Jump to content
Annons

Hohnermunspel för Eb-moll (Gb-dur/F#-dur)


nilsemil

Recommended Posts

hallå. nån som vet vilket hohnermunspel som passar för att spela Eb-moll alltså 6 b-förtecken?

edit: alltså tonerna Eb F Gb Ab Bb Cb Db Eb, har inte riktigt koll på vilka toner som finns på ett "blues"-spel

Redigerat av nilsemil
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hallå. nån som vet vilket hohnermunspel som passar för att spela Eb-moll alltså 6 b-förtecken?

edit: alltså tonerna Eb F Gb Ab Bb Cb Db Eb, har inte riktigt koll på vilka toner som finns på ett "blues"-spel

Varför inte spela i E-moll?

Man spelar i olika positioner med ett munspel. Mest optimalt när man spelar blues är att spela i 2a position.

För varje position så tänker man en kvint upp. Tex: om du spelar på ett munspel som har tonarten Hm så är första position Hm. O då blir 2a position Em. Begripligt eller? 🤪

Ska du spela i Eb.moll så rekommenderar jag ett kromatiskiskt munspel, annars får du "böja" många toner....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Jag ska spela blues i Am så brukar jag använda ett D-spel, antar att det kallas i andra position dvs startar i andra hålet och använder traditionell teknik. Funkar utmärkt.

Skulle jag behöva spela i Eb så behövs med andra ord ett munspel stämt i G# (Ab om man föredrar det och om jag räknat ut det rätt). Vet inte hur svårt/lätt det är att hitta ett sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför Eb-moll? Hihi! Förstår er bluesrävars funderingar. Jo det är alltså så

att låten som behöver munspel går i Eb-moll kort och gott. Har pitchat andra munspel

ibland men så trist istället för att bara lira.

Gb är en mycket härligare dur än G i mitt tycke. (inget hokuspokus, bara att det är trevligt på piano.

min magister på musikhögskolan i stockholm tvingade mig att alltid ströspela i konstiga tonarter, nu har jag en hel

karriär på låtar i såna durer;- )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har blivit rekommenderad att spela i 3:e position för låtar som går i moll, då ska du ha ett Db (eller C#)-spel. 3:e position är väldigt mollbetonad och trevligt bluesig, dock inte lika vanlig som 2:a position. Man behöver ha bra koll på bendarna i hål 3 så att man prickar 3'' (hål 3 böjt 2 halva tonsteg) snyggt. Att spela i 2:a position går utmärkt med då finns ett par toner i bluesskalan som man bör undivka, det slipper man i 3:e position.

David Barrett har skrivit en del om 3:e position. I sin kolumn "Right on the number" i Bluesrevue för ett antal nummer sedan skrev han om att spela i moll och hur man använder 2:a och 3:e position då. Skicka ett PM om du vill att jag försöker leta upp numret.

Harp on!

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...