Jump to content
Annons

Ska provlyssna lite monitorer i veckan.


Pesek

Recommended Posts

Ska som sagt i veckan lyssna igenom lite monitorer då jag känner att mina stora golv'are Audio Pro Avantek Six (ska sälja av dessa) inte ger mig den lyssning jag vill ha. Plus att dom är mer lämpade som högtalare till en Hifi anläggning. Prismässigt vill jag inte lägga mig lågt utan jag ska försöka låta mina öron avgöra vad jag känner att jag behöver.

Tänker inte snåla men samtidigt finns det självklart ett tak (ungefär vid genelec 8020A's prisklass).

Jag kommer att ta med mig lite musik inom den genre jag själv producerar men det kanske finns exempel på bra material att lyssna på som kan avslöja en monitors brister mer utpekande? Alla tips är välkomna.

Vad är det speciellt man ska lyssna efter, på detta område är jag totalt färsk. Skrikig diskant, separation, urskiljning av ljud, byggmaterial, stabil bas ? Det lutar åt att köpa en monitor med 8" bas element, för jag hade inte tänkt komplettera med en sub.

Alla råd och tips på vägen välkomnas!

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Symfoniorkester är avslöjande, liksom både tät och gles musik. Du bör alltså lyssna på många olika genre - för det finns inga monitorer som är till för en viss genre (oavsett vad säljaren påstår 🙂 ). Är en monitor bra så är den bra till allt och är det dålig så är den dålig till allt.

Det jag främst lyssnar efter, är naturtrogenhet, upplösning och dynamik. Monitorn ska kunna lyfta fram alla detaljer utan att vara överdriven i något register. Om något register är överdrivet (vanligt i basen och i toppen - eller i vissa fall, mellanregistret...), så kommer saker att kamufleras. Den ska också svara snabbt på transienter - något som ofta brister.

Några exempel som jag ofta provlyssnar med:

Chaka Khan - Through the fire (tät, men ändå öppen musik och bra balans på allt - och sången i centrum) och Love me still (gles musik med piano och sång kräver sitt)

Queen - Too much love will kill you (suveränt mixat och en del detaljer att lyssna på)

Chess - One night in Bangkok (innehåller alla möjliga sorters instrument och många detaljer att lyssna in sig på)

ABBA - Under attack (väldigt hårt komprimerad mix, som verkligen ställer krav på upplösningen om man ska kunna höra detaljerna)

Triumfmarschen från AIDA (som sagt - symfoniorkester och dessutom stor kör som kräver en del av lyssningen)

Michael Jackson - Liberian girl (mycket bra balans på allting och mycket framträdande sång som också ställer krav)

Det finns mycket annat, så detta är bara några få exempel. Det ska också vara musik som du är bekant med och vet hur den ska låta - för om du lyssnar på sådant som du aldrig har hört tidigare, så får du inget vettigt resultat av lyssningen. Provlyssna inte heller på för hög volym - för då låter allt "bättre". När du jämför två monitorer så kan en volymskillnad på bara någon dB göra att du föredrar den ena, medan du kanske hade valt den andra om de höll precis samma volym, eftersom den egentligen låter bättre. Tänk också på placeringen när du provlyssnar. Om en monitor står närmare en vägg än en annan, så kommer placeringen att göra stor skillnad på ljudet och du kanske föredrar "fel" monitor på grund av det. Är lyssningsrummet akustikbehandlat? Står monitorerna på pads, så att vibrationer inte går ner i underlaget? Det är många saker som spelar in, så det finns en del att tänka på. Vissa butiker är väldigt seriösa och tänker på alla sådana detaljer, medan andra bara sätter upp ett gäng monitorer på ett bord hur som helst utan några vidare tankar omkring placeringen...

"Bättre" innebär i min ordlista för monitorer inte att ljudet ska vara smickrande för materialet, utan att det ska vara naturligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Ska som sagt i veckan lyssna igenom lite monitorer då jag känner att mina stora golv'are Audio Pro Avantek Six (ska sälja av dessa) inte ger mig den lyssning jag vill ha. Plus att dom är mer lämpade som högtalare till en Hifi anläggning. Prismässigt vill jag inte lägga mig lågt utan jag ska försöka låta mina öron avgöra vad jag känner att jag behöver.

Tänker inte snåla men samtidigt finns det självklart ett tak (ungefär vid genelec 8020A's prisklass).

Jag kommer att ta med mig lite musik inom den genre jag själv producerar men det kanske finns exempel på bra material att lyssna på som kan avslöja en monitors brister mer utpekande? Alla tips är välkomna.

