Jump to content
Annons

Skulle detta koplingsschema fungera?


Lithium

Recommended Posts

BILD

PoÀngen Àr alltsÄ att ha en volumpott pÄ 250k till singelcoil micken vid halslÀge och en volympott pÄ 500k till humbuckern vid stallet. Min osÀkerhet ligger i att om signalen gÄr frÄn 500k potten genom 250k potten och ut till jacket (som bilden visar) gÄr det högre vÀrdet dÄ förlort genom det lÀgre? Bör jag dÀrför lÄta signalen gÄ frÄn 250k till 500k?

Hur kommer pottarna att pÄverka varandra om jag gör pÄ respektive sÀtt?

🙂

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Nej du kan vara lugn. De kommer inte att pÄverkas av varandra förutom i mittlÀget dÄ de fungerar som tvÄ parallellkoplade motstÄnd vilket gör att kretsens totala impedans blir 1/R=1/R+1/R. Vilket i och för sig Àr oviktigt eftersom impedansen Àndras i och med att du vrider pÄ volymrattarna. Det som jag tycker Àr det viktigaste Àr hur det lÄter. Pröva dig fram Àr mitt förslag.

Kolin

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej,

Det dÀr kommer inte att funka nÄgot vidare bra...

1. Tag bort ledaren frÄn "tip" pÄ OUTPUT JACK och anslut denne till "solderbubblan" pÄ humbuckerpotten.

2. LÀgg en trÄd mellan de tvÄ sammkopplade mittuttagen pÄ pottarna och "tip" pÄ OUTPUT JACK sÄ blir det bÀttre.

Du har nu in princip en koppling som rent praktiskt innebÀr switch i mittlÀget. Om du drar ner volymen till noll pÄ den ena micken kommer du Àven att döda den andra eftersom mittuttagen ligger ihop.

//KG

Redigerat av KaptenGnissel
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, men borde det inte rĂ€cka med en trĂ„d melan pottarna, borde man inte kunna ta bort den som gĂ„r mellan solderbubblorna och bara ha kvar den som gĂ„r mellan pottarnas mittutag? 😆

EDIT: fast det gÄr nog inte dÄ kvÀver man vÀl 250potten nÀr man drar ner 500potten?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok, men borde det inte rĂ€cka med en trĂ„d melan pottarna, borde man inte kunna ta bort den som gĂ„r mellan solderbubblorna och bara ha kvar den som gĂ„r mellan pottarnas mittutag? đŸ˜Č

EDIT: fast det gÄr nog inte dÄ kvÀver man vÀl 250potten nÀr man drar ner 500potten?

TrĂ„den som gĂ„r mellan 'solderbubblorna' Ă€r jorden eller signalnollan. Denna 'kalla' Ă€nde av signalen skall vara kopplad dels till pickupernas ena sida, dels till pottarans ena sida och dels till övriga metalldelar pĂ„ gitarren för att leda bort statisk elektricitet och fungera som en avskĂ€rmning mot elektriska och elektromagnetiska fĂ€lt som nĂ€stan alltid finns i omgivningen. Din egen kropp utgör en utmĂ€rkt antenn för dessa fĂ€lt (testa att ta pĂ„ toppen pĂ„ telepluggen till förstĂ€rkaren sĂ„ hör du 🙂 ). DĂ€rför Ă€r jorden otroligt viktig. NĂ€r du kopplar jordledare sĂ„ anvĂ€nd sĂ„ korta och tjocka ledare som Ă€r praktiskt möjligt och helst i ett stjĂ€rnformat nĂ€t - dvs alla jordförbindelser möts i en tĂ€nkt mittpunkt. UtifrĂ„n denna punkt drar du sedan en ledare till ringen eller 'sleeve' pĂ„ OUTPUT JACK.

Om du inte vill ha en brytare och ÀndÄ vill kunna anvÀnda bÄda mickarna mÄste du koppla ihop dem nÄgonstans i den hÀr konfigurationen. Den för mig naturliga punkten Àr att hÀmta utsignalen frÄn pottarnas mittstift.

Nackdelen med denna koppling Àr att pickuperna alltid ligger mer eller mindre hopkopplade samt att volymkontrollen för en pickup Àven pÄverkar den andre. Om du anvÀnde en potte som balanskontroll istÀllet fÄr du en mer flexibel funktion. Du skulle dÄ kunna steglöst panorera mellan pickuperna samt att volymkontrollen fick önskad funktion. Jag skall sÀga att jag inte har provat detta sjÀlv men jag har en idé om hur du skulle kunna koppla ifall du Àr intresserad.

//KG

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Tack, jag Ă€r mycket intresserad - vad Ă€r en potte? đŸ˜Č

EDIT: ja, du menar en pott, en pott som balanskontroll istÀllet för tvÄ volympottar?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja just det..

HÀr Àr ett handritat schema som borde fungera som tÀnkt ovan:

2mbalvol008bb9.th.jpg

Du behöver en extra potte pÄ 1M Ohm med linjÀr karakterestik. Finns garanterat pÄ ELFA. Kanske ClasO eller Kjell & Co. Hoppas bilden Àr tillrÀckligt tydlig. Jag har som sagt inte provat detta sjÀlv men det borde fungera hyfsat. I respektive ÀndlÀge gÄr signalen direkt frÄn vald mick till volympotten medan den andra micken har en mycket liten, men dock nÄgon inverkan pÄ utsignalen. Om du stÀller balanspotten i mittlÀget kommer du att fÄ en svagare signal ut men med signal frÄn bÄda mickarna. Om signalen i mittlÀget blir för svag kan du testa med 500K Ohm pÄ balanspotten istÀllet. Du fÄr helt enkelt prova dig fram. Jag Àr sjÀlv nyfiken pÄ hur det gÄr om du vÀljer att prova detta.

Lycka till

//KG

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar, jag skall se vad jag kan göra!

Börjar nog med att försöka fÄ det förstnÀmnda schemat att fungera men jag skall absolut spara ditt, man vet ju aldrig nÀr lusten faller pÄ...

:rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fan va sur man blir- bestÀmde mig för att göra det sÄ simpelt som möjligt och bara köra med en humbucker och en volym pott. Men vad hÀnder, jo dÄ börjar potten spöka.

NÀr jag vrider ner den minskar volymen som den skall men nÀr den Àr helt nervriden, dvs i lÀget dÀr den borde vara tyst, sÄ ökar volymen plötsligt till 100%. Som om den vore dragen pÄ full volym.

Det mĂ„ste vĂ€l vara potten det Ă€r fel pĂ„- det kan inte vara en fellödning? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fan va sur man blir- bestÀmde mig för att göra det sÄ simpelt som möjligt och bara köra med en humbucker och en volym pott. Men vad hÀnder, jo dÄ börjar potten spöka.

NÀr jag vrider ner den minskar volymen som den skall men nÀr den Àr helt nervriden, dvs i lÀget dÀr den borde vara tyst, sÄ ökar volymen plötsligt till 100%. Som om den vore dragen pÄ full volym.

Det mĂ„ste vĂ€l vara potten det Ă€r fel pĂ„- det kan inte vara en fellödning? 😉

Det lÄter nog sannolikt att det Àr fel pÄ den - för det Àr vÀl inte sÄ att du har vridit för lÄngt sÄ att den har hoppat över spÀrren som finns i ÀndlÀget - för dÄ kommer du till max volym direkt nÀr du har vridit en liten bit till...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fan va sur man blir- bestÀmde mig för att göra det sÄ simpelt som möjligt och bara köra med en humbucker och en volym pott. Men vad hÀnder, jo dÄ börjar potten spöka.

NÀr jag vrider ner den minskar volymen som den skall men nÀr den Àr helt nervriden, dvs i lÀget dÀr den borde vara tyst, sÄ ökar volymen plötsligt till 100%. Som om den vore dragen pÄ full volym.

