Jump to content
Annons

Är det bara jag som tycker Cubase SX är kasst?


AndyPandy

Recommended Posts

det finns fler som tycker som du. kolla cubase.net.

jag måste ju dock säga att något av det lamaste som finns är när någon skyller allt på tillverkaren när man har svårt att förstå sig på programmet.

lösningen är enkel: låt bli att använda programmet, eller läs manualen mer noggrant. finns även böcker på svenska att få tag på.

cubase sx är plottrigt till viss del, och jag hade svårt att gå över till det från att ha varit logic-användare. men det gick till slut. det gäller bara att vänja sej.

MEN... det viktigaste av allt i alla program, är trots allt möjligheten att anpassa sina tangentkommandon. genom det kan jag t ex i cubase jobba precis som jag tidigare gjorde i logic. funktionerna heter annorlunda bara, så det är däri jobbet ligger då man ställer in sina tangentkommandon: att hitta motsvarigheterna. om jag sedan skulle fundera på att gå över till Sonar eller nåt, så skulle jag kunna göra samma sak där eftersom detta program också tillåter fullt anpassade tangentkommandon.

tänk dej programmet som ett stort och välutrustat kök. alla möjliga verktyg och redskap finns att tillgå där.

men just idag vill du bara steka ett ägg - alltså använder du bara stekspaden och stekpannan eftersom det räcker. och du kanske aldrig någonsin gör något mer i köket än att steka ägg. då behöver du alltså inte använda dig av fler redskap. tills du en dag kommer på att du vill laga något mer exklusivt.

cubase är inte kasst. det är bra och genomtänkt. faktum är, sedan jag började använda sx, att alla funktioner jag i min skalle önskar mej, finns där någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har kört en hel del med Cubase SX2, men bytte ett tag senare till Nuendo 2. Båda kommer ju från Stienberg så att dom är (i min mening) lika lätta att använda. Men det jag är nått grymt mycket imot i SX är att ljudmotorn i programmet suger. När jag började få koll på Nuendo så märkte jag hur jäkla mycket enklare det var att få fram ett sjyst sound på extrem kort tid medans man fick sitta i tim tal med SX för att ens komma i närheten av vad Nuendo klarade av.

Så detta är en väldigt enkel anledning till varför jag tycker Cubase SX suger fett. Inte p.g.a fuktionaliteten, utan ljudmotorn.

Redigerat av sambru
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju inte säga exakt vad som är skinaderna på ljudmotorerna. Men jag vet att det är två olika. Men den skilnaden jag märker är ju bl.a. när man eq:ar. Frekvenserna är inte lika villiga att bråka med varandra. Och klassikern med att basgång och baskagge som bråkar med varandra är nått grymt mycket enklare att lösa och dessutom få det soundet man vill ha. Jag upplevde när jag jobbade med Cubase SX att programet styrde soundet och inte tvärt om.

Alla pluggar som har med att manipulera ljud jobbar bättre har jag märkt. Dessutom så har jag bara bytt från Cubase till Nuendo men inte bytt pluggar.

Hela livet blev enklare. Och så ska det vara 🙂

Redigerat av sambru
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Ableton live 4.0 istället!

Klarar det mesta som cubase kan i hantering, dvs midi, vst, vsti, audio m.m.

Bygger på loopar och är som gjort för att leka fram sin musik, grymt bra faktiskt!

Är enkelt och överskådligt med!

De har tillochmed tagit bort högerklicka funktionen bara för att de vill att man ska ha allt direkt tillgängligt! Underbart när tillverkarna tänker efter en andra gång =)

Link to comment
Dela på andra sajter

De har tillochmed tagit bort högerklicka funktionen bara för att de vill att man ska ha allt direkt tillgängligt! Underbart när tillverkarna tänker efter en andra gång =)

Ehh ... varför skulle det vara bra? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört en hel del med Cubase SX2, men bytte ett tag senare till Nuendo 2. Båda kommer ju från Stienberg så att dom är (i min mening) lika lätta att använda. Men det jag är nått grymt mycket imot i SX är att ljudmotorn i programmet suger. När jag började få koll på Nuendo så märkte jag hur jäkla mycket enklare det var att få fram ett sjyst sound på extrem kort tid medans man fick sitta i tim tal med SX för att ens komma i närheten av vad Nuendo klarade av.

Så detta är en väldigt enkel anledning till varför jag tycker Cubase SX suger fett. Inte p.g.a fuktionaliteten, utan ljudmotorn.

"Does Nuendo sound better than Cubase?

Cubase and Nuendo share the exact same audio engine and pristine sound quality featuring 32 bit floating point bit depth. "

Edit: Från Steinbergs egen FAQ

Redigerat av Mannex
Link to comment
Dela på andra sajter

AndyPandy: därför att du har alla funktioner, direkt framför dig överskådligt... inte massa dolda undermenyer och menyträd!

Du vet vad som är aktiverat och inte, istället för att högerklicka och klätta in i menyträd för att se om ett alternativ är ibockat eller ej.

Självklart fungerar det med. men efter att ha prövat världen utan högerklick utan allt direkt framför dig är det segt att sen sätta sig med tex cubase...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Mannex redan påpekat är det samma.

Kanske läge att vara lite mindre tvärsäker framöver...?

Kanske bara ska börja ifråga sätta mina källor. Men en sak som ÄR säker, är att det är det är en enorm skilnad på soundet mellan SX och Nuendo.

Ljud motor förklaringen var den jag fick. Men då blir man mest bara förvirrad p.g.a det jag påpekar.

Redigerat av sambru
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kör många avancerade producers cubase sx? För att det är kasst 😲 ? Själv lär ja mig cubase, detta påminner om när mina kompisar + andra klagar & säger att fruity är en leksak... Ovetskapen går ut över programet... Vet att ja tjatar om infected men dom gjorde (vad ja har hört) ratio shamatio på 12 timmar i cubase sx... Gnäll rövar 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

<<<Är det bara jag som tycker Cubase SX är kasst?>>>

verkar inte som det men jag tycker Cubase SX1 är hur grymt som helst :rolleyes:

(däremot hade jag ett svartvitt cubase 2.0 på en mac performa för en massa år sedan och sög det fett)

Redigerat av staf
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hehe! Första gången jag såg Windows XP tänkte jag för mig själv att det här ju ut som Windows for children, eller My First Sony.  😄

Toys R Us-grafik sa jag när det kom. Men man har vant sig...

Vad är det jag läser? :rolleyes:🙂😉😳

Ni kan väl inte använda XP med ursprungsgrafiken?

Skaffa StyleXP.

Själv har jag modifierat Longhorn Aero så det ser snyggt ut.

Off topic, men jag kunde inte hejda mig... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört en hel del med Cubase SX2, men bytte ett tag senare till Nuendo 2. Båda kommer ju från Stienberg så att dom är (i min mening) lika lätta att använda. Men det jag är nått grymt mycket imot i SX är att ljudmotorn i programmet suger. När jag började få koll på Nuendo så märkte jag hur jäkla mycket enklare det var att få fram ett sjyst sound på extrem kort tid medans man fick sitta i tim tal med SX för att ens komma i närheten av vad Nuendo klarade av.

Så detta är en väldigt enkel anledning till varför jag tycker Cubase SX suger fett. Inte p.g.a fuktionaliteten, utan ljudmotorn.

"Does Nuendo sound better than Cubase?

Cubase and Nuendo share the exact same audio engine and pristine sound quality featuring 32 bit floating point bit depth. "

Edit: Från Steinbergs egen FAQ

Ja, jag blir så trött på dessa nissar som tror sig höra saker...

Det är såna personer som jag brukar sätta i ett blindtest, och de säger saker som att "basen blir mycket fastare" när allt man gjorde var att höja volymen 4 dB... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka pluggar manipulerar inte med ljudet?

Smartelectronix Anechoic chamber gör faktiskt ingenting alls med ljudet 😄

Vad gäller Nuendo och Cubase så är det inte alls samma ljudmotor, d.v.s. i version 1. Däremot i version 2 och 3 är det exakt samma och det finns i stort sett ingen möjlighet att de skulle låta olika då inbyggda EQ'ar och dylikt är identiska.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller Nuendo och Cubase så är det inte alls samma ljudmotor, d.v.s. i version 1. Däremot i version 2 och 3 är det exakt samma och det finns i stort sett ingen möjlighet att de skulle låta olika då inbyggda EQ'ar och dylikt är identiska.

Är det alltså skillnad mellan interna EQ'n i SX1 och SX2/3?

Link to comment
Dela på andra sajter

G.Audemard (oregistrerad)
AndyPandy: därför att du har alla funktioner, direkt framför dig överskådligt... inte massa dolda undermenyer och menyträd!

Du vet vad som är aktiverat och inte, istället för att högerklicka och klätta in i menyträd för att se om ett alternativ är ibockat eller ej.

Självklart fungerar det med. men efter att ha prövat världen utan högerklick utan allt direkt framför dig är det segt att sen sätta sig med tex cubase...

Kan inte tänka mig att det skulle kunna vara bra att inte kunna högerklicka. Jobbar med autocad på dagarna och använder högerknappen i princip lika mycket som vänster. Detta snabbar upp arbetet grymt mycket. Cubase kör jag på fritiden, dock vst32.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker SX funkar för mina behov. Skulle kunna köra PT eller Logic också utan problem. Antagligen en hel drös andra program också. Testade Tracktion för ett par månader sedan och blev positivt överraskad. Det som avgör att jag trots det håller kvar vid Cubase är trögheten vid omställningen till nya program.

Installationen, konfigurationen, optimering, leta i menyer, ändra kortkommandon. För att inte tala om jobbet att exportera gamla projekt som man eventuellt vill/ska jobba vidare med. Försiktighet, tröghet, lathet och brist på tid helt enkelt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärrr måste jag använda cubase i jobbet.

Borde få OB för det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...