Vad är det speciellt man ska lyssna efter, på detta område är jag totalt färsk. Skrikig diskant, separation, urskiljning av ljud, byggmaterial, stabil bas ? Det lutar åt att köpa en monitor med 8" bas element, för jag hade inte tänkt komplettera med en sub.

Alla råd och tips på vägen välkomnas!

En högtalares uppift är enligt mitt sätt att se på det, att återge originalet utan några som helst förluster i ljudbilden..logiskt sett är just detta en omöjlighet, men vadå...det är just den är kampen som är så kul.

De flesta högtalare på marknaden har en mer eller mindre flirtig karaktär som om att de skulle vilja säga: Skit i verklighetsparametrarna! Njut av min jättestora bas och framflyttade diskant.

I viss musik har just detta effekt...ett tag, tills man undrar varför man tappat lusten för alla sina hundratals plattor i hyllan....konstigt!!

Nu äntligen till din fråga: Jag vill visa på i sammanhanget prisvärda högtalare, som klarar alla stilar på grund av att de spelar utan nästan några förluster.

XTZ 99.25 (99.26 är samma högtalare men med en alternativ låddesign) Har en ljudbild med en luftig och blixtsnabb diskant som inte sticker ut, utan håller sig i fas med övriga registret. Basen är så djup att en baslåda inte behövs.

Intelligent Sound IS66 har en återgivning som fört in den i stora proffstudios och så vidare....

Mer behöver jag inte säga...

Tyvärr så vet jag inte var man kan köpa dem.

😄

Lyssna gärna på ensam, stålsträngad gitarr, stråkkvartett, ensamt trumset, full orkester, sångerska med minimalt komp, mansröster till akustiskt komp men kör brus och olika parametertester från någon väl vald testskiva samtidigt som du har ett mätinstrument att läsa av med. Men inget av det jag nämnt är avgörande i sig eftesom det står och faller på skivbolagets förmåga att göra en inspelning med riktigt hög kvalitet. Detta gäller allt från renesance-luta till nu-metal. CDON och likanande "drakar" kan ibland vara lite av rysk roulet. Men en sak vill jag lyfta fram över allt i mitt ordflöde. Be om att få hem högtalaren en vecka i öppet köp så att ditt rum, utrustning (och dina grannar) får finnas med i det slutliga resultatet.

Redigerat av audioexcitement
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu äntligen till din fråga: Jag vill visa på i sammanhanget prisvärda högtalare, som klarar alla stilar på grund av att de spelar utan nästan inga brister.

XTZ 99.25 (99.26 är samma högtalare men med en alternativ låddesign) Har en ljudbild med en luftig och blixtsnabb diskant som inte sticker ut, utan håller sig i fas med övriga registret. Basen är så djup att en baslåda inte behövs.

Intelligent Sound IS66 har en återgivning som fört in den i stora proffstudios och så vidare....

Mer behöver jag inte säga...

Tyvärr så vet jag inte var man kan köpa dem.

😄

Tack för ditt svar och tips på högtalare som jag inte funderat på. Jag kan glädja dig med att jag vet vart man kan köpa dom. XTZ har jag spanat på länge till ett kommande hemmabio system och Fyndbörsen(fyndborsen.se) är återförsäljare av dem i Sverige.

Intelligent Sound IS66 hittar du här http://www.svalander.se/shoppen/intelligentsound.htm#66 dock lite över min budget =P

Vet du om någon som testat/kör dessa XTZ 99.25/26 i sin hemstudio? Du kanske syftar till dig själv =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pysslat med hifi och kan säga att jag tror inte du ska ha XTZ 99.25/26 till studio. De kan ha en liten för "varm" karaktär (enligt mig). Jag tycker du ska ha en högtalare som är helt neutrala i alla register.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pysslat med hifi och kan säga att jag tror inte du ska ha XTZ 99.25/26 till studio. De kan ha en liten för "varm" karaktär (enligt mig). Jag tycker du ska ha en högtalare som är helt neutrala i alla register.

Jag är inne på ditt spår. Såg också att högtalaren inte ens är avskärmad, det fanns en sådan 99.25 Shielded för 3500:-/st och för dom pengarna tror jag nog att jag hittar en mer lämpad högtalare för just studion. Det är inga data högtalare jag söker utan ett par bra studio monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Symfoniorkester är avslöjande, liksom både tät och gles musik. Du bör alltså lyssna på många olika genre - för det finns inga monitorer som är till för en viss genre (oavsett vad säljaren påstår 😄 ). Är en monitor bra så är den bra till allt och är det dålig så är den dålig till allt.

Det jag främst lyssnar efter, är naturtrogenhet, upplösning och dynamik. Monitorn ska kunna lyfta fram alla detaljer utan att vara överdriven i något register. Om något register är överdrivet (vanligt i basen och i toppen - eller i vissa fall, mellanregistret...), så kommer saker att kamufleras. Den ska också svara snabbt på transienter - något som ofta brister.

Några exempel som jag ofta provlyssnar med:

Chaka Khan - Through the fire (tät, men ändå öppen musik och bra balans på allt - och sången i centrum) och Love me still (gles musik med piano och sång kräver sitt)

Queen - Too much love will kill you (suveränt mixat och en del detaljer att lyssna på)

Chess - One night in Bangkok (innehåller alla möjliga sorters instrument och många detaljer att lyssna in sig på)

ABBA - Under attack (väldigt hårt komprimerad mix, som verkligen ställer krav på upplösningen om man ska kunna höra detaljerna)

Triumfmarschen från AIDA (som sagt - symfoniorkester och dessutom stor kör som kräver en del av lyssningen)

Michael Jackson - Liberian girl (mycket bra balans på allting och mycket framträdande sång som också ställer krav)

Det finns mycket annat, så detta är bara några få exempel. Det ska också vara musik som du är bekant med och vet hur den ska låta - för om du lyssnar på sådant som du aldrig har hört tidigare, så får du inget vettigt resultat av lyssningen. Provlyssna inte heller på för hög volym - för då låter allt "bättre". När du jämför två monitorer så kan en volymskillnad på bara någon dB göra att du föredrar den ena, medan du kanske hade valt den andra om de höll precis samma volym, eftersom den egentligen låter bättre. Tänk också på placeringen när du provlyssnar. Om en monitor står närmare en vägg än en annan, så kommer placeringen att göra stor skillnad på ljudet och du kanske föredrar "fel" monitor på grund av det. Är lyssningsrummet akustikbehandlat? Står monitorerna på pads, så att vibrationer inte går ner i underlaget? Det är många saker som spelar in, så det finns en del att tänka på. Vissa butiker är väldigt seriösa och tänker på alla sådana detaljer, medan andra bara sätter upp ett gäng monitorer på ett bord hur som helst utan några vidare tankar omkring placeringen...

"Bättre" innebär i min ordlista för monitorer inte att ljudet ska vara smickrande för materialet, utan att det ska vara naturligt. 😮

Fan låter som om man skulle hyra dig för en dag när man letar bra monitorer. Vad tar du i timmen? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska som sagt i veckan lyssna igenom lite monitorer då jag känner att mina stora golv'are Audio Pro Avantek Six (ska sälja av dessa) inte ger mig den lyssning jag vill ha. Plus att dom är mer lämpade som högtalare till en Hifi anläggning. Prismässigt vill jag inte lägga mig lågt utan jag ska försöka låta mina öron avgöra vad jag känner att jag behöver.

Tänker inte snåla men samtidigt finns det självklart ett tak (ungefär vid genelec 8020A's prisklass).

Jag kommer att ta med mig lite musik inom den genre jag själv producerar men det kanske finns exempel på bra material att lyssna på som kan avslöja en monitors brister mer utpekande? Alla tips är välkomna.

Vad är det speciellt man ska lyssna efter, på detta område är jag totalt färsk. Skrikig diskant, separation, urskiljning av ljud, byggmaterial, stabil bas ? Det lutar åt att köpa en monitor med 8" bas element, för jag hade inte tänkt komplettera med en sub.

Alla råd och tips på vägen välkomnas!

En högtalares uppift är enligt mitt sätt att se på det, att återge originalet utan några som helst förluster i ljudbilden..logiskt sett är just detta en omöjlighet, men vadå...det är just den är kampen som är så kul.

De flesta högtalare på marknaden har en mer eller mindre flirtig karaktär som om att de skulle vilja säga: Skit i verklighetsparametrarna! Njut av min jättestora bas och framflyttade diskant.

I viss musik har just detta effekt...ett tag, tills man undrar varför man tappat lusten för alla sina hundratals plattor i hyllan....konstigt!!

Nu äntligen till din fråga: Jag vill visa på i sammanhanget prisvärda högtalare, som klarar alla stilar på grund av att de spelar utan nästan några förluster.

XTZ 99.25 (99.26 är samma högtalare men med en alternativ låddesign) Har en ljudbild med en luftig och blixtsnabb diskant som inte sticker ut, utan håller sig i fas med övriga registret. Basen är så djup att en baslåda inte behövs.

Intelligent Sound IS66 har en återgivning som fört in den i stora proffstudios och så vidare....

Mer behöver jag inte säga...

Tyvärr så vet jag inte var man kan köpa dem.

😮

Lyssna gärna på ensam, stålsträngad gitarr, stråkkvartett, ensamt trumset, full orkester, sångerska med minimalt komp, mansröster till akustiskt komp men kör brus och olika parametertester från någon väl vald testskiva samtidigt som du har ett mätinstrument att läsa av med. Men inget av det jag nämnt är avgörande i sig eftesom det står och faller på skivbolagets förmåga att göra en inspelning med riktigt hög kvalitet. Detta gäller allt från renesance-luta till nu-metal. CDON och likanande "drakar" kan ibland vara lite av rysk roulet. Men en sak vill jag lyfta fram över allt i mitt ordflöde. Be om att få hem högtalaren en vecka i öppet köp så att ditt rum, utrustning (och dina grannar) får finnas med i det slutliga resultatet.

Visst är det du som tycker att:

Köp högtalarkablar av exempelvis märket silspeak som lugnar signalen genaom att den slipper åverkan av en "dålig" kabel.

😄🙂😆

Nu bryter jag säkert mot en massa forumregler men jag tycker.............................. 😄

Ni vet vad jag menar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Intelligent Sound kan användas:

Privata lyssningsrum

Kyrkor

Biografer

Teatrar

Krogar & restauranger

Livescéner

Föreläsningssalar

Inspelningsstudios på absolut proffessionell nivå

Skolor

Idrottsarenor

Badanläggningar

Passagerarfärjor och andra fartyg (IS är godkänt av sjöfartsverket)

Större fabrikslokaler

Köpcenter

Ni glömde Duschkabinen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå?? Kan man INTE ha högtalarna någon annan stans?? vadå??? går de sönder då eller?? 🙁

🙂

Ett par monitorer som jg tycker låter väldigt bra är Adam A7. Fråga Claes om dessa (han säler dem).

EDIT: La till lite

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska som sagt i veckan lyssna igenom lite monitorer då jag känner att mina stora golv'are Audio Pro Avantek Six (ska sälja av dessa) inte ger mig den lyssning jag vill ha. Plus att dom är mer lämpade som högtalare till en Hifi anläggning. Prismässigt vill jag inte lägga mig lågt utan jag ska försöka låta mina öron avgöra vad jag känner att jag behöver.

Tänker inte snåla men samtidigt finns det självklart ett tak (ungefär vid genelec 8020A's prisklass).

Jag kommer att ta med mig lite musik inom den genre jag själv producerar men det kanske finns exempel på bra material att lyssna på som kan avslöja en monitors brister mer utpekande? Alla tips är välkomna.

Vad är det speciellt man ska lyssna efter, på detta område är jag totalt färsk. Skrikig diskant, separation, urskiljning av ljud, byggmaterial, stabil bas ? Det lutar åt att köpa en monitor med 8" bas element, för jag hade inte tänkt komplettera med en sub.

Alla råd och tips på vägen välkomnas!

Det viktigaste är nog att tar med dig låtar som du lyssnat jättemycket på själv. Om de låter som du vill att de ska låta, då har du hittat ett par monitorer som passar dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl bara lägga till ett jag håller med inlägg..

ABBA - Under Attack är sjukt rolig i riktiga monitorer.

Klassiskt - Själv använder jag Rhapsody in Blue med Leonard Bernstein (kan jag utan och innan sedan barnsben)

Jennifer Warnes - The Hunter Snacka om separation

Lite hårdare slaget så hade jag tagit Nightwish senaste som jag tycker är alldeles fantastisk!

Sedan håller jag med Jarlo att man skall förstå materialet man lyssnar på. Har man inte suttit på konsert med symfoniorkester så är det svårt att förstå hur det egentligen skall låta. Men det är inte meningen och skall inte låta som det gör i hifi-högtalarna hemma. De har för mycket bas och diskant och för liten separation i ljudbilden. Meningen med monitorer är att man skall särskilja detaljer inte att det skall vara vackert.

Och för guds skull, inga MP3or. Det är egentligen inte det att de har ett dåligt bitdjup och rent allmänt innehåller mindre information (som passar alldeles utmärkt i en bil, en mobil, mp3-spelare, leksaker men inte i riktiga högtalare) utan det faktum att de generellt sett alltid har någon form av komprimering på dem. Vilket gör att hela syftet med att lyssna på bra material försvinner...

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast mina Front + Center-högtalare i surroundanläggningen hade platsat lika bra i vilken studio som helst eftersom de verkligen bara spelar upp ljudet precis som det ska låta, naturligt och högupplöst. Rena njutningen att lyssna genom dem. Priset behöver vi däremot inte diskutera... 😉 Det är skillnad på HiFi och "HiFi"... 🙁

Det var för övrigt Lee som fick mig att välja ABBAs Under Attack som en av mina referenslåtar, när han var hemma hos mig och provlyssnade på sina blivande monitorer och jag insåg att den låten var kanonbra för sådant. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Bästa är att ta låtar som man kan utan och innantill. Väljer man nya låtar är risken att man fokuserar på dem istället för monitorerna. Håller med att du bör köpa dem på öppet köp och testa dem hemma i lugn och ro. Vore surt att snart upptäcka att man inte är nöjd med dem man köpt och behöver sälja dem med förlust för att kunna köpa nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan håller jag med Jarlo att man skall förstå materialet man lyssnar på. Har man inte suttit på konsert med symfoniorkester så är det svårt att förstå hur det egentligen skall låta. Men det är inte meningen och skall inte låta som det gör i hifi-högtalarna hemma. De har för mycket bas och diskant och för liten separation i ljudbilden. Meningen med monitorer är att man skall särskilja detaljer inte att det skall vara vackert.

Det beror helt på vad du har för hifi! http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegta...alare_svart.htm Detta är Hifi och de används som referensmonitorer i stora studios!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan håller jag med Jarlo att man skall förstå materialet man lyssnar på. Har man inte suttit på konsert med symfoniorkester så är det svårt att förstå hur det egentligen skall låta. Men det är inte meningen och skall inte låta som det gör i hifi-högtalarna hemma. De har för mycket bas och diskant och för liten separation i ljudbilden. Meningen med monitorer är att man skall särskilja detaljer inte att det skall vara vackert.

Det beror helt på vad du har för hifi! http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegta...alare_svart.htm Detta är Hifi och de används som referensmonitorer i stora studios!

Tycker väl att en biljett till en symfonikonsert, förutom att den stöder yrkesarbetande musiker, är mycket billigare. 😑 Men B&Ws högtalare är vanligt förekommande i många studios i världen och då inte bara denna ultimata monsterhögtalare. Men de används vanligvis inte till mixning och monitorer i studion som sådan utan som masteringhögtalare. Och för att göra en bra master så behövs det vanligtvis mycket dyra prylar, guldöron och en jäkla erfarenhet.

Men om grabben kan hosta upp 200papp så skall vi nog kunna hitta en del roliga monitorer också! 🙂

Edit: Skulle själv gärna vilja ha dessa men det verkar lite overkill i mitt lilla krypin. Sedan har jag inte 250papp heller... http://www.adam-audio.com/studio/mainfield/s6a_data.htm. 25papp blev gränsen och då räckte det bara till de här http://www.adam-audio.com/studio/nearfield/p33a_data.htm

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med "referensmonitor" kan vara ett avskräckande ord. Yamaha NS-10 är också väldigt vanligt förekommande referensmonitorer - och de flesta vet hur "kul" de låter... 😑😉

Nåja - skämt åsido. Med "HiFi" menar de flesta stormarknads-hifi som säljs i parti och minut för en spottstyver - och som i de flesta fall har en inbyggd loudness-kurva för att låta imponerande och behagliga vid en snabb lyssning - och därmed sälja sig själva i slit-och-släng-butiken... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det där med "referensmonitor" kan vara ett avskräckande ord. Yamaha NS-10 är också väldigt vanligt förekommande referensmonitorer - och de flesta vet hur "kul" de låter... 🙂😉

Nåja - skämt åsido. Med "HiFi" menar de flesta stormarknads-hifi som säljs i parti och minut för en spottstyver - och som i de flesta fall har en inbyggd loudness-kurva för att låta imponerande och behagliga vid en snabb lyssning - och därmed sälja sig själva i slit-och-släng-butiken... 😏

Spinner vidare; Finns det några bra sätt att i en affär avgöra hur behagligt ljud kan tänkas kännas när man lyssnat ett tag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med "referensmonitor" kan vara ett avskräckande ord. Yamaha NS-10 är också väldigt vanligt förekommande referensmonitorer - och de flesta vet hur "kul" de låter... 😄😉

Nåja - skämt åsido. Med "HiFi" menar de flesta stormarknads-hifi som säljs i parti och minut för en spottstyver - och som i de flesta fall har en inbyggd loudness-kurva för att låta imponerande och behagliga vid en snabb lyssning - och därmed sälja sig själva i slit-och-släng-butiken... 😏

Spinner vidare; Finns det några bra sätt att i en affär avgöra hur behagligt ljud kan tänkas kännas när man lyssnat ett tag?

Det är svårt, eftersom man lätt blir fartblind när man har lyssnat på några olika.

Man skulle kanske ha med sig en MP3-spelare där man har spelat in brus, som man lyssnar på med några minuters mellanrum för att "resetta" öronen emellanåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker redan att det finns en hel del bra tips här... något jag skulle tagit med är dock något i den hårdare skolan som är riktigt bra mixat; kommer spontant att tänka på Pantera (t ex 5 minutes alone eller Broken) eller något från Ministrys "Psalm 69". Anledningen är -som jag ser det- att hårt distade gitarrer/tung musik kräver en del för att låta bra och det gör ovanstående exempel. Bara ett tips - kanske inte så hett om du inte är inlyssnad på dessa dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset men som jag skrev straxt innan ditt inlägg så är monitorerna redan inköpta 😛 Adam A7 slutade det på, sved i plånboken rejält då jag egentligen inte hade tänkt lägga ut mer än 4000:-/paret. Men efter en genomlyssning av bland annat Samson, Event, Genelec, Profel, Adam mm så kunde jag verkligen inte motivera ett snålt val. Det var för mycket skillnad för att ens tänka på priset. Så nu blir det mycket havregrynsgröt ett tag 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite sent men jag vill ändå passa på att bidra med förslag på låtar som i mitt tycke passar sig utmärkt i audiofilsyfte.

KoRn - Alone I break från plattan Untouchables (Lite tyngre musik för att kolla dist och kontroll)

The Cardigans - Communication från plattan Long gone before daylight (Musik för stjälen)

Christian Falk feat Jevetta Steel - Calling you från plattan Cruel Bordel (Djupbas när den är som bäst)

Rammstein - Los från plattan Reise reise (Ju högre volym, ju större njutning. Står högtalren kvar, höj lite till... Smolket i bägaren är ringet i virveltrumman men man brukar sällan få allt.)

Craig Armstrong - Let's go out tonight från plattan The space between us (Rymd och välljud så det förslår!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
provade du event ASP8?

och isåfall hur var de jämfört med adam a7 ??

Din fråga hurvida ASP8 är jämfört med A7 är temligen ointressant..

Vad som är intressant är hur du upplever skillnaden, inte vad nån annan upplever..

Link to comment
Dela på andra sajter

provade du event ASP8?

och isåfall hur var de jämfört med adam a7 ??

Din fråga hurvida ASP8 är jämfört med A7 är temligen ointressant..

Vad som är intressant är hur du upplever skillnaden, inte vad nån annan upplever..

Jag kollade på ASP 8'orna men dom va alldeles för stora och klumpiga, så jag struntade i att lyssna på dem. A7'orna är precis lagom att ha hemma. Jag jämförde dock Adam med både Genelec 8030 samt 8020 och Profel där jag testade 3st låtar. Det jag föll för hos Adam var att dom har sjukt bra kontroll, och spelar riktigt hårt och djupt i basen för att bara ha 6,5" bas. Genelec lät bra också men dom var för vassa i diskanten tyckte jag, blev trött i huvudet att lyssna på dom. Profel spelade riktigt bra dom med men kostade också 6000:-/st.

Event ASP8 spelar ner till 35Hz och Adam 46Hz men då är det också 8" vs 6,5" och jag tycker att Adam spelar tillräckligt djupt för att man ska känna av hus mycket bas det är. Sen kör jag ett par lurar istället om man vill få en uppskattning om djup bas. Om jag saknar mer bas i framtiden när jag också blivit mer erfaren med mixning kommer jag komplettera med en sub.

Jag är tveksam till om Event ASP8 spelar lika kontrollerat och skönt i dom högre frekvenserna som Adam A7 gör.

Men slutklämmen är ändå vad du gillar och vad du föredrar. Du kan ju lära dig mixa i vilka högtalare som helst bara du vet dess brister och dess färgningar. Jag kände dock att jag hellre köper ett par monitorer som är neutrala där det är jag som bestämmer vad som ska färgas och inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...