Det mĂ„ste vĂ€l vara potten det Ă€r fel pĂ„- det kan inte vara en fellödning? 🙂

Det lÄter nog sannolikt att det Àr fel pÄ den - för det Àr vÀl inte sÄ att du har vridit för lÄngt sÄ att den har hoppat över spÀrren som finns i ÀndlÀget - för dÄ kommer du till max volym direkt nÀr du har vridit en liten bit till...

Nej det har jag inte. 🙂 För vrider man tillrĂ€ckligt mĂ„nga gĂ„nger sĂ„ blir det tyst till slut. Sen knastrar den ocksĂ„ som om den vore glapp.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ta en bild pÄ vad du gjort och visa hÀr sÄ kanske jag kan rÄda dig...

//KG

Jag har gjort exakt sĂ„ hĂ€r! Men jag skall prova med en annan pott sĂ„ fĂ„r vi se hur det gĂ„r. 😆

Det var inte riktigt sÄ jag menade. Jag ville se en bild pÄ hur du faktiskt gjort med lödningar o allt annars Àr det svÄrt att diagnosticera.

Men som Claes skriver ovan hĂ€r Ă€r potten ytterst misstĂ€nkt. Vi fĂ„r hoppas det Ă€r den. 😄

Om du inte köpt nÄgon ny Ànnu vill jag rÄda dig till att inte köpa en potte med kolbana. Försök hellre fÄ tag i en med plast eller cermetbana. De Àr visserligen dyrare men hÄller betydligt lÀngre och knastrar inte pÄ samma sÀtt.

//KG

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ta en bild pÄ vad du gjort och visa hÀr sÄ kanske jag kan rÄda dig...

//KG

Jag har gjort exakt sĂ„ hĂ€r! Men jag skall prova med en annan pott sĂ„ fĂ„r vi se hur det gĂ„r. 😆

Det var inte riktigt sÄ jag menade. Jag ville se en bild pÄ hur du faktiskt gjort med lödningar o allt annars Àr det svÄrt att diagnosticera.

Men som Claes skriver ovan hĂ€r Ă€r potten ytterst misstĂ€nkt. Vi fĂ„r hoppas det Ă€r den. 😄

Om du inte köpt nÄgon ny Ànnu vill jag rÄda dig till att inte köpa en potte med kolbana. Försök hellre fÄ tag i en med plast eller cermetbana. De Àr visserligen dyrare men hÄller betydligt lÀngre och knastrar inte pÄ samma sÀtt.

//KG

Har ingen kamera, men jag Àr till 99% sÀker pÄ att jag har kopplat rÀtt och det Àr ju inte första gÄngen jag gör det heller.

Hur vet jag att potten jag köper har en plast eller cermetbana- försÀljarna Àr ju inte direkt övertydliga nÀr de beskriver komponenter! Ge gÀrna förslag pÄ mÀrken, den jag anvÀnder nu (den trasiga) Àr en CTS A500K.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur vet jag att potten jag köper har en plast eller cermetbana- försÀljarna Àr ju inte direkt övertydliga nÀr de beskriver komponenter! Ge gÀrna förslag pÄ mÀrken, den jag anvÀnder nu (den trasiga) Àr en CTS A500K.

Hittade endast en lĂ€mplig potte för detta: cermetpotte hos ELFA (art.no 64-230-99 ). Denne har plasthölje sĂ„ du kan inte löda en tennbubbla pĂ„ höljet som pĂ„ den gamla. Löd pĂ„ stiftet istĂ€llet. Det kan vara lite smĂ„bökigt med de tunna pinnarna istĂ€llet för lödringar men om det blir vingligt o spretigt sĂ„ klĂ€m en blaffa vinylbaserat vĂ€rmelim över lödpunkterna - EFTER att du har kontrollerat funktionen 😉 (annars finns risk för en mycket kladdig upplevelse) 😼.

//KG

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...