Jump to content
Annons

vad f-n är en preamp? :)


Kujas

Recommended Posts

Jag har läst och läst, men jag fattar fortfarande inte vad en preamp har för funktion, för t.ex. en gitarrist.

Skulle någon kunna förklara för mig, med ord som lämpar en 3 åring, vad den egentligen används till exakt?

mvh,

😏

Redigerat av Kujas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En preamp, i inspelningssammanhang, är en apparat som förstärker signalen från t ex en mikrofon. Syftet är bl a att höja signalen från mikrofon över det inbyggda brus som finns i alla elektroniska komponenter, så att man får en så ren signal som möjligt att jobba med i själva inspelningsprogramet. Sen kan en del preamps färga signalen på ett snyggt sätt också, men det kanske är överkurs här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra pedagogisk förklaring av JJRockford.. Men för att bryta ner ord och översätta till ren svenska.. Pre=för, Amplifier=förstärkare.. På ren svenska blir detta alltså. "förförstärkare" 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag skulle vilja veta som jag funderat på en bra stund är hur man får en preamp (Roland MMP-2) att fungera till FL Studio... med ett ASIO Kort och M-Audio's Delta som kontroll. Också i ord som lämpar en treåring då jag inte lyckats alls med mina försök 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag skulle vilja veta som jag funderat på en bra stund är hur man får en preamp (Roland MMP-2) att fungera till FL Studio... med ett ASIO Kort och M-Audio's Delta som kontroll. Också i ord som lämpar en treåring då jag inte lyckats alls med mina försök 😏

Preampens lineutgångar kopplar du till ljudkortets line-ingångar. Sedan är det bara att tuta och köra. 😮

Om du har S/Pdif ut från preampen, så kan du förstås i stället välja att koppla den utgången till ljudkortets S/Pdif ingång, om det finns en sådan.

Hur du sedan gör för att få in rätt signal, är en fråga om hur ljudkortet fungerar, så den biten har ingenting alls att göra med den externa preampen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord,

Preampen används bara när man ska micka t.ex. gitarrförstärkare?

T.ex.

Ljudkort-mixer-preamp-Mick-gitarrförstärkare?

Och en preamp används egentligen bara för att t.ex. bort oönskat ljud från micken såsom brus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord,

Preampen används bara när man ska micka t.ex. gitarrförstärkare?

T.ex.

Ljudkort-mixer-preamp-Mick-gitarrförstärkare?

Och en preamp används egentligen bara för att t.ex. bort oönskat ljud från micken såsom brus?

en preamp förstärker signalen till line-nivå.

den ger faktiskt mer brus

edit: förtydligande

och om du har en preamp behöver du ingen mixer.

i mixern sitter det oftast preamps

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord,

Preampen används bara när man ska micka t.ex. gitarrförstärkare?

T.ex.

Ljudkort-mixer-preamp-Mick-gitarrförstärkare?

Och en preamp används egentligen bara för att t.ex. bort oönskat ljud från micken såsom brus?

en preamp förstärker signalen till line-nivå.

den ger faktiskt mer brus

...men mindre brus än en mixer, tack vare den kortare signalvägen med färre aktiva komponenter att gå igenom... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord,

Preampen används bara när man ska micka t.ex. gitarrförstärkare?

T.ex.

Ljudkort-mixer-preamp-Mick-gitarrförstärkare?

Och en preamp används egentligen bara för att t.ex. bort oönskat ljud från micken såsom brus?

en preamp förstärker signalen till line-nivå.

den ger faktiskt mer brus

edit: förtydligande

och om du har en preamp behöver du ingen mixer.

i mixern sitter det oftast preamps

Öhmm , Du menar om man har en mixer behöver man ingen preamp..

För bara för att man har en liten preamp så kan man ju inte slänga ut mixerbordet..

Inget mixar inte sig självt, och allra minst hjölper en preamp en att mixa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord,

Preampen används bara när man ska micka t.ex. gitarrförstärkare?

T.ex.

Ljudkort-mixer-preamp-Mick-gitarrförstärkare?

Och en preamp används egentligen bara för att t.ex. bort oönskat ljud från micken såsom brus?

en preamp förstärker signalen till line-nivå.

den ger faktiskt mer brus

edit: förtydligande

och om du har en preamp behöver du ingen mixer.

i mixern sitter det oftast preamps

Öhmm , Du menar om man har en mixer behöver man ingen preamp..

För bara för att man har en liten preamp så kan man ju inte slänga ut mixerbordet..

Inget mixar inte sig självt, och allra minst hjölper en preamp en att mixa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord,

Preampen används bara när man ska micka t.ex. gitarrförstärkare?

T.ex.

Ljudkort-mixer-preamp-Mick-gitarrförstärkare?

Och en preamp används egentligen bara för att t.ex. bort oönskat ljud från micken såsom brus?

en preamp förstärker signalen till line-nivå.

den ger faktiskt mer brus

edit: förtydligande

och om du har en preamp behöver du ingen mixer.

i mixern sitter det oftast preamps

Öhmm , Du menar om man har en mixer behöver man ingen preamp..

För bara för att man har en liten preamp så kan man ju inte slänga ut mixerbordet..

Inget mixar inte sig självt, och allra minst hjölper en preamp en att mixa..

om du har en preamp så kan du slänga ut mixerbordet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag skulle vilja veta som jag funderat på en bra stund är hur man får en preamp (Roland MMP-2) att fungera till FL Studio... med ett ASIO Kort och M-Audio's Delta som kontroll. Också i ord som lämpar en treåring då jag inte lyckats alls med mina försök 😛

Preampens lineutgångar kopplar du till ljudkortets line-ingångar. Sedan är det bara att tuta och köra. 😄

Om du har S/Pdif ut från preampen, så kan du förstås i stället välja att koppla den utgången till ljudkortets S/Pdif ingång, om det finns en sådan.

Hur du sedan gör för att få in rätt signal, är en fråga om hur ljudkortet fungerar, så den biten har ingenting alls att göra med den externa preampen...

Så långt hat jag kommit... behöver jag S/Pdif både in och ut? kan nån hjälpa mig med settings i M-Audio's styrprogram DELTA? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag skulle vilja veta som jag funderat på en bra stund är hur man får en preamp (Roland MMP-2) att fungera till FL Studio... med ett ASIO Kort och M-Audio's Delta som kontroll. Också i ord som lämpar en treåring då jag inte lyckats alls med mina försök 😛

Preampens lineutgångar kopplar du till ljudkortets line-ingångar. Sedan är det bara att tuta och köra. 🙂

Om du har S/Pdif ut från preampen, så kan du förstås i stället välja att koppla den utgången till ljudkortets S/Pdif ingång, om det finns en sådan.

Hur du sedan gör för att få in rätt signal, är en fråga om hur ljudkortet fungerar, så den biten har ingenting alls att göra med den externa preampen...

Så långt hat jag kommit... behöver jag S/Pdif både in och ut? kan nån hjälpa mig med settings i M-Audio's styrprogram DELTA? 😄

MMP-2 har väl ingen s/pdif

du kopplar alltså från preampens lineutgång till ljudkortets ingång

vad för settings på ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag skulle vilja veta som jag funderat på en bra stund är hur man får en preamp (Roland MMP-2) att fungera till FL Studio... med ett ASIO Kort och M-Audio's Delta som kontroll. Också i ord som lämpar en treåring då jag inte lyckats alls med mina försök 😛

Preampens lineutgångar kopplar du till ljudkortets line-ingångar. Sedan är det bara att tuta och köra. 🙂

Om du har S/Pdif ut från preampen, så kan du förstås i stället välja att koppla den utgången till ljudkortets S/Pdif ingång, om det finns en sådan.

Hur du sedan gör för att få in rätt signal, är en fråga om hur ljudkortet fungerar, så den biten har ingenting alls att göra med den externa preampen...

Så långt hat jag kommit... behöver jag S/Pdif både in och ut? kan nån hjälpa mig med settings i M-Audio's styrprogram DELTA? 😄

MMP-2 har väl ingen s/pdif

du kopplar alltså från preampens lineutgång till ljudkortets ingång

vad för settings på ljudkortet?

Den har Digital out och Digital In vad jag förstått. Jag har M-Audio Audiophile 24/96 om det var det du undrade över? ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag skulle vilja veta som jag funderat på en bra stund är hur man får en preamp (Roland MMP-2) att fungera till FL Studio... med ett ASIO Kort och M-Audio's Delta som kontroll. Också i ord som lämpar en treåring då jag inte lyckats alls med mina försök 😛

Preampens lineutgångar kopplar du till ljudkortets line-ingångar. Sedan är det bara att tuta och köra. 🙂

Om du har S/Pdif ut från preampen, så kan du förstås i stället välja att koppla den utgången till ljudkortets S/Pdif ingång, om det finns en sådan.

Hur du sedan gör för att få in rätt signal, är en fråga om hur ljudkortet fungerar, så den biten har ingenting alls att göra med den externa preampen...

Så långt hat jag kommit... behöver jag S/Pdif både in och ut? kan nån hjälpa mig med settings i M-Audio's styrprogram DELTA? 😄

MMP-2 har väl ingen s/pdif

du kopplar alltså från preampens lineutgång till ljudkortets ingång

vad för settings på ljudkortet?

Den har Digital out och Digital In vad jag förstått. Jag har M-Audio Audiophile 24/96 om det var det du undrade över? ^^

ursäkta jag har fel du kan använda digital...

men du måste på något sätt berätta mer exakt vad du har problem med

Link to comment
Dela på andra sajter

För att slippa bygga en enorm citat sektion så börjar kag om på nytt.

Jag har tidigare bett om att få råd att få Rolands MMP-2 att Fungera med FL Studio 8. Till denna har jag en helt vanlig mic som fungerar perfekt till Minidisk) som matas in i MMP-2an genom en helt vanlig Mikropfonkabel.

Jag har fått tips tidigare med att ställa sync och allt till Vendor etc... har försökt ordentligt... men jag lyckas verkligen inte med att få ljud i den. Den registrerar att den får ljud men det kommer inte in i FL där jag gör allt för att det ska funka. jag tror jag fått settings fel på vägen då det verkar komma in i Preampen men inte in i FL eller i DELTA.

Det är lite svårt att förklara då jag inte riktigt är så hemma på det här området. Kan försöka tillgodose med mer info om du har några undringar

ps. sorry jag snodde tråden Kujas 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord,

Preampen används bara när man ska micka t.ex. gitarrförstärkare?

T.ex.

Ljudkort-mixer-preamp-Mick-gitarrförstärkare?

Och en preamp används egentligen bara för att t.ex. bort oönskat ljud från micken såsom brus?

en preamp förstärker signalen till line-nivå.

den ger faktiskt mer brus

edit: förtydligande

och om du har en preamp behöver du ingen mixer.

i mixern sitter det oftast preamps

Öhmm , Du menar om man har en mixer behöver man ingen preamp..

För bara för att man har en liten preamp så kan man ju inte slänga ut mixerbordet..

Inget mixar inte sig självt, och allra minst hjölper en preamp en att mixa..

om du har en preamp så kan du slänga ut mixerbordet...

Jäpp - åtminstone om man inte behöver ha fler ingångar samtidigt och i så fall om man saknar tillräckligt många ingångar på ljudkortet... 🤪

Mixar gör man normalt i datorn - om det inte är så, att man har ett svinbra mixerbord som ger ett lyft ljudmässigt - men då springer det iväg i stora summor, om ett sådant resonemang ska hålla. Omvägen genom mixern är i de flesta fall överflödig.

Själv gjorde jag mig av med min sista mixer för 3-4 år sedan - och det enda jag ångrar, är att jag inte gjorde den förändringen tidigare... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

EN skitsak..

 

Skaffa en distpedal eller ett pedalbord istället..

Funkar bättre än en preamp..

 

Det KAN säkert funka. Med min söta Daisy Rockgitarr och mina Ibanez- och Bosspedaler samt mitt ljudkort funkar det dock inte bra; eftersom mitt ljudkort kräver ganska stark insignal räcker inte "preamparna" i mina pedaler[edit: alt. det blir distat och fult]. Det kan vara likadant för dig. Då är det bra att ha en mixer eller kanalstrip med starkare och förhoppningsvis mer högkvalitativ preamp.

 

Använder du "softeffekter" som NI Guitar Rig kan du skruva upp signalen mycket men tyvärr är det inte så bra att skruva upp signalen efter ljudkortet har gjort sitt, det blir lätt ett klent och bullrigt ljud (på samma gång!) med oönskade missljud och elände.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

EN skitsak..

 

Skaffa en distpedal eller ett pedalbord istället..

Funkar bättre än en preamp..

 

Det KAN säkert funka. Med min söta Daisy Rockgitarr och mina Ibanez- och Bosspedaler samt mitt ljudkort funkar det dock inte bra; eftersom mitt ljudkort kräver ganska stark insignal räcker inte "preamparna" i mina pedaler[edit: alt. det blir distat och fult]. Det kan vara likadant för dig. Då är det bra att ha en mixer eller kanalstrip med starkare och förhoppningsvis mer högkvalitativ preamp.

 

Använder du "softeffekter" som NI Guitar Rig kan du skruva upp signalen mycket men tyvärr är det inte så bra att skruva upp signalen efter ljudkortet har gjort sitt, det blir lätt ett klent och bullrigt ljud (på samma gång!) med oönskade missljud och elände.

Om man kör med pedaler eller kör gitarren direkt in i ljudkortets lineingång, så får man inte så bra ljud som man önskar, eftersom impedansanpassningen är fel. Då behöver man en DI-box mellan - eller en preamp som har en högohmig (minst 1Mohm) instrumentingång. Om man däremot plockar ut en linesignal från en lineutgång på gitarrförstärkaren, så blir det rätt anpassning. Har man en Pod eller liknande, så har de lineutgång, så då fungerar det också bra att gå in på en lineingång.

Bäst ljud får man däremot oftast med en uppmickad stärkare - och då är en micpreamp ganska nödvändig för att få in micsignalen... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord,

Preampen används bara när man ska micka t.ex. gitarrförstärkare?

T.ex.

Ljudkort-mixer-preamp-Mick-gitarrförstärkare?

Och en preamp används egentligen bara för att t.ex. bort oönskat ljud från micken såsom brus?

en preamp förstärker signalen till line-nivå.

den ger faktiskt mer brus

edit: förtydligande

och om du har en preamp behöver du ingen mixer.

i mixern sitter det oftast preamps

Öhmm , Du menar om man har en mixer behöver man ingen preamp..

För bara för att man har en liten preamp så kan man ju inte slänga ut mixerbordet..

Inget mixar inte sig självt, och allra minst hjölper en preamp en att mixa..

om du har en preamp så kan du slänga ut mixerbordet...

aha då fattar jag..

Ni vill ha preampen för att få line-nivå på insignalen.

Ett pedalbord eller effekt-rack/box borde kunna göra samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att slippa bygga en enorm citat sektion så börjar kag om på nytt.

Jag har tidigare bett om att få råd att få Rolands MMP-2 att Fungera med FL Studio 8. Till denna har jag en helt vanlig mic som fungerar perfekt till Minidisk) som matas in i MMP-2an genom en helt vanlig Mikropfonkabel.

minidiscmicar är ju lite speciella och kräver fantommatning. dels från ett internt batteri och dels från minidiscen.

jag har alrig själv försökt koppla en minidiscmic till en vanlig preamp och jag är mkt skeptisk att att skulle gå.

jag har själv spelat in med minidiscens mic in datorn men då tillsammans med MD som preamp och sen den vanliga ljudutgången på MDn direkt till ljudkortet.

det andra jag reagerar på är att minidiscmicar är i stereo(2kanaler) och en vanlig mickabel i mono(1 kanal)

Link to comment
Dela på andra sajter

>...en högohmig (minst 1Mohm) instrumentingång....

Aha! Det är därför! Inte signalstyrka så mycket utan sådan där impedans.

>Bäst ljud får man däremot oftast med en uppmickad stärkare - och då är en micpreamp ganska >nödvändig för att få in micsignalen... :rolleyes:

Inte hemma hos min akustik i alla fall! Måste ha en bra mikrofon också ju, en Sennheiser MD421 kanske, om man får tro senaste numret av tidningen; inte en sunkig Beyerdynamic som jag har fått överta och som en gång var prenumerationslockvara på tidningen och som dessutom väl ska föreställa sångmikrofon. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

minidiscmicar är ju lite speciella och kräver fantommatning. dels från ett internt batteri och dels från minidiscen.

det andra jag reagerar på är att minidiscmicar är i stereo(2kanaler) och en vanlig mickabel i mono(1 kanal)

kan du vara vänlig att bara ge exempel på vilken mick du svamlar om egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det känns som man börjar få lite mer koll på läget.

En preamp innehar egentligen samma funktioner som en mixer förutom att det är mindre brus. Men likt en mixer kan man ställa in Low, high Pan osv osv.

Tycker det verkar lite lite för att man ska ens bry sig om att satsa på en Preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det känns som man börjar få lite mer koll på läget.

En preamp innehar egentligen samma funktioner som en mixer förutom att det är mindre brus. Men likt en mixer kan man ställa in Low, high Pan osv osv.

Tycker det verkar lite lite för att man ska ens bry sig om att satsa på en Preamp.

nej

nu har du fattat fel

en mixer hanterar för det första flera signaler samtidigt

en preamp har olika uppsättning av ljudpåverkande funktioner beroende på vilken man pratar om

så du kan inte titta på en preamp å konstatera att du inte behöver en preamp - bara att du inte behöver en sådan preamp

en del har kompressor, de-esser å rör

en del andra är bara kliniskt rena förstärkare

en preamp använder du först å främst för att behandla signalen från inkommande källa på ett sätt så du formar den till ett ljudideal du eftersträvar

en mixer blandar du olika signaler i för att placera i en mix - då använder du eq å panorering etc

en preamp är ett steg i din ljudkedja för att kunna ge insignalen en bra nivå (å ibland färgad karaktär) för vidare bearbetning

en mixer har en preamp som första steg i sin interna ljudkedja på varje kanal för att kunna ge den insignalen en bra nivå för vidare bearbetning

det finns dessutom ingen automatik i att en mixer brusar mer än en preamp

allt beror på vilka enheter man pratar om

blev det klarare eller krångligare nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det känns som man börjar få lite mer koll på läget.

En preamp innehar egentligen samma funktioner som en mixer förutom att det är mindre brus. Men likt en mixer kan man ställa in Low, high Pan osv osv.

Tycker det verkar lite lite för att man ska ens bry sig om att satsa på en Preamp.

nej

nu har du fattat fel

en mixer hanterar för det första flera signaler samtidigt

en preamp har olika uppsättning av ljudpåverkande funktioner beroende på vilken man pratar om

så du kan inte titta på en preamp å konstatera att du inte behöver en preamp - bara att du inte behöver en sådan preamp

en del har kompressor, de-esser å rör

en del andra är bara kliniskt rena förstärkare

en preamp använder du först å främst för att behandla signalen från inkommande källa på ett sätt så du formar den till ett ljudideal du eftersträvar

en mixer blandar du olika signaler i för att placera i en mix - då använder du eq å panorering etc

en preamp är ett steg i din ljudkedja för att kunna ge insignalen en bra nivå (å ibland färgad karaktär) för vidare bearbetning

en mixer har en preamp som första steg i sin interna ljudkedja på varje kanal för att kunna ge den insignalen en bra nivå för vidare bearbetning

det finns dessutom ingen automatik i att en mixer brusar mer än en preamp

allt beror på vilka enheter man pratar om

blev det klarare eller krångligare nu?

hejsan! 🙂

Det blev betydligt klarare! Undrar dock när du skriver signaler, menar du att en Mixer kan hantera fler signaler, såsom signaler från 2-3-4 mickar, medan preampen bara 1 signal? Dvs, 1 mick?

tackar så hemskt mycket för det utförliga svaret 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För att slippa bygga en enorm citat sektion så börjar kag om på nytt.

Jag har tidigare bett om att få råd att få Rolands MMP-2 att Fungera med FL Studio 8. Till denna har jag en helt vanlig mic som fungerar perfekt till Minidisk) som matas in i MMP-2an genom en helt vanlig Mikropfonkabel.

minidiscmicar är ju lite speciella och kräver fantommatning. dels från ett internt batteri och dels från minidiscen.

jag har alrig själv försökt koppla en minidiscmic till en vanlig preamp och jag är mkt skeptisk att att skulle gå.

jag har själv spelat in med minidiscens mic in datorn men då tillsammans med MD som preamp och sen den vanliga ljudutgången på MDn direkt till ljudkortet.

det andra jag reagerar på är att minidiscmicar är i stereo(2kanaler) och en vanlig mickabel i mono(1 kanal)

neej nej nej jag tror du missuppfattat. Jag har inte kopplat via MD, jag har bara anvönt den endast för att spela in för det var mitt sista alternativ... sen skrev jag med drt för att förtydliga att Mikrofonen var i fint skick.

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du att en Mixer kan hantera fler signaler, såsom signaler från 2-3-4 mickar, medan preampen bara 1 signal? Dvs, 1 mick?

Mixer:

IM8_24_medium_jpg.jpg

PreAmp

ssl_vhdpre_front.jpg

... som kan sättas flera av i samma apparat

ssl_vhdpre_strip.jpg

... och då hantera fyra signaler

fast egentligen ska du se den som fyra preamps som hanterar vara sin signal i samma låda

och egentligen ska du se en mixer på det sättet också med skillnaden att efter varje preamp som börjar varje kanal så följer lite fler funktioner och du avslutar sen signalvägen med möjligheten att blanda flera kanaler i en gemensam mix

tittar du på denna bilden: http://pictures.yamaha-europe.com/picture_...24_high_jpg.jpg

så ser du längst upp på varje kanal innan det står COMP - det är den mixerkanalens preamp-del

det är alltså den delen du kan välja att ha fristående om du inte vill ha resten av mixern eller söker ett visst sound eller bara är ute efter en kanal

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...