Jump to content
Annons

tips på bra mp3 spelare


TheQuo

Recommended Posts

Jag tänkte äntligen passa på att köpa en ny bärbar mp3/media spelare efter ha haft en Creative Zen nx i mer än 4 år. Spelaren jag köper ska ha minst 40 GB hårdisk, Kunna spela upp så många videoformat som möjligt (gärna stöd för FLAC), lång batteritid samt bra ljud . Sedan vill jag helst ha en spelare som inte bara sorterar i Genre, Artist, album eftersom vissa artister jag har vill jag kunna sortera i Studioalbums, Livealbums, Demos m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
iPod touch!!!!!!!!!!!

Jag har kollat lite på den och den verkar lite intressant dock inte så stor hårdiskt (som jag vill ha). Sedan vet jag inte om ¨det går att göra undermenyer i den typ: Rainbow, Livealbums, Bootlegs, Live at...om du fattar vad jag menar

Link to comment
Dela på andra sajter

(IPod Touch) Jag ar kollat lite på den och den verkar lite intressant dock inte så stor hårdiskt (som jag vill ha). Sedan vet jag inte om ¨det går att göra undermenyer i den typ: Rainbow, Livealbums, Bootlegs, Live at...om du fattar vad jag menar

Du vill alltså ha drag and drop?

Bra ljud, bra batteritid samt flac stöd?

Någonting som IPods generellt aldrig har?

(Egna erfarenheter 1-2år tillbaka, vet inte om dessa har förbättras med "generationerna".)

iAudio 7 har förövrigt alla de egenskaperna, den borde du kika på.

16gb flash och går lös för 1600kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört mycket gott om iAudio modellerna.

Mer utgångswatt, suveränt ljud, lång batteritid, flerformatsstöd, line & micinspelning mm.

16Gb flash för 1600 kr är nice för 7 modellen!

Snart kommer väl 50Gb spelare med flash.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill alltså ha drag and drop?

Bra ljud, bra batteritid samt flac stöd?

Någonting som IPods generellt aldrig har?

Jo, med Rockbox som jag skrev om ovan. Det förbättrar inte ljudet, men ger bättre batteritid, drag and drop samt stöd för nära nog alla format som finns (förutom drm-skyddade filer). Men då kan man starta spelaren i vanligt Ipod-läge och spela sådant material där.

Har själv kört Rockbox sedan de första versionerna för Iriver H100-serien kom (runt 2003 om jag minns rätt), har kört det med Ipod och vill inte byta bort Rockbox mot något 😎 Visst, det är inte så snyggt, men bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag passar på att slänga in en fråga här... jag har en ipod video (första varianten) och har blivit lite sugen på att prova Rockbox nu när ni tipsar om det här (har inte hört talas om det förut). men en (kanske onödig) fråga: går det enkelt att fabriksåterställa ipoden, till den vanliga mjukvaran, om något skulle skita sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, med Rockbox som jag skrev om ovan.

...

Visst, det är inte så snyggt, men bra.

Verkade ju helt underbart måste jag säga efter några minuters läsning.

Min bror och ett par bekanta äger iPods men av vad jag tror så använder ingen av dem Rockbox.

Vore ju helt underbart om den mest sålda mp3-spelaren faktiskt blev prisvärd och någorlunda bra.

Tackar för tipset, detta ska vidarebefodras.

Men innan undrar jag som maart, fabriksåterställning. support och garanti etc, hur ligger det till där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
(IPod Touch) Jag ar kollat lite på den och den verkar lite intressant dock inte så stor hårdiskt (som jag vill ha). Sedan vet jag inte om ¨det går att göra undermenyer i den typ: Rainbow, Livealbums, Bootlegs, Live at...om du fattar vad jag menar

Du vill alltså ha drag and drop?

Bra ljud, bra batteritid samt flac stöd?

Någonting som IPods generellt aldrig har?

(Egna erfarenheter 1-2år tillbaka, vet inte om dessa har förbättras med "generationerna".)

iAudio 7 har förövrigt alla de egenskaperna, den borde du kika på.

16gb flash och går lös för 1600kr.

16 GB känns väldigt snålt om man ska ha både film och musik i den.

Redigerat av TheQuo
Link to comment
Dela på andra sajter

...

Vore ju helt underbart om den mest sålda mp3-spelaren faktiskt blev prisvärd och någorlunda bra.

...

En stilla tanke. Om iPoden varken varit prisvärd eller bra hade kanske inte så många köpt den 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

16 GB känns väldigt snålt om man ska ha både film och musik i den.

Jag ber om ursäkt, jag hade bråttom när jag läste tråden och kollade nog mest efter keywords.

Det jag processerade var "Mp3-spelare - FLAC, lång batteritid samt bra ljud ... drag and drop"

Såg ju nu att du mer vill ha en media-spelare med stor hårddisk, då är knappast iAudio 7 någonting för dig.

Varken stor hårddisk eller skärm för att ens fundera på att använda den för videouppspelning.

Kollar igenom vad du skrivit nu, och jag skäms och ber om ursäkt igen, missade en hel del av vad du skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ju hellre köpa nåt som funkar som jag vill från start än en spelare som kräver nån form tredjepartsprogram... 😆

Så kolla in spelarna från iriver och iAudio. De har båda över lag riktigt bra prestanda (ljudkvalitet, filformat, batteritid).

