Ekstasis Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 (redigerat) Jag Àr i stort behov av bra reverb i olika former. Vilka pluggar rekommenderas generellt ? Eller Àr hÄrdvaru reverben fortfarande överlÀgsna ? Jag gör mÄnga olika typer of musik, men frÀmst Metal & Ambient. Kan i teorin ganska lite om reverb, men har hört talas om "impuls reverb" skulle Àven vilja ha tips pÄ sÄnna... Gillar verkligen reverb med ett "oÀndligt rum" som i mp3an nedan. Your browser does not support the HTML5 audio tag EDIT: skulle nog posta det hÀr under "effekter" pÄ forumet, sÄ admin kan gÀrna flytta den dit istÀllet, tack. Behinger's "Ultra Room" reverb i vamp II, Àr nog det bÀsta jag har hittils. http://www.mediafire.com/?xpvrbkxztge inspelad med min Ibanez RG2228 Men...sida vid sida vid Àr professionelltšreberb lÄter det förmodligen inte speciellt imponerande. Redigerat 4 maj 2008 av Ekstasis
Claes Holmerup Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 SĂ„ lĂ€nge du hĂ„ller dig i rimliga prislĂ€gen, sĂ„ finns det faktiskt ingen anledning att övervĂ€ga hĂ„rdvara. Vill du ha det gratis, sĂ„ titta pĂ„ SIR1 - och vill du ha större möjligheter och Ă€r beredd att betala för det, sĂ„ titta pĂ„ SIR2. BĂ€ttre blir det inte till rimliga pengar. đ BĂ„da Ă€r impulsreverb och finns hĂ€r: http://www.knufinke.de/ đ
Ekstasis Postat 4 maj 2008 TrĂ„dstartare Postat 4 maj 2008 (redigerat) SĂ„ lĂ€nge du hĂ„ller dig i rimliga prislĂ€gen, sĂ„ finns det faktiskt ingen anledning att övervĂ€ga hĂ„rdvara.Vill du ha det gratis, sĂ„ titta pĂ„ SIR1 - och vill du ha större möjligheter och Ă€r beredd att betala för det, sĂ„ titta pĂ„ SIR2. BĂ€ttre blir det inte till rimliga pengar. đ BĂ„da Ă€r impulsreverb och finns hĂ€r: http://www.knufinke.de/ đ Tackar, SIR2 verkade lysande, iallafall utifrĂ„n ljudsamplingarna att dömma. Men skulle Ă€ndĂ„ vara kul och höra vad det finns för fler alterntiv, sĂ„ att man har nĂ„tt att jĂ€mföra med. NĂ€r det gĂ€ller priset pĂ„ pluggar, har det ingen större betydelse..huvudsaken Ă€r vad de presterar. Men som sagt mer tips tack! Redigerat 4 maj 2008 av Ekstasis
Anders F Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 Jag blev tipsad om Altiverb, har dock inte tittat pĂ„ det Ă€n, men dĂ€r har du iaf en plugg till att kika pĂ„ Ă€ven om jag inte kan sĂ€ga nĂ„got om den đ
DieHard (oregistrerad) Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 Allt beror pĂ„ vilken prisklass du har rĂ„d med. Om du har gott om stĂ„lar sĂ„ Ă€r altiverb ett utmĂ€rkt val. Annars som sagt var SIR, Waves, REFLECTIONS LE, Pristine etc. Kika vidare pĂ„ kvr efter impulsreverb. đ
Ekstasis Postat 5 maj 2008 TrÄdstartare Postat 5 maj 2008 (redigerat) Tackar sÄ mycket, ska föröka kolla in dessa pluggar. Att Waves gjorde bra reverb var nÄgonting nytt, anvÀnder deras L2 kompressor flitigt... Redigerat 5 maj 2008 av Ekstasis
hegobald Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 Det Ă€r skillnad pĂ„ hĂ„rdvara och hĂ„rdvara ocksĂ„.. Snackar vi digitala reverb typ Lexicon/yamaha etc sĂ„ kan dom i dagens lĂ€ge funka lika bra och t.om. bĂ€ttre som en plugg ( VST, AU etc) helt enkelt för dom egentligen var mjukvarureverb frĂ„n början ( fast förpackade i en plĂ„tburk). Meen pratar vi riktig hĂ„rdvara typ en guldplĂ„t eller ett fjĂ€rderreverb dĂ„ blir det svĂ„rt att slĂ„ dĂ„ det handlar om fysiks hĂ„rdvara.. En EMT 140 Ă€r helt enkelt oslagbart av mjukavara Ă€n sĂ„ lĂ€nge enl mig. SIR1 Ă€lskar jag dĂ„ man kan labba med olika aukustika miljöer.. Bara att köpa sig en startpistol och spela in impulser ju.. Din favoritkyrka etc.. Tror t.om att det fanns en impuls frĂ„n nĂ„n som sköt med startpistolen i sin mun đ Men bĂ€st av allt.. SIR1 lĂ„ter bra och det Ă€r gratis đ
Ekstasis Postat 5 maj 2008 TrĂ„dstartare Postat 5 maj 2008 Det Ă€r skillnad pĂ„ hĂ„rdvara och hĂ„rdvara ocksĂ„.. Snackar vi digitala reverb typ Lexicon/yamaha etc sĂ„ kan dom i dagens lĂ€ge funka lika bra och t.om. bĂ€ttre som en plugg ( VST, AU etc) helt enkelt för dom egentligen var mjukvarureverb frĂ„n början ( fast förpackade i en plĂ„tburk). Meen pratar vi riktig hĂ„rdvara typ en guldplĂ„t eller ett fjĂ€rderreverb dĂ„ blir det svĂ„rt att slĂ„ dĂ„ det handlar om fysiks hĂ„rdvara.. En EMT 140 Ă€r helt enkelt oslagbart av mjukavara Ă€n sĂ„ lĂ€nge enl mig. SIR1 Ă€lskar jag dĂ„ man kan labba med olika aukustika miljöer.. Bara att köpa sig en startpistol och spela in impulser ju.. Din favoritkyrka etc.. Tror t.om att det fanns en impuls frĂ„n nĂ„n som sköt med startpistolen i sin mun đ Men bĂ€st av allt.. SIR1 lĂ„ter bra och det Ă€r gratis đ Jo Lexicon har jag hört talas om förut tror jag..tror jag lĂ€ste att dom var dominerande pĂ„ marknaden nĂ€r dom kom med ett av deras första reverb???? ...och det Ă€r vĂ€l som du sĂ€ger..att det gĂ„r lika bra att anvĂ€nda plugg som ett digitalt hĂ„rdvaru-reverb. Skulle vara intressant att höra den dĂ€r EMT reverbet, du har ingen mp3 att lĂ€nka till ?, det stĂ„r nĂ€mligen att den anvĂ€ndes pĂ„ 60 och 70-talet, hĂ„ller den verkligen dagens standard, eller Ă€r det ett vintage reverb vi snackar om ?
DrHans Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 Skulle vara intressant att höra den dÀr EMT reverbet, du har ingen mp3 att lÀnka till ?, Here you go
Ekstasis Postat 5 maj 2008 TrÄdstartare Postat 5 maj 2008 Ofan, den fanns i pluggform ocksÄ ? den lÄter riktigt bra hur som helst. x
Ekstasis Postat 5 maj 2008 TrĂ„dstartare Postat 5 maj 2008 (redigerat) SIR1 Ă€lskar jag dĂ„ man kan labba med olika aukustika miljöer.. Bara att köpa sig en startpistol och spela in impulser ju.. Din favoritkyrka etc.. Tror t.om att det fanns en impuls frĂ„n nĂ„n som sköt med startpistolen i sin mun đ Men bĂ€st av allt.. SIR1 lĂ„ter bra och det Ă€r gratis đ Startpistol ? Aldrig hörtalas om förut, Ă€r det sĂ„ man "mĂ€ter ut" rummet man vill simulera ? Och sedan matar in impuls-datan i reverbet ? Eller hur hur funkar det ? Hur mycket fĂ„r man ge för en sĂ„dan sak igentligen ? LĂ„ter ju otroligt kul om man kunde simulera egna rum, vore ju perfekt. Redigerat 5 maj 2008 av Ekstasis
DivineCo Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 Nja nÄgon startpistol behöver man ju inte Àven om vi avfyrade en sÄdan i Seglora kyrka pÄ Skansen pÄ en akustikkurs som jag gick.
TwistMe Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 (redigerat) LuftgevĂ€r utan skott i funkar ocksĂ„ đ Eller om det finns tillgĂ„ng till högtalare: sinussweep Redigerat 5 maj 2008 av TwistMe
Ekstasis Postat 5 maj 2008 TrĂ„dstartare Postat 5 maj 2008 (redigerat) Vettifan om jag hĂ€nger med...missförstod nog den dĂ€r "startpistolen" som ni snackade om... Av nĂ„n anledning trodde jag det var nĂ„n form av laser-pistol, som man kunde mĂ€ta ut rummet för att sedan simulera rummet i reverbet... men inser nu att jag var helt fel ute.. SĂ„ nĂ€r ni börjar snacka om "ballonger" hĂ€nger jag inte med ett skvatt faktiskt, utveckla gĂ€rna, jag Ă€r hĂ€r pĂ„ forumet för att lĂ€ra mig ny saker đ Redigerat 5 maj 2008 av Ekstasis
Claes Holmerup Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 (redigerat) Vettifan om jag hĂ€nger med...missförstod nog den dĂ€r "startpistolen" som ni snackade om...Av nĂ„n anledning trodde jag det var nĂ„n form av laser-pistol, som man kunde mĂ€ta ut rummet för att sedan simulera rummet i reverbet... men inser nu att jag var helt fel ute.. SĂ„ nĂ€r ni börjar snacka om "ballonger" hĂ€nger jag inte med ett skvatt faktiskt, utveckla gĂ€rna, jag Ă€r hĂ€r pĂ„ forumet för att lĂ€ra mig ny saker đ "Impulsen" som man anvĂ€nder för att sedan spela in rummets naturliga efterklang, mĂ„ste vara ett snabbt, kort och intensivt ljud för att inte sjĂ€lva impulsljudet ska pĂ„verka inspelningen i nĂ„gon hög grad - alltsĂ„ anvĂ€nds en startpistol eller annat som kan generera en kraftig knall... Det man anvĂ€nder som reverb i ett impulsreverb, Ă€r alltsĂ„ Ă€kta inspelade rumsljud och inget som har datorgenererