Jump to content
Annons

Mbox Mini & Pro Tools 7.4 LE /Windows Vista 32 bit

Recommended Posts

UlfN (oregistrerad)
Postat

Hej,

Har installerat Pro Tools 7.4 LE tillsammans med en Mbox Mini på min nya dator med Windows Vista 32 bit. Tycker att jag har installerat enligt alla konstens regler enligt manualen och har även uppdaterat datorn med Quick Time.

Ljudkortet verkar dock inte vara installerat (finner det inte i Kontrollpanelen under ljudenheter. Det inbyggda ljudkortet tycks inte heller finnas där av någon anledning) Jag kan spela upp MP3 spår inne i Pro Tools, men det fungerar ej i Itunes, Windows Media Player och WinAmp. Kan ej heller "streama" ljud via några av dessa spelare (läs internet radio).

Säkert ett "enkelt" problem för en kunnig, men jag har inte lyckats lösa det. Digidesigns hemsida talar om extra mjukvara för Windows och Asio, men det verkar enbart gälla Windows XP.

Vad göra?

Tack för tidningen om Pro Tools som jag fick häromdagen. Grym!

Tack för hjälpen!

Ulf

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

Kanske långsökt men värt ett försökt... Har du lagt på alla PT-uppdateringar? CS3 ska finnas att läsa hem från Digis hemsida

UlfN (oregistrerad)
Postat

Har varit inne och kikat, men kan inte finna något "nytt" att uppdatera. Kanske har jag missat något? Enligt tidningen från Studio Forum om Pro Tools, stod det att mjukvaran skulle installeras först, och därefter skulle ljudkortet anslutas. I manualen från Digidesign stod det att kortet skulle installeras först. Detta följde jag....Kanske är det här felet ligger....?

Kanske långsökt men värt ett försökt... Har du lagt på alla PT-uppdateringar? CS3 ska finnas att läsa hem från Digis hemsida
maart (oregistrerad)
Postat

CS3 är en uppdatering till Pro Tools. Kolla om du hittar något på http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...p;categoryid=36.

Vet inte hur det är med Mbox mini som är ett USB-kort (kör 002rack (firewire) själv) men jag har för mig att man börjar med kortet avstängt och sen säger installationsprogrammet för PT till när man ska sätta igång kortet.

UlfN (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för länken. Har nu uppdaterat med CS4, men det tycks inte hjälpa 😆 Om jag inte har missuppfattat det hela, så ligger väl drivrutinerna till ljudkortet inne i Pro Tools mjukvara. Det är väl inte så att jag missuppfattat detta och skall leta upp drivrutinen någon annanstans på CD-skivan?

CS3 är en uppdatering till Pro Tools. Kolla om du hittar något på http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...p;categoryid=36.

Vet inte hur det är med Mbox mini som är ett USB-kort (kör 002rack (firewire) själv) men jag har för mig att man börjar med kortet avstängt och sen säger installationsprogrammet för PT till när man ska sätta igång kortet.

Redigerat av UlfN
UlfN (oregistrerad)
Postat

Hoppas kaffet smakade bra ☺️ Är det denna text du refererar till: "WaveDriver is not multi-client. Only one application at a time can use the WaveDriver. Be sure to disable the Windows system sounds. It is also recommended that you use a separate sound card for games or other general work. For third-party software synthesizers and samplers, or for any applications requiring full duplex input and output use the Digidesign ASIO Driver (refer to the included ASIO Driver Usage Guide)."

Om jag har förstått det hela rätt så kan jag enbart använda mboxen när jag splar in/redigerar i Pro Tools. Men om jag önskar strömma musik eller spela upp en mp3 fil i WinAmp eller Mediaplayer, måste jag använda det inbyggda ljudkortet?

Här kan du läsa om det du söker. Observera att inte instalera wavedriver från sidan om du har PT installerat. Vad jag kunde läsa mig till lite snabbt så finns inte stödet med tredje parts program i Vista. Men jag har bara tagit min första klunk kaffe ännu, och läste väldigt snabbt.Men du kanske hittar lite nyttig information.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=23882

maart (oregistrerad)
Postat

jag kör som sagt en 002r i Win xp men där finns det fristående drivrutiner, både ASIO och Wave. De flesta spelare använder bara windows default-ljudkort när de spelar men i winamp kan man gå in under options (ctrl + p) och ange vilken drivrutin man vill använda. Men för att du ska kunna ange din mbox där måste du såklart ha fristående drivrutiner till den. När jag installerade Pro Tools fick jag frågan vilka komponenter jag ville installera och bland dem fanns fristående drivrutiner.

UlfN (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu har jag ominstallerat Pro Tools, och valde denna gång att följa rekommendationen jag fått här, nämligen att inte ha ljudkortet anslutet vid installation (vilket Digidesigns rekommenderade) Jag fick i slutet av installationen också uppmaningen att ansluta ljudkortet, vilket jag gjorde och drivrutinerna installerades. ☺️

Ni hittar jag drivrtunerna i enhetshanteraren, vilket jag inte gjorde innan. Har samtidigt även inaktiverat datorns inbyggda ljudkort för att det inte skall störa. Dessvärre har jag fortfarande inget ljud. Misstänker att det kanske är någon inställning i Pro Tools. Går jag in i Windows kontrollpanel under ljud, så finns det fortfarande inte någon information om någon "ljudkälla" för varesig inspelning eller uppspelning -"Det finns inga ljudenheter installerade". Märkligt eller? Men kanske tänker jag fel....

Redigerat av UlfN

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.