8030 bevisar att det inte bara handlar om stort element och låda (brutto) när det gäller att spela långt ned i basen.

Frekvensområde, fritt fält 58 - 20 000 Hz ±2 dB

är ju inte dåliga specar med tanke att 8030 e små monitorer men,

att påstå dom kan *spela långt ner i basen* ela ändå att ta i..

För mej e långt ner i basen en bra bit under 40hz, minst !!

Jag tolkar ditt inlägg mer som du har behov att försvara ditt köp av 8030, om du nu äger ett par dvs 🙂

Jag äger ett par 8030A och har inget behov att försvara dem på något sätt då jag inte direkt bryr mig om vad andra säger, det är ju inte de som gör musiken i dem utan jag. Jag vill säga att jag upplever i PRAKTIKEN att det är bra återgivning ner till 45hz. Under det så har man ingen jättekontroll över vad som händer. Det är min upplevelse av dessa i praktiken.

MVH

Anders

Anders, det är ingen som sagt att 8030 låter illa på nått sätt, bara det att jag anser rätt skall vara rätt..

8030 är en liten monitor och förblir en liten monitor med allt vad med medför i avsaknad av djupbas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Just 8030 bevisar att det inte bara handlar om stort element och låda (brutto) när det gäller att spela långt ned i basen.

Frekvensområde, fritt fält 58 - 20 000 Hz ±2 dB

är ju inte dåliga specar med tanke att 8030 e små monitorer men,

att påstå dom kan *spela långt ner i basen* ela ändå att ta i..

För mej e långt ner i basen en bra bit under 40hz, minst !!

Jag tolkar ditt inlägg mer som du har behov att försvara ditt köp av 8030, om du nu äger ett par dvs 🙂

Jag äger ett par 8030A och har inget behov att försvara dem på något sätt då jag inte direkt bryr mig om vad andra säger, det är ju inte de som gör musiken i dem utan jag. Jag vill säga att jag upplever i PRAKTIKEN att det är bra återgivning ner till 45hz. Under det så har man ingen jättekontroll över vad som händer. Det är min upplevelse av dessa i praktiken.

MVH

Anders

Anders, det är ingen som sagt att 8030 låter illa på nått sätt, bara det att jag anser rätt skall vara rätt..

8030 är en liten monitor och förblir en liten monitor med allt vad med medför i avsaknad av djupbas 🙂

Nä, och jag tog det inte så heller. Ville bara ge en praktiskt upplevelse av dem i basen när det kom på tal. Och den lägsta basen har man ingen kontroll över i dem, men det går väll inte med en liten närfältsmonitor att få detta heller. Som du säger, det är en liten monitor 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanontråd! Tack för all info 😛

Fortsätt mata på bara! 😛 Hoppas de har några A7:or på Musikbörsen idag som jag kan provlyssna på.

Det finns ingen i Örebro-området annars som har ett par i sin studio som man skulle kunna provlyssna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...