Larsbandage Postat 7 maj 2008 Anmäl Dela Postat 7 maj 2008 Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebär det om man kvantiserar något i 1/8 eller 1/64. Vad står värdena för? Alltså,hur ska man tänka när man ska kvantisera? Hjärtligt tack från lrs Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Anmäl Dela Postat 7 maj 2008 (redigerat) Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebär det om man kvantiserar något i 1/8 eller 1/64. Vad står värdena för? Alltså,hur ska man tänka när man ska kvantisera? Hjärtligt tack från lrs Om du jobbar med en trummaskin t.ex. så kan 1/8 eller 1/64 innebära att antalet platser i tiden som du kan lägga in ett slag på är 8 resp 64 stycken - men du kan även lägga två olika ljud "ovanpå" varandra (samtidigt) på samma plats. 1/64 innebär en större nyansering eller noggrannhet. Om antalet delar av en sekund är 64 och inte 8, så innebär det att varje 64-del är mindre i tiden. Finns det en öppen taktdel (låt säga 96/96) från början på trumspåret och du kvantiserar till 1/8, så kommer vissa taktslag kanske att flyttas rätt långt. Med 1/64 så borde de inte flyttas lika långt, det blir ju inte lika långa sträckor att flytta de felaktiga taktslagen. Kvantisering kan göra att låtar blir stela och overkliga, så därför jobbar jag aldrig med kvantisering. Å andra sidan jobbar jag ofta med latencytider på mer än 400 ms också utan problem... Jag är inte så känslig för "taktfel", som att det ska vara rätt frekvens. 😆 :musik Redigerat 7 maj 2008 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsbandage Postat 7 maj 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 7 maj 2008 Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebär det om man kvantiserar något i 1/8 eller 1/64. Vad står värdena för? Alltså,hur ska man tänka när man ska kvantisera? Hjärtligt tack från lrs Om du jobbar med en trummaskin t.ex. så kan 1/8 eller 1/64 innebära att antalet platser i tiden som du kan lägga in ett slag på är 8 resp 64 stycken - men du kan även lägga två olika ljud "ovanpå" varandra (samtidigt) på samma plats. 1/64 innebär en större nyansering eller noggrannhet. Om antalet delar av en sekund är 64 och inte 8, så innebär det att varje 64-del är mindre i tiden. Finns det en öppen taktdel (låt säga 96/96) från början på trumspåret och du kvantiserar till 1/8, så kommer vissa taktslag kanske att flyttas rätt långt. Med 1/64 så borde de inte flyttas lika långt, det blir ju inte lika långa sträckor att flytta de felaktiga taktslagen. Kvantisering kan göra att låtar blir stela och overkliga, så därför jobbar jag aldrig med kvantisering. Å andra sidan jobbar jag ofta med latencytider på mer än 400 ms också utan problem... Jag är inte så känslig för "taktfel", som att det ska vara rätt frekvens. 😄 :musik Tack musik! bra förklaring,tror jag fattar nu! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Anmäl Dela Postat 7 maj 2008 En liten rättning, antalet slag är inte per sekund utan per takt. Dvs kvantiserar man med 1/16 upplösning, så har man 16 slag per takt. Väldigt vanligt att man kvantiserar med 1/16 på trummor. Speciellt med dansmusik. Sedan finns det mer avancerade kvantiseringar man kan göra. Till exempel: Har man en REX fil av trummor (REX en typ av loop) som svänger bra så kan man "sno" svänget och kvantisera basen så att den hänger på trummisen. Mycket praktiskt. Då behåller man ett "riktigt" sväng och kvantiserar inte efter en exakt 1/16 kvantisering. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Anmäl Dela Postat 7 maj 2008 Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebär det om man kvantiserar något i 1/8 eller 1/64. Vad står värdena för? Alltså,hur ska man tänka när man ska kvantisera? Hjärtligt tack från lrs Om du jobbar med en trummaskin t.ex. så kan 1/8 eller 1/64 innebära att antalet platser i tiden som du kan lägga in ett slag på är 8 resp 64 stycken - men du kan även lägga två olika ljud "ovanpå" varandra (samtidigt) på samma plats. 1/64 innebär en större nyansering eller noggrannhet. Om antalet delar av en sekund är 64 och inte 8, så innebär det att varje 64-del är mindre i tiden. Finns det en öppen taktdel (låt säga 96/96) från början på trumspåret och du kvantiserar till 1/8, så kommer vissa taktslag kanske att flyttas rätt långt. Med 1/64 så borde de inte flyttas lika långt, det blir ju inte lika långa sträckor att flytta de felaktiga taktslagen. Kvantisering kan göra att låtar blir stela och overkliga, så därför jobbar jag aldrig med kvantisering. Å andra sidan jobbar jag ofta med latencytider på mer än 400 ms också utan problem... Jag är inte så känslig för "taktfel", som att det ska vara rätt frekvens. 😄 :musik Spelar du in trumkomp med 400ms fördröjning och kvantiserar inte efteråt. Jag blir jättenyfiken på hur det låter... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 9 maj 2008 Anmäl Dela Postat 9 maj 2008 Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebär det om man kvantiserar något i 1/8 eller 1/64. Vad står värdena för? Alltså,hur ska man tänka när man ska kvantisera? Hjärtligt tack från lrs Kvantisering flyttar noterna till närmaste hela taktdel, utifrån vilken kvantiseringsmall du väljer. Undantaget är mallar med "sväng", typ shuffle, swing osv, som oftast är 16-delsmallar med de jämna slagen förskjutna. Värdena är notvärden. 1/16-mallen kvantiserar till närmaste sextondel, till exempel. Jag brukar kolla vad som är det minsta notvärdet (pauser inräknade) som förekommer. Har jag t ex något slag i en fras som ligger på en sextondel kvantiserar jag för det mesta till sextondelar och fixar sedan slag som hamnat fel manuellt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Niiles Postat 17 maj 2008 Anmäl Dela Postat 17 maj 2008 En liten rättning, antalet slag är inte per sekund utan per takt.Dvs kvantiserar man med 1/16 upplösning, så har man 16 slag per takt. Väldigt vanligt att man kvantiserar med 1/16 på trummor. Speciellt med dansmusik. Sedan finns det mer avancerade kvantiseringar man kan göra. Till exempel: Har man en REX fil av trummor (REX en typ av loop) som svänger bra så kan man "sno" svänget och kvantisera basen så att den hänger på trummisen. Mycket praktiskt. Då behåller man ett "riktigt" sväng och kvantiserar inte efter en exakt 1/16 kvantisering. Aldrig tänkt på! Måste testas tack för tipset =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FlyRider Postat 17 maj 2008 Anmäl Dela Postat 17 maj 2008 En liten rättning, antalet slag är inte per sekund utan per takt.Dvs kvantiserar man med 1/16 upplösning, så har man 16 slag per takt. Väldigt vanligt att man kvantiserar med 1/16 på trummor. Speciellt med dansmusik. Sedan finns det mer avancerade kvantiseringar man kan göra. Till exempel: Har man en REX fil av trummor (REX en typ av loop) som svänger bra så kan man "sno" svänget och kvantisera basen så att den hänger på trummisen. Mycket praktiskt. Då behåller man ett "riktigt" sväng och kvantiserar inte efter en exakt 1/16 kvantisering. Det där med REX-filer låter intressant. Finns det nån sida med mer info om detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 17 maj 2008 Anmäl Dela Postat 17 maj 2008 I Reason 4 can man kolla i manualen sidan 108: Creating your own ReGroove patches Eller så när du satt midiklippen från Dr Rex till midispår så höger klicka på midispåret och välj "Get groove from clip". Sedan can man pasta in "grooven" där man behöver den, dvs quantize... Coolt som bare den! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FlyRider Postat 17 maj 2008 Anmäl Dela Postat 17 maj 2008 I Reason 4 can man kolla i manualen sidan 108:Creating your own ReGroove patches Eller så när du satt midiklippen från Dr Rex till midispår så höger klicka på midispåret och välj "Get groove from clip". Sedan can man pasta in "grooven" där man behöver den, dvs quantize... Coolt som bare den! Jag använder Cubase studio 4. Finns det nåt liknande där? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 17 maj 2008 Anmäl Dela Postat 17 maj 2008 I Reason 4 can man kolla i manualen sidan 108:Creating your own ReGroove patches Eller så när du satt midiklippen från Dr Rex till midispår så höger klicka på midispåret och välj "Get groove from clip". Sedan can man pasta in "grooven" där man behöver den, dvs quantize... Coolt som bare den! Jag använder Cubase studio 4. Finns det nåt liknande där? Japp, nåt med ett Q i verktygen fixar grejen. Minns inte rikigt hur det funkar i Cubase... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Revolve Postat 16 maj 2010 Anmäl Dela Postat 16 maj 2010 Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebär det om man kvantiserar något i 1/8 eller 1/64. Vad står värdena för? Alltså,hur ska man tänka när man ska kvantisera? Hjärtligt tack från lrs Du kan ju se ett nice exempel här 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.