Jump to content
Annons

Övningssordin till trumpet?


Dingbats

Recommended Posts

Jag har bestämt mig för att köpa en trumpet, men en sordin att öva med ska man nog ha också om man inte vill bli vräkt. Jag skulle inte vilja att min granne spelade trumpet som en kratta rakt in i örat på mig i alla fall.

Men eftersom jag är helt oerfaren, vad ska man tänka på när man köper en övningssordin? Hur mycket dämpar de ljudet? Hur mycket svårare blir det att spela? Nånting annat?

Jag tänkte köpa en av de här, helst en av de billigare.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag skulle nog hellre satsa på en sån här:

http://www.thomann.de/se/yamaha_sb7.htm

Iofs dyrare, men det är nog som du skriver också, en billigare sordin dämpar sämre och gör det mer svårspelat. Yamaha Silent Brass är erkännt bra även bland proffsmusiker

jag läste i ett forum att SB-systemen är lite krassliga i pedalregistret, men det kanske inte berör dig som startade tråden..😎 jag har en såndär billig "övningssordin" - det funkar för att sätta tonerna i en melodi - men trumpet är så sjukt mycket mer, så, om du vill bli trumpetare (på allvar) så satsa på ett SB-system, helt najs! Öva ofta och regelbundet, ta inte i för mycket..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
jag skulle nog hellre satsa på en sån här:

http://www.thomann.de/se/yamaha_sb7.htm

Iofs dyrare, men det är nog som du skriver också, en billigare sordin dämpar sämre och gör det mer svårspelat. Yamaha Silent Brass är erkännt bra även bland proffsmusiker

För dyrt. Jag är inte ute efter så himla bra, bara dugligt. Jag är inte beredd att lägga ner så mycket pengar på det här, det här är mest ett impulsköp.

Tack ändå! Men några andra synpunkter?

EDIT: Jag kanske satsar på ett SB-system om jag blir riktigt seriös, men inte nu direkt när jag inte ens har rört en trumpet.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
För dyrt. Jag är inte ute efter så himla bra, bara dugligt. Jag är inte beredd att lägga ner så mycket pengar på det här, det här är mest ett impulsköp.

Tack ändå! Men några andra synpunkter?

EDIT: Jag kanske satsar på ett SB-system om jag blir riktigt seriös, men inte nu direkt när jag inte ens har rört en trumpet.

Det är väl så att ska man spela ett instrument får man kanske lägga lite pengar på det. Du verkar ju varken beredd att betala något för själva instrumentet (tänker på den andra tråden du skapade om det) eller kringutrustningen. Frågan är då dels hur motiverad du är från början, och dels hur kul det kommer vara för dig att använda grejorna. Det är ju faktiskt inga astronomiska summor det handlar om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl så att ska man spela ett instrument får man kanske lägga lite pengar på det. Du verkar ju varken beredd att betala något för själva instrumentet (tänker på den andra tråden du skapade om det) eller kringutrustningen. Frågan är då dels hur motiverad du är från början, och dels hur kul det kommer vara för dig att använda grejorna. Det är ju faktiskt inga astronomiska summor det handlar om...

Jag har bestämt mig för en trumpet för en dryg tusenlapp, ett snäpp dyrare än den jag först tänkte. Grejen är inte att "nu jäklar ska jag börja spela trumpet" utan mer "okej jag har lite pengar, jag kan köpa en trumpet och så om jag klarar av att använda den till nåt". Det är bara en kul grej. Så därför min fråga: Vilken sordin ska man välja om man är beredd att lägga ut några hundringar på den?

Och jag är faktiskt nyfiken, hur mycket dämpar generellt en övningssordin volymen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Det är väl så att ska man spela ett instrument får man kanske lägga lite pengar på det. Du verkar ju varken beredd att betala något för själva instrumentet (tänker på den andra tråden du skapade om det) eller kringutrustningen. Frågan är då dels hur motiverad du är från början, och dels hur kul det kommer vara för dig att använda grejorna. Det är ju faktiskt inga astronomiska summor det handlar om...

Jag har bestämt mig för en trumpet för en dryg tusenlapp, ett snäpp dyrare än den jag först tänkte. Grejen är inte att "nu jäklar ska jag börja spela trumpet" utan mer "okej jag har lite pengar, jag kan köpa en trumpet och så om jag klarar av att använda den till nåt". Det är bara en kul grej. Så därför min fråga: Vilken sordin ska man välja om man är beredd att lägga ut några hundringar på den?

Och jag är faktiskt nyfiken, hur mycket dämpar generellt en övningssordin volymen?

Gammal tråd - men i alla fall:

Köp den billigaste harmon-mute du kan hitta, den dämpar mest av vanliga sordiner. Då får du även "det där Miles-soundet" på köpet. En SB dämpar ännu mer. Har testat andra övningssordiner, bl.a. en pytteliten, men de var klart sämre än SB, och man kan lika gärna spela med en harmon.

En övningssordin dämpar såpass att man kan spela utan att ens familj blir tokig, och grannarna klagar när man spelar. Det är ju som att käka kola med pappret på att spela...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...