Jump to content
Annons

Kvantisering


Larsbandage

Recommended Posts

Annons
musik (oregistrerad)
Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebär det om man kvantiserar något i 1/8 eller 1/64. Vad står värdena för?

Alltså,hur ska man tänka när man ska kvantisera?

Hjärtligt tack från lrs

Om du jobbar med en trummaskin t.ex. så kan 1/8 eller 1/64 innebära att antalet platser i tiden som du kan lägga in ett slag på är 8 resp 64 stycken - men du kan även lägga två olika ljud "ovanpå" varandra (samtidigt) på samma plats. 1/64 innebär en större nyansering eller noggrannhet. Om antalet delar av en sekund är 64 och inte 8, så innebär det att varje 64-del är mindre i tiden. Finns det en öppen taktdel (låt säga 96/96) från början på trumspåret och du kvantiserar till 1/8, så kommer vissa taktslag kanske att flyttas rätt långt. Med 1/64 så borde de inte flyttas lika långt, det blir ju inte lika långa sträckor att flytta de felaktiga taktslagen.

Kvantisering kan göra att låtar blir stela och overkliga, så därför jobbar jag aldrig med kvantisering. Å andra sidan jobbar jag ofta med latencytider på mer än 400 ms också utan problem... Jag är inte så känslig för "taktfel", som att det ska vara rätt frekvens.

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebär det om man kvantiserar något i 1/8 eller 1/64. Vad står värdena för?

Alltså,hur ska man tänka när man ska kvantisera?

Hjärtligt tack från lrs

Om du jobbar med en trummaskin t.ex. så kan 1/8 eller 1/64 innebära att antalet platser i tiden som du kan lägga in ett slag på är 8 resp 64 stycken - men du kan även lägga två olika ljud "ovanpå" varandra (samtidigt) på samma plats. 1/64 innebär en större nyansering eller noggrannhet. Om antalet delar av en sekund är 64 och inte 8, så innebär det att varje 64-del är mindre i tiden. Finns det en öppen taktdel (låt säga 96/96) från början på trumspåret och du kvantiserar till 1/8, så kommer vissa taktslag kanske att flyttas rätt långt. Med 1/64 så borde de inte flyttas lika långt, det blir ju inte lika långa sträckor att flytta de felaktiga taktslagen.

Kvantisering kan göra att låtar blir stela och overkliga, så därför jobbar jag aldrig med kvantisering. Å andra sidan jobbar jag ofta med latencytider på mer än 400 ms också utan problem... Jag är inte så känslig för "taktfel", som att det ska vara rätt frekvens.

😄

:musik

Tack musik!

bra förklaring,tror jag fattar nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En liten rättning, antalet slag är inte per sekund utan per takt.

Dvs kvantiserar man med 1/16 upplösning, så har man 16 slag per takt.

Väldigt vanligt att man kvantiserar med 1/16 på trummor.

Speciellt med dansmusik.

Sedan finns det mer avancerade kvantiseringar man kan göra.

Till exempel: Har man en REX fil av trummor (REX en typ av loop) som svänger bra så kan man "sno" svänget och kvantisera basen så att den hänger på trummisen. Mycket praktiskt.

Då behåller man ett "riktigt" sväng och kvantiserar inte efter en exakt 1/16 kvantisering.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebär det om man kvantiserar något i 1/8 eller 1/64. Vad står värdena för?

Alltså,hur ska man tänka när man ska kvantisera?

Hjärtligt tack från lrs

Om du jobbar med en trummaskin t.ex. så kan 1/8 eller 1/64 innebära att antalet platser i tiden som du kan lägga in ett slag på är 8 resp 64 stycken - men du kan även lägga två olika ljud "ovanpå" varandra (samtidigt) på samma plats. 1/64 innebär en större nyansering eller noggrannhet. Om antalet delar av en sekund är 64 och inte 8, så innebär det att varje 64-del är mindre i tiden. Finns det en öppen taktdel (låt säga 96/96) från början på trumspåret och du kvantiserar till 1/8, så kommer vissa taktslag kanske att flyttas rätt långt. Med 1/64 så borde de inte flyttas lika långt, det blir ju inte lika långa sträckor att flytta de felaktiga taktslagen.

Kvantisering kan göra att låtar blir stela och overkliga, så därför jobbar jag aldrig med kvantisering. Å andra sidan jobbar jag ofta med latencytider på mer än 400 ms också utan problem... Jag är inte så känslig för "taktfel", som att det ska vara rätt frekvens.

😄

:musik

Spelar du in trumkomp med 400ms fördröjning och kvantiserar inte efteråt.

Jag blir jättenyfiken på hur det låter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebär det om man kvantiserar något i 1/8 eller 1/64. Vad står värdena för?

Alltså,hur ska man tänka när man ska kvantisera?

Hjärtligt tack från lrs

Kvantisering flyttar noterna till närmaste hela taktdel, utifrån vilken kvantiseringsmall du väljer. Undantaget är mallar med "sväng", typ shuffle, swing osv, som oftast är 16-delsmallar med de jämna slagen förskjutna.

Värdena är notvärden. 1/16-mallen kvantiserar till närmaste sextondel, till exempel.

Jag brukar kolla vad som är det minsta notvärdet (pauser inräknade) som förekommer. Har jag t ex något slag i en fras som ligger på en sextondel kvantiserar jag för det mesta till sextondelar och fixar sedan slag som hamnat fel manuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten rättning, antalet slag är inte per sekund utan per takt.

Dvs kvantiserar man med 1/16 upplösning, så har man 16 slag per takt.

Väldigt vanligt att man kvantiserar med 1/16 på trummor.

Speciellt med dansmusik.

Sedan finns det mer avancerade kvantiseringar man kan göra.

Till exempel: Har man en REX fil av trummor (REX en typ av loop) som svänger bra så kan man "sno" svänget och kvantisera basen så att den hänger på trummisen. Mycket praktiskt.

Då behåller man ett "riktigt" sväng och kvantiserar inte efter en exakt 1/16 kvantisering.

Aldrig tänkt på! Måste testas tack för tipset =)

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten rättning, antalet slag är inte per sekund utan per takt.

Dvs kvantiserar man med 1/16 upplösning, så har man 16 slag per takt.

Väldigt vanligt att man kvantiserar med 1/16 på trummor.

Speciellt med dansmusik.

Sedan finns det mer avancerade kvantiseringar man kan göra.

Till exempel: Har man en REX fil av trummor (REX en typ av loop) som svänger bra så kan man "sno" svänget och kvantisera basen så att den hänger på trummisen. Mycket praktiskt.

Då behåller man ett "riktigt" sväng och kvantiserar inte efter en exakt 1/16 kvantisering.

Det där med REX-filer låter intressant. Finns det nån sida med mer info om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I Reason 4 can man kolla i manualen sidan 108:

Creating your own ReGroove patches

Eller så när du satt midiklippen från Dr Rex till midispår så höger klicka på midispåret och välj "Get groove from clip".

Sedan can man pasta in "grooven" där man behöver den, dvs quantize...

Coolt som bare den!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Reason 4 can man kolla i manualen sidan 108:

Creating your own ReGroove patches

Eller så när du satt midiklippen från Dr Rex till midispår så höger klicka på midispåret och välj "Get groove from clip".

Sedan can man pasta in "grooven" där man behöver den, dvs quantize...

Coolt som bare den!

Jag använder Cubase studio 4. Finns det nåt liknande där?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
I Reason 4 can man kolla i manualen sidan 108:

Creating your own ReGroove patches

Eller så när du satt midiklippen från Dr Rex till midispår så höger klicka på midispåret och välj "Get groove from clip".

Sedan can man pasta in "grooven" där man behöver den, dvs quantize...

Coolt som bare den!

Jag använder Cubase studio 4. Finns det nåt liknande där?

Japp, nåt med ett Q i verktygen fixar grejen. Minns inte rikigt hur det funkar i Cubase...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebär det om man kvantiserar något i 1/8 eller 1/64. Vad står värdena för?

Alltså,hur ska man tänka när man ska kvantisera?

Hjärtligt tack från lrs

Du kan ju se ett nice exempel här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...