Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er!

Lång historia kort: har precis fått en 20 minuter lång DV-kamerainspelning av ett liveframträdande jag tänkte försöka rensa upp ljudet i. Först kändes det helt hopplöst för det är verkligen skunkigt dåligt; men jag har en tanke. Grejen är att det var (trots att det är en gammmmmal DV-kamera) en rätt okej stereobredd, som kanske kan funka till min fördel - själva "live-ljudet" som jag vill lyfta fram ligger inte riktigt i mitten utan kanske "klockan halv två", medan de mesta av störande sorl ligger längre utåt kanterna.

Det känns som om det borde finnas något sätt att strypa kringljudet rent panoreringsmässigt, om ni är med på vad jag menar. Kan man göra det i Cubase Studio 4? Anledningne att jag frågar om just CS4 specifikt är att jag vet att det inte behandlar stereo och panorering lika duktigt som Cubase 4. CS4 har t ex inte "riktig" stereopanorering - om man panorerar ett stereospår åt endera sidan lyfter den inte med sig hela ljudinformationen utan sänker bara volymen på L eller R-delen, vilket...

...ehrm... kanske är lösningen på mitt problem? :-D I vilket fall; om någon förstår någonting av vad jag mumlar om och har en tanke om sätt att åstadkomma det, please let me know :-)

Och trevlig fredag.

/J

Annons
Postat

Vet inte om jag resonerar rätt men jag tänker såhär att även om ljudet uppfattas som lite till höger och lite till vänster i huvudet, handlar det fortfarande om två separata monokanaler. Om bruset bara finns "helt till vänster" betyder det att endast vänstra monokanalen har bruset och då kan du ju ta bort vänstra kanalen. Men om det oönskade ljudet t.ex. kommer från kl halv 3 till höger så betyder det att bruset låter lite mer på höger sida än på vänster och då kan du inte göra så mkt åt det bortsett från att försöka ta bort oljudet med eq. Waves znoise och sådana pluggar brukar fixa det.

Men har din DV kamera stereoinspelning eller? Tycker att det inspelade ljudet borde vara i mono.

mvh

Postat

Yes; många DVkameror klarar att spela in i (12bit) stereo, men den här jäkeln fixar 16 med 😛 Inte min kamera, så jag hade ingen aning om det; kopplade först in den analogt (låter kanske sjukt men jag tyckte videon var så grynig att jag tänkte analog-digital-omvandlingen kanske skulle kunna funka som en slags dithering-process 😛) men när jag testade DV märkte jag till min enorma förvåning att stereoljudet var riktigt bra - just "vid halv två" ;-) Det kanske innebär att jag borde glömma L-kanalen helt och hållet och försöka utvinna ett så gott monoljud som möjligt ur R. Tänkte bara att det kunde finnas andra sätt eller idéer. :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.