Jump to content
Annons

Mikrofonval för fioler/stråkinstrument


rampitsch

Recommended Posts

Hej

Under den senaste spelningen hade bandet två stycken fioler med. Det som utrustningen medgav var 2 st SM58 mikrofoner för att micka upp dessa. Resultatet blev som ni kanske kan ana inte det bästa.

Resultatet blev att fiolerna knappt hördes ihop med resten av bandet, samt att minsta lilla hostning ifrån fiolspelarna hördes riktigt bra. Samtidigt låg rundgången i luften och bara väntade på rätt tillfälle.

Min fråga. Vad ska jag använda för mikrofoner för att micka upp fioler, och andra stråkinstrumetn, utan risk för rundgång och att fånga in hela orkesterdikets ljud samtidigt?

Tackar på förhand.

MVH Rampistch

Redigerat av rampitsch
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på vad du vill ha. Minst rundgångskänslige är väl kontakt-mikrofoner och då skulle jag rekommendera Ehrlund Acoustic Pickup, som har fått bra kritik!

Vill du hellre köra "myggor", med risk för mer rundgång vid höga volymer så kan du prova antingen Martin Kantolas myggor: http://www.nu47.com/. Tyvärr ingen info på hans webbplats om dessa men kontakta honom så får du säkert mer info. Bengt-Göran Staaf tillverkar också myggor: http://www.siljum.com/knott1.PDF. Martins har jag provkört och de är bra. BG’s vet jag att dom används mycket vid mickning av symfoniorkestrar och även har Orsa spelmän kört med dessa.

Dessutom så är ju alla dessa svenskbyggda och det är ju alltid trevligt!

/H.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyckats bra med Line Audio CM2 (numera CM3) i A/B setup... http://www.lineaudio.se/linemic.htm Har också fått varmt och gott resultat i mono med Neuman U87 fast det kostar betydligt mera.. Näe.. Spontant tycker jag att CM3 mickar är värt varenda öre..

Och de skulle vara mindre rundgångskänsliga än SM57:or?

Jag skulle prova ett par DPA-myggor alt, någon kontaktmic som redan nämnts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo CM3 är mindre rundgångsbenägna än SM 58/57 i alla fall. Fast i livesamanhang skulle jag nog mest rekommendera kontacktmickar.. Mina erfarenheter är snarare från en aukustiskt korrekt studio.. 😑

Jag har lyckats bra med Line Audio CM2 (numera CM3) i A/B setup... http://www.lineaudio.se/linemic.htm Har också fått varmt och gott resultat i mono med Neuman U87 fast det kostar betydligt mera.. Näe.. Spontant tycker jag att CM3 mickar är värt varenda öre..

Och de skulle vara mindre rundgångskänsliga än SM57:or?

Jag skulle prova ett par DPA-myggor alt, någon kontaktmic som redan nämnts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad du vill ha. Minst rundgångskänslige är väl kontakt-mikrofoner och då skulle jag rekommendera Ehrlund Acoustic Pickup, som har fått bra kritik!

/H.

Var kan man hitta att köpa dessa? på JAM hittade jag dem bara på gamla hemsidan som är uppdaterad 2006. Hittar dem inte på nya. Kan vara jag som är dum dock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad du vill ha. Minst rundgångskänslige är väl kontakt-mikrofoner och då skulle jag rekommendera Ehrlund Acoustic Pickup, som har fått bra kritik!

/H.

Var kan man hitta att köpa dessa? på JAM hittade jag dem bara på gamla hemsidan som är uppdaterad 2006. Hittar dem inte på nya. Kan vara jag som är dum dock 🙂

Den kommer upp om jag går in på jam.se iaf och söker på Ehrlund.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Intressant tråd. Om man ska spela in en ensam fiol eller en ensam cello, kan man använda en vanlig kondensatormik då?

Var ska den/de placeras i så fall?

Ett tips i tråden här var ju att använda en kontaktmikrofon vid inspelning av fioler, då det är många som spelar samtidigt, men är en kontaktmikrofon alltid det bästa valet om man bara ska spela in ett enstaka stråkinstrument?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Intressant tråd. Om man ska spela in en ensam fiol eller en ensam cello, kan man använda en vanlig kondensatormik då?

Var ska den/de placeras i så fall?

Ett tips i tråden här var ju att använda en kontaktmikrofon vid inspelning av fioler, då det är många som spelar samtidigt, men är en kontaktmikrofon alltid det bästa valet om man bara ska spela in ett enstaka stråkinstrument?

🙂

:musik

Njae, det skule jag väl inte säga. Som jag har förstått det så diskuterades det här uppmickning vid livespelning. Jag skulle nog inte använda en kontaktmic öht vid inspelning, om det inte var någon speciell effekt jag letade efter. Kondensatormikrofon brukar alltid fungera bäst vid inspelning om man är ute efter ett naturligt ljud. Placera mikrofonen 30-40 cm från locket ovanför f-hålen. Experimentera med avståndet till instrumentet. Det gårt också att prova att stereomicka fioler (speciellt vid enstaka instrument), men då med risk för fasfel...

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...