Jump to content
Annons

vilken av dessa mikar för sånginspelning imorgon?


mattson

Recommended Posts

Hej

Ska spela in sång i studio imorgon. Har ett antal mickar att välja mellan och undrar vilken man ska ta...

De jag har att välja mellan är:

Rode NTK

AKG C 4000 B

ett par Bruel&Kjaer 4006

Studio projects C4

SM57....

Antar att valet står mellan röde eller akg. Bruel&Kjaer är visserligen sketabra mickar, men lämpar sig inte för sånginspelning eller har jag fel?

Sången är ganska soft, inte så mycket skrik alltså. Preampen är en Focusrite Octopre.

Ganska grön på sånginspelning, så har lite nybörjarfrågor också:

1) Ska jag använda preampens kompressor eller är det bättre att vänta med komprimeringen till mixen?

2) Om miken har val mellan njure och rundupptag, är det njure som gäller?

3) Placering av miken, har hört att den ska va något ovanför så man inte sjunger rätt in i membranet. Nån kommentar på det..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Ska spela in sång i studio imorgon. Har ett antal mickar att välja mellan och undrar vilken man ska ta...

De jag har att välja mellan är:

Rode NTK

AKG C 4000 B

ett par Bruel&Kjaer 4006

Studio projects C4

SM57....

Antar att valet står mellan röde eller akg. Bruel&Kjaer är visserligen sketabra mickar, men lämpar sig inte för sånginspelning eller har jag fel?

Låter väl ganska vettigt - men annars kan du ju också helt enkelt prova vilken som låter bäst, när du nu har flera att välja mellan... 😳

1) Ska jag använda preampens kompressor eller är det bättre att vänta med komprimeringen till mixen?

Om du inte är van att spela in med kompressor, så skulle jag absolut rekommendera att du lägger kompressor i efterhand och INTE i preampen. Om du gör fel (och det gör du om du inte har lite vana), så går det nämligen inte att reparera i efterhand, utan du får göra om inspelningarna i stället.

2) Om miken har val mellan njure och rundupptag, är det njure som gäller?

Cardioid är vanligast och ofta lämpligast - men jag tycker att man ibland får ett snyggare ljud med 8 - om rummet låter ok. Omni tar upp mest rumsljud, så det är nog minst lämpligt för det mesta - åtminstone till sång. Cardioiden har en "proximity-effekt", som ger en bashöjning ju närmare man är micen (på vissa micar börjar proximity-effekten ge effekt redan på 40-50cm avstånd), så om du gör en tagning på 10cm avstånd och en på 30cm, så kommer skillnaden i ljud att bli ganska rejäl - så var lite vaksam på avståndet, så att det inte varierar för mycket.

3) Placering av miken, har hört att den ska va något ovanför så man inte sjunger rätt in i membranet. Nån kommentar på det..?

Jag tycker att det brukar bli bra om man har membranet ungefär i höjd med näsan - och sedan vinklar man den svagt neråt, så att den "siktar" på munnen. Avståndet mellan mic och mun brukar vara bra ca 20-30cm - och glöm inte puffskyddet sisådär 10cm från micen.

Link to comment
Dela på andra sajter

20-30 cm (?) är inte det lite att ta i, ifs en smak sak men själv håller jag mig på 10-15cm om inte sången varierar i styrka för mycket. 😳

Jag tycker att proximityeffekten blir för stark på så nära håll - men det är ju, som sagt, en smaksak. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

hittade en finfin artikel på soundonsound om sånginspelning för den som är intresserad.

rundtagande verkar ju va en idé om man har bra rum bl.a. eftersom det minskar proximityeffekten (lärt mig ett nytt ord idag). och vad gäller mikval verkar det gälla lika mycket vilken sångare man har att göra med.

verkar även finnas idé att prova med flera mikar samtidigt om man har tid till det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...