Jump to content
Annons

Skapa en startskiva för windows XP


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

För er som missat det så har jag precis bytt hårddisk på min syrras dator. Jag har även installerat prgram åt henne som office, virusprogram och lite annat som hon har. Sedan är det ju massa uppdateringar av XP som behövdes göras efter installationen. Jag skulle vilja göra en skiva åt henne som hon kan sätta i ifall hon behöver installera om XP igen då alla program följer med och uppdateringarna. Att datorn återställs i det skick den är i nu alltså. Jag har hört talas om Norton Ghost, men det kostar väll pengar? Så min fråga till er är om ni vet något billigt eller gratis sätt att göra detta på.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Acronis True Image ska vara bättre enligt väldigt många... Inte heller gratis, men jag skulle nog inte våga köra något gratisprogram för en så viktig uppgift...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

För er som missat det så har jag precis bytt hårddisk på min syrras dator. Jag har även installerat prgram åt henne som office, virusprogram och lite annat som hon har. Sedan är det ju massa uppdateringar av XP som behövdes göras efter installationen. Jag skulle vilja göra en skiva åt henne som hon kan sätta i ifall hon behöver installera om XP igen då alla program följer med och uppdateringarna. Att datorn återställs i det skick den är i nu alltså. Jag har hört talas om Norton Ghost, men det kostar väll pengar? Så min fråga till er är om ni vet något billigt eller gratis sätt att göra detta på.

MVH

Anders

Annars är http://www.nliteos.com/download.html ett förslag. Där kan man skapa sin egen installationsskiva, alltså ingen image av disken. Vilket innebär att du kan använda den på flera datorer.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Tack för svaret båda. Kanske är så att et inte finns gratis, men det va en chansning. Tänkte man kunde vara lite snäll och skicka med en sådan skiva. Men jag lägger inte ut flera hundra på hennes dator. Men jag ska föra vidare era ord och rekommendera henne att själv göra detta om hon vill lägga ut de pengar som krävs (fast det är ju ändå jag som får göra jobbet när saker strular *ler*)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Tack för svaret båda. Kanske är så att et inte finns gratis, men det va en chansning. Tänkte man kunde vara lite snäll och skicka med en sådan skiva. Men jag lägger inte ut flera hundra på hennes dator. Men jag ska föra vidare era ord och rekommendera henne att själv göra detta om hon vill lägga ut de pengar som krävs (fast det är ju ändå jag som får göra jobbet när saker strular *ler*)

MVH

Anders

Har du nån kompis med licens på ett ghost apps,

så be han/hon installera och kör en backupcd och sedan avinstallera..

Då blir du ju inte beskylld för att köra med piratapps 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Tack för svaret båda. Kanske är så att et inte finns gratis, men det va en chansning. Tänkte man kunde vara lite snäll och skicka med en sådan skiva. Men jag lägger inte ut flera hundra på hennes dator. Men jag ska föra vidare era ord och rekommendera henne att själv göra detta om hon vill lägga ut de pengar som krävs (fast det är ju ändå jag som får göra jobbet när saker strular *ler*)

MVH

Anders

Har du nån kompis med licens på ett ghost apps,

så be han/hon installera och kör en backupcd och sedan avinstallera..

Då blir du ju inte beskylld för att köra med piratapps 😉

Nä, inte vad jag vet om iaf, men det kan man ju fråga dem om 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder DriveImage XML. Har funkat fint för mig.

Kanon! Har tankat hem det och gjort en backup av C:, men jag har några följfrågor nu, dum som jag är när det gäller datorer.

1. Måste man använda sig av programmet och funktionen restore för att detta skall fungera?

2. Måste det ligga på hårddisken eller kan jag bränna en skiva av det?

3. Kan man boota med skivan om jag skapar den (tänkte om hon får ett så pass ordentligt fel att hon inte kommer in i windows).

4. om det måste ligga på hårddisken och man inte kommer in i windows, finns det något kommando man trycker ner då för att göra en recovery?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder DriveImage XML. Har funkat fint för mig.

Kanon! Har tankat hem det och gjort en backup av C:, men jag har några följfrågor nu, dum som jag är när det gäller datorer.

1. Måste man använda sig av programmet och funktionen restore för att detta skall fungera?

2. Måste det ligga på hårddisken eller kan jag bränna en skiva av det?

3. Kan man boota med skivan om jag skapar den (tänkte om hon får ett så pass ordentligt fel att hon inte kommer in i windows).

4. om det måste ligga på hårddisken och man inte kommer in i windows, finns det något kommando man trycker ner då för att göra en recovery?

MVH

Anders

1. JA

2. Du gör en BartPE Boot CD där du lägger till DriveImage XML.

3. Man startar på BartPE CD.

4. Inget kommando. Starta på BartPE.

Jag brukar använda en extra USB disk för backuper. Har man två CD/DVD läsare kan man även lägga en backup på CD/DVD, men backupen får man bränna separat efteråt eftersom det inte går att bränna direkt vid backup. En tutorial finns här. Där finns även BartPE beskrivet. Fler länkar och dokumentation finns här. Lite extra pyssel jämfört med Ghost och Acronis men det är gratis och funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...