Jump to content
Annons

Billigt PA-system till replokalen


SvartSaft

Recommended Posts

Jag letar efter ett billigt PA-system för att kunna sjunga under repningar i replokalen. Skall alltså inte användas i live-sammanhang utan enbart vid repning, och med inte fler än två mikrofoner.

Hur starka grejer behöver man egentligen, för ett rock/metal-band med skramliga trummor?

Skulle man tex klara sej med http://www.thomann.de/se/tamp_pa_4080.htm ?

80 watt och två stycken 10" högtalare. Eller blir det för litet?

Nån som har några erfarenheter att dela med sej av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rent spontant tror jag det är för litet för ett rockband. Men det beror såklart på mycket, mickarna, den som sjunger, lokalen, övriga instrument, hur de andra spelar o s v. Men jag kommer t ex ihåg våran första sånganläggning i replokalen. En LEM-power-mixer, 2*150W, högtalarna hade nog 12"+horn. Det var i klenaste laget, tillsammans med två gitarrer, bas och trummor. Nu var det för all del en skrällig lokal, med betonggolv och delvis betongväggar, samt en väldigt hårdslående trummis. Men ändå...

Det kan vara frestande att beställa från utlandet och spara några hundralappar, men har ni möjlighet tycker jag ni ska köpa från en lokal butik så att ni har möjlighet att prova grejorna.

Billiga högtalare brukar dessutom generellt sett ha ganska låg verkningsgrad. 80W (2*40) säger egentligen inte så mycket mer än hur mycket ström prylarna drar. Det kan låta väldigt olika högt beroende på vilka grejor det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa Bose-pelare så blir ni nöjda. Jag lånade ett par när jag bodde i norrland. Sjukt bra det lät. Sången kom fram hur bra som helst och ingen risk för rundgång.

*imponerad*

😄

Fast dom är iofs inte så billiga :rolleyes:

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

80 watt låter i klenaste laget. Jag skulle vilja komma upp i 150 - 200 W för att vara på säkra sidan. Sen skriver jag under på allt som skrivits tidigare i tråden. Absolut viktigt att köpa i svensk, schysst affär. Där kan man få prova sig fram till det som passar pris- o ljudmässigt. Om det är lite skralt med pengar kan man kanske ta en liten del på avbetalning? Många affärer har rätt schyssta villkor för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren allesamman!

Och ni har säkert rätt - det där PA't jag länkade till är nog i klenaste laget.

Lutar åt den här nu - http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...184249&fm=1

Iofs inte mycket starkare, 100 watt istället för 80 och 12" högtalare istället för 10".

Replokalen är rejält dämpad och låter riktigt mjukt och trevlig, så jag får hålla tummarna att det räcker. Får köpa på öppet köp för att gardera mej.

Och så blir det från lokala Musikbörsen istället från Tyskland.

...men hur katten bär man sej åt när man ska "prova grejorna" när man ska köpa PA....? Går man in i affären och ställer sej och growlar eller...?? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Prova" = Köpa på öppet köp, ta med till replokalen och se om det funkar.

Edit: Ska ni growla igenom det; Tänk på att ju mer bas som ska förstärkas, dessto mer effekt krävs för att uppnå en given ljudnivå.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

"Prova" = Köpa på öppet köp, ta med till replokalen och se om det funkar.

Edit: Ska ni growla igenom det; Tänk på att ju mer bas som ska förstärkas, dessto mer effekt krävs för att uppnå en given ljudnivå.

Exakt! En seriös musikaffär låter Er prova i lokalen en kväll och är beredd att ta tillbaka/ erbjuda något nytt enl Era önskemål. Var inte blyga! Ni är kunder! Blir Ni nöjda handlar Ni där igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...