Link to comment
Dela på andra sajter

En stilla tanke. Om iPoden varken varit prisvärd eller bra hade kanske inte så många köpt den 😛

Det är ju knappast de som är ute efter "best bang for the buck" som köper iPods.

IPod var ju faktiskt extremt bra på den tiden när de väl lanserade generation 2 eller 3(har dålig koll på det där,) i alla fall, den var ju riktigt revolutionerande.

I mina ögon så har dom haft helt fel prioriteringar på utvecklingen, självklart är jag nog inte i majoriteten här.

Sen måste jag gå in på designen, plastigt och vitt, visst det är väl mer eller mindre Mac's image men ändå.

Repas lätt, blir smutsig ofta och skalet spricker allt för lätt.

Tacka vet jag min gamla Sony, tjockt glas och metall runt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jooo, merparten av iPod-köparna gör säkerligen inte sina val pga prisvärdhet och funktioner, utan snarare för att "man ska ha en iPod".

Sedan kan man ju iofs tycka att det är lite småtöntigt av vissa andra företag att ta namn som iAudio och iRiver... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jooo, merparten av iPod-köparna gör säkerligen inte sina val pga prisvärdhet och funktioner, utan snarare för att "man ska ha en iPod".

Sedan kan man ju iofs tycka att det är lite småtöntigt av vissa andra företag att ta namn som iAudio och iRiver... 😆

Fast det är jädra smidigt med att ha både automatiskt uppdaterad kalender, kontakter, vissa dokument, podcasts och annat, bara med att plugga in den till datorn 🙂 fast.. å andra sidan är jag en mac-idiot som med största sannolikhet även kommer att hänga utanför telias butik den 11:e juli, för att försöka få tag på en iPhone oxå 😎

EDIT;

Kom just på va det kallas; iDiot 🙂

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jooo, merparten av iPod-köparna gör säkerligen inte sina val pga prisvärdhet och funktioner, utan snarare för att "man ska ha en iPod".

Sedan kan man ju iofs tycka att det är lite småtöntigt av vissa andra företag att ta namn som iAudio och iRiver... 🙂

Fast det är jädra smidigt med att ha både automatiskt uppdaterad kalender, kontakter, vissa dokument, podcasts och annat, bara med att plugga in den till datorn 😄 fast.. å andra sidan är jag en mac-idiot som med största sannolikhet även kommer att hänga utanför telias butik den 11:e juli, för att försöka få tag på en iPhone oxå 😄

EDIT;

Kom just på va det kallas; iDiot 😄

Någon som testat Creative Vision W? Det verkar som en ny har kommit ut på 60 GB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jooo, merparten av iPod-köparna gör säkerligen inte sina val pga prisvärdhet och funktioner, utan snarare för att "man ska ha en iPod".

Sedan kan man ju iofs tycka att det är lite småtöntigt av vissa andra företag att ta namn som iAudio och iRiver... 🙂

Fast det är jädra smidigt med att ha både automatiskt uppdaterad kalender, kontakter, vissa dokument, podcasts och annat, bara med att plugga in den till datorn 😄 fast.. å andra sidan är jag en mac-idiot som med största sannolikhet även kommer att hänga utanför telias butik den 11:e juli, för att försöka få tag på en iPhone oxå 😄

EDIT;

Kom just på va det kallas; iDiot 😄

Någon som testat Creative Vision W? Det verkar som en ny har kommit ut på 60 GB.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jooo, merparten av iPod-köparna gör säkerligen inte sina val pga prisvärdhet och funktioner, utan snarare för att "man ska ha en iPod".

Sedan kan man ju iofs tycka att det är lite småtöntigt av vissa andra företag att ta namn som iAudio och iRiver... :rolleyes:

Fast det är jädra smidigt med att ha både automatiskt uppdaterad kalender, kontakter, vissa dokument, podcasts och annat, bara med att plugga in den till datorn 🙂 fast.. å andra sidan är jag en mac-idiot som med största sannolikhet även kommer att hänga utanför telias butik den 11:e juli, för att försöka få tag på en iPhone oxå 😛

EDIT;

Kom just på va det kallas; iDiot 😆

Skall du ha med mobile me också?

Det verkar vara en höjdare. Slut på synkronisering av alla sina enheter. Push uppdateringar, coolt som den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
maart (oregistrerad)
Typ en Ipod Video med Rockbox dualboot?

Med denna lösning har du både video och mp3/aav/flac/wav/aif/mp4/ogg/whatever i en och samma låda.

Innan du kör, kolla att Ipod-modellen du är intresserad av verkligen har stöd hos Rockbox.

jag passar på att slänga in en fråga här... jag har en ipod video (första varianten) och har blivit lite sugen på att prova Rockbox nu när ni tipsar om det här (har inte hört talas om det förut). men en (kanske onödig) fråga: går det enkelt att fabriksåterställa ipoden, till den vanliga mjukvaran, om något skulle skita sig?

Nu har jag lagt på Rockbox på min ipod och vilken skillnad det blev! Allt verkar jättemycket bättre så hittills är jag übernöjd. tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...