Jump to content
Annons

"Göra om" mono till stereo på acapella


Dashboard

Recommended Posts

Jag har en acapella (med dubbningar och allt) som är i mono. Nu kan jag inte

så mycket ljudteknik-termer, men det jag undrar är:

* Vet ni något sätt att bredda ljudbilden/göra om monoacapellan till stereo?

* Jag har sökt i andra forum och hittat tre tips, vad tror ni om dessa metoder?

1) Med PS22 Stereo Maker

Länk till beskrivning

2) Med Wavelab

"Use three channels, left center and right. Keep the center mono spread the

other two apart. Then lower the volume by about 6db compared to the center

channel and try offset the pitches just a tiny tiny bit. I've been using some

waves delay plugin (supertap I believe) for this. I've been trying many many

things to get a really wide stereo effect without using choruses and such. You

can offset the times of each delay for each channel by a few miliseconds but it

also has this lfo to modulate the pitch of the delays slightly, in mono it doesnt

seem to go phasey. The effect is barely noticeable at all...

 

Only until I bring it into wavelab and use their stereo widener on it. It goes from

subtle to very wide across the stereo field again without being phasey. Wavelabs

plug is really great. All you need is just a small amount of change on either side

and it will spread them out even further. Example a 909 clap. Mono, goes from

boring to this really phat stereo mother. The sound is still centered, but really thick..

around your head, not so much boxy or off center with those stereoizers."

3) Med KnockOut VST

"If the normal procedure is to mix the instrumental and regular versions of the songs

into a 50/50 mono mix, then channel the instrumental to the right and reg version to

the left, then run it through knockout. We can add a few steps and make it stereo...

 

Just get your files synched up. Then instead of mixing the instrumental & reg versions

at 50-left/50-right, mix it to 100-left/0-right, pan the instrumental right and the regular

version left. Mix it down and save as song_name-left.wav.

 

Then you repeat that process, except you mix them to 0-left/100-right... run it thru

knockout and save as song_name-right.wav.

 

Then drop song_name-left.wav and song_name-right.wav into a multitrack mixer.

Line them up, and pan the left-named one 100 left and the right-named one 100 right."

Ursäkta längden på inlägget, men jag stöter på det här problemet allt oftare och vill få

grepp om det en gång för alla.

Redigerat av Dashboard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om man lägger ett stereo-reverb på så låter det automatiskt stereo(beror lite på vilket reverb).

är det enstämmigt eller flerstämmigt?

det bästa är ju alltid om man vill ha det i stereo att spela in i stereo eller att även spela in akustiken i stereo-alltså 3 kanaler

om man bara har en mic kan man testa att spela upp ljudet ur monitorerna och samtidigt spela in med mic och experimenter med ollika avstånd från monitorerna och gärna i stereo.

men det beror på vilken akustik du har.

om du spela in flerstämmigt blir ju också resultatet bäst om du spelar in i stereo.

eller spela in stämmorna separat i mono och sen panorera

acapella betyder ju att det inte finns något annat bakgrundsljud men du menar kanske att du har en monokanal av en röst som ska ingå i en större mix. alltså inte acapella!!!

man kan göra om tagningar med samma material och sen lägga på olika spår och panorera detta.det blir ju bättre än att bara kopiera spåren och panorera

om man lägger en stereo-eq kan man panaorera olika frekvenser åt olika håll och då låter det lite som stereo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

spass:

Tack för tipsen, men det är tyvärr inte det jag är ute efter.

Jag har inte möjlighet att göra omtagningar, och jag har inte flera spår att jobba med här.

Jag har en fått en acapella av en gammal låt, och tyvärr finns den bara i mono.

Det jag har att jobba med är alltså en flerstämmig acapella i original-utförande, men som ETT monospår.

Redigerat av Dashboard
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
spass:

Tack för tipsen, men det är tyvärr inte det jag är ute efter.

Jag har inte möjlighet att göra omtagningar, och jag har inte flera spår att jobba med här.

Jag har en fått en acapella av en gammal låt, och tyvärr finns den bara i mono.

Det jag har att jobba med är alltså en flerstämmig acapella i original-utförande, men som ETT monospår.

Kan du löda en liten specialkabel så har jag en lösning på ditt problem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

spass:

Tack för tipsen, men det är tyvärr inte det jag är ute efter.

Jag har inte möjlighet att göra omtagningar, och jag har inte flera spår att jobba med här.

Jag har en fått en acapella av en gammal låt, och tyvärr finns den bara i mono.

Det jag har att jobba med är alltså en flerstämmig acapella i original-utförande, men som ETT monospår.

Kan du löda en liten specialkabel så har jag en lösning på ditt problem. 😆

Okej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att lägga på ett svinkort rumsreverb, alltså så kort att det inte blir någon hörbar svans efter. Sen lägger du på en stereo enhancer-plugg. Om du inte har någon så finns det nog gratis att ladda ner nånstans. Inte säker på att det blir jättebra men man kan ju försöka.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
spass:

Tack för tipsen, men det är tyvärr inte det jag är ute efter.

Jag har inte möjlighet att göra omtagningar, och jag har inte flera spår att jobba med här.

Jag har en fått en acapella av en gammal låt, och tyvärr finns den bara i mono.

Det jag har att jobba med är alltså en flerstämmig acapella i original-utförande, men som ETT monospår.

Kan du löda en liten specialkabel så har jag en lösning på ditt problem. 😆

Okej?

Har du tillgång till ett mixerbord med analoga direct-out och analoga bus-out?

Link to comment
Dela på andra sajter

spass:

Tack för tipsen, men det är tyvärr inte det jag är ute efter.

Jag har inte möjlighet att göra omtagningar, och jag har inte flera spår att jobba med här.

Jag har en fått en acapella av en gammal låt, och tyvärr finns den bara i mono.

Det jag har att jobba med är alltså en flerstämmig acapella i original-utförande, men som ETT monospår.

Kan du löda en liten specialkabel så har jag en lösning på ditt problem. 😆

Okej?

Har du tillgång till ett mixerbord med analoga direct-out och analoga bus-out?

Nej tyvärr, sitter i en hemmastudio med 2-kanalers mickpreamp (2MP) och passiv volym kontroll/switch box (SM PRO AUDIO M-PATCH 2).

Fungerar nog inte på samma sätt, eller?

Är ju egentligen ute efter vad man kan göra med mjukvaruprogram och effekter. Har du inte nå tips för det istället? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Med cubase studio 4 medföljer en plugg som heter "mono to stereo" eller liknande. Jag testade den på en pianoslinga som var inspelad i mono. Jag har för mig att det lät ganska bra. Inte lika bra som äkta stereo förstås, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

spass:

Tack för tipsen, men det är tyvärr inte det jag är ute efter.

Jag har inte möjlighet att göra omtagningar, och jag har inte flera spår att jobba med här.

Jag har en fått en acapella av en gammal låt, och tyvärr finns den bara i mono.

Det jag har att jobba med är alltså en flerstämmig acapella i original-utförande, men som ETT monospår.

nu är frågon också lite om det är pop eller mer klassisk?

man har lite mer möjligheter när det gäller pop men när det gäller acapella är det nog ändå svårt.

alla förslagen du gav först går nog inte att använda.

det enda är att använda reverb och där är det en smaksak hur mycket eller hur mycket akustik som finns med från början.

andra sätt gör troligen mer skada än kvalitet.

och sen är det inget större fel med mono i övrigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

En fundering som jag fick. Du skulle kunna testa, för att skapa lite mer djup till monokanalen och en naturlig bredd, att spela in dina monitorer i ett rum med relativt stor akustik, exempelvis den kyrkan som ligger närmast. Ställ mikrofonerna en bit ifrån så att du får upp akustiken i stereo. Bara en fundering som jag fick, som jag nog personligen hade testat för att det iaf skulle vara kul, även om resultatet kanske inte blir som jag har tänkt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
spass:

Tack för tipsen, men det är tyvärr inte det jag är ute efter.

Jag har inte möjlighet att göra omtagningar, och jag har inte flera spår att jobba med här.

Jag har en fått en acapella av en gammal låt, och tyvärr finns den bara i mono.

Det jag har att jobba med är alltså en flerstämmig acapella i original-utförande, men som ETT monospår.

Kan du löda en liten specialkabel så har jag en lösning på ditt problem. 😆

Okej?

Har du tillgång till ett mixerbord med analoga direct-out och analoga bus-out?

Nej tyvärr, sitter i en hemmastudio med 2-kanalers mickpreamp (2MP) och passiv volym kontroll/switch box (SM PRO AUDIO M-PATCH 2).

Fungerar nog inte på samma sätt, eller?

Är ju egentligen ute efter vad man kan göra med mjukvaruprogram och effekter. Har du inte nå tips för det istället? =)

Det blir svårt i ditt fall att simulera en stereobild eftersom det kommer att uppstå fasfel.

Men min lösning skulle eliminera fasfelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

spass:

Tack för tipsen, men det är tyvärr inte det jag är ute efter.

Jag har inte möjlighet att göra omtagningar, och jag har inte flera spår att jobba med här.

Jag har en fått en acapella av en gammal låt, och tyvärr finns den bara i mono.

Det jag har att jobba med är alltså en flerstämmig acapella i original-utförande, men som ETT monospår.

Kan du löda en liten specialkabel så har jag en lösning på ditt problem. 😆

Okej?

Har du tillgång till ett mixerbord med analoga direct-out och analoga bus-out?

Nej tyvärr, sitter i en hemmastudio med 2-kanalers mickpreamp (2MP) och passiv volym kontroll/switch box (SM PRO AUDIO M-PATCH 2).

Fungerar nog inte på samma sätt, eller?

Är ju egentligen ute efter vad man kan göra med mjukvaruprogram och effekter. Har du inte nå tips för det istället? =)

Det blir svårt i ditt fall att simulera en stereobild eftersom det kommer att uppstå fasfel.

Men min lösning skulle eliminera fasfelen.

Nu blir jag väldigt nyfiken på din lösning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
spass:

Tack för tipsen, men det är tyvärr inte det jag är ute efter.

Jag har inte möjlighet att göra omtagningar, och jag har inte flera spår att jobba med här.

Jag har en fått en acapella av en gammal låt, och tyvärr finns den bara i mono.

Det jag har att jobba med är alltså en flerstämmig acapella i original-utförande, men som ETT monospår.

Kan du löda en liten specialkabel så har jag en lösning på ditt problem. 😆

Okej?

Har du tillgång till ett mixerbord med analoga direct-out och analoga bus-out?

Nej tyvärr, sitter i en hemmastudio med 2-kanalers mickpreamp (2MP) och passiv volym kontroll/switch box (SM PRO AUDIO M-PATCH 2).

Fungerar nog inte på samma sätt, eller?

Är ju egentligen ute efter vad man kan göra med mjukvaruprogram och effekter. Har du inte nå tips för det istället? =)

Det blir svårt i ditt fall att simulera en stereobild eftersom det kommer att uppstå fasfel.

Men min lösning skulle eliminera fasfelen.

Nu blir jag väldigt nyfiken på din lösning!

Gilbert slog huvet på spiken där. MS-delning, men då behöver man som jag nämnde en specialkabel och möjlighet att routa om signalerna. Då kopierar du ena spåret så du har 2st monospår, routar dom till varsin kanal som du till en början panorerar fullt vänster och fullt höger. Delayar ena spåret några ms tills du upplever en stereobredd.

Nu har du fått fasfel när du gjorde så där! Nu tar du och panorerar båda kanalerna fullt vänster och routar dom till bus 1 & 2. Då har du båda kanalerna i bus 1 eftersom dom är panorerad vänster.

Nu behöver vi vår lilla specialkabel som har 2st XLR-honor i ena änden och 1 XLR-hane i den andra. I de 2 honorna tar vi bara reda på pin1 och pin2 (skärmen och den positiva signalen) De 2 positiva ledarna ska nu till pin2 & pin3 i hankontakten plus skärmen till pin1.

Vad ska det här vara bra för nu då?

Jo normalt sett så får man ingen spänning mellan 2 identiska ledare som ligger i fas med varandra då de är samma signal. Men när fasfelen pga tidsförskjutningen mellan de båda spåren uppträder så kommer det att uppstå en skillnad mellan de 2 postiva ledarna från respektive kanal.

Nu skickar vi den nykonstruerade signalen till en 3:e ingångskanal i bordet och panorerar den fullt höger och routar den till buss 1 & 2.

Nu har vi en konstgjord sereosignal som är monokompatibel. 😉

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...