Jump to content
Annons

Webbläsaren Firefox 3 är släppt


Björn Olsberg

Recommended Posts

Nu har den nya webbläsaren Firefox 3 släppts i skarp version och den finns även på svenska.

Det är ganska mycket nytt i denna version, men bland det mest märkbara finns en ny Javascript-motor som gör att webbsidor renderas betydligt snabbare, större säkerhet, mindre minnesläckage, smartare bokmärkeshantering och smartare hantering av inskrivna webbsidor.

post-1-1213732667.png

Nedladdning: www.mozilla.com

Men var beredd på att det kommer ta tid. Närmare 1,5 miljoner har skrivit på Firefox Download Day att de kommer ladda ner webbläsaren de första 24 timmarna.

EDIT: Det verkar som att det är något jox med nedladdningssidan, eftersom endast version 2 visas igen. Den svenska version jag laddade ner är inte en release-kandidat av filnamnet att döma. Den senaste release-kandidaten heter "Firefox Setup 3.0 RC 3.exe" och den sista biten av namnet är borta från den installation jag laddade ner från startsidan nyss.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det inte först imorgon som den släpps officiellt för nedladdning, eller har jag missat något?

Enligt sidan för Firefox Download Day så är det idag, och där står även att programmet är släppt. Dock är det som jag skriver ovan, att version tre har dragits tillbaka och att version två åter syns på hemsidan istället för version 3.

Om jag tolkar allt rätt, så var det RC3 som först hamnade på förstasidan. Versionen som låg ute på startsidan var kompilerad den 30 maj, vilket även RC3 är.

Följande postades för två timmar sedan till de som hade skrivit på Download Day:

Are you ready to make history? Are you ready to set a World Record? Today is Download Day. To become part of the official Guinness World Record you must download Firefox 3 by 17:00 UTC on June 18, 2008, or roughly 24 hours from now.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - då har man väl bidragit till världsrekordet... 😛

Inte för att jag använder Firefox annat än för att kontrollera att hemsidor fungerar, men ändå... IE rules!teu50.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag använder Firefox annat än för att kontrollera att hemsidor fungerar, men ändå... IE rules!teu50.gif

Ja. Men på Studio forum är det inte så dominerande som man kan tro. "Bara" 50,39 procent kör IE. Och jämför vi med januari/febriari i år så har IE dessutom tappat i polularitet: då hade IE 57,04 procent. Ett markant tapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...