Jump to content
Annons

Kontakt 3


Hemluth

Recommended Posts

Jag börjar begripa lite mer precist vad det är jag inte begriper;

Hur sätter man upp keyswitches för olika instrument i Kontakt 3? Kontakt 3 verkar exeptionellt oanvändarvänligt och krångligt. Det går fortare att spela in varje artikulation för sig och klippa. :/ Det står liksom bara lite några rader osammanhängande svammel om det i manualen, och detta är ändå en ganska grundläggande grej. Manualen känns mer som någon hyllning till de där b-effekterna man fick med. Jag har sökt ganska mycket nu och jag hittar det inte någonstans, inte i några tutorials, inte på några forum eller faq.

Jag har provat med att lägga in två instrument i racket (låt oss kalla det ena A och det andra B ). Inst A går jag in i edit group och byter key switchen till C0. I instrument B byter jag denne till D0. När jag markerar instrument A lyser C0 och när jag markerar instrument B lyser D0. Dessa lyser inte samtidigt och likväl låter bägge atrikalotioner samtidigt.

I enlighet med en guide för Kontakt 2 jag hittade någonstans provade jag att kopiera groupen i B och pasta den i A. Då lyser både C0 och D0, men ljuden blir bara oregelbundna. De låter likväl i mun på varandra i olika volymer, och dessutom tillkommer konstiga läten vid release av tonen.

Jag har lagt en hel arbetsdag nu åt att försöka luska fram hur det här ska gå till. Det känns liksom inte som att det är tänkt att man ska använda Kontakt som en sampler, mer som en sequencer. Det är liksom löjligt att sådana här saker inte finns beskrivna någonstans på ett sätt som en människa kan begripa på under två dygn.

Är det någon som kan vara vänlig att på ett icke helt opedagogiskt vis beskriva hur man gör för att växla mellan olika instrument genom key switches? 😄

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du vill ha flera instrument på samma midikanal som du kan switcha mellan ?

Nej jag vet inte men möjligtvis är instrument bank det du är ute efter.

Det finns ju en del exempel i medföljande vienna orchestra som har den funktionaliteten så du kan ju kolla hur de gjort.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det finns tre olika sätt att växla mellan spelstilar/instrument:

* instrument bank (se http://kevintweedy.net/K2T/K2_InstrumentBanks.htm) - för att växla mellan hela instrument med Program Change

* keyswitch (se http://www.kevintweedy.net/K2T/K2_KeySwitch.htm) - för att växla mellan grupper inom ett instrument med keyswitches

* skriptimplementerad keyswitch (se http://vi-control.net/forum/viewtopic.php?p=115917#115917) - för att växla mellan hela instrument med keyswitches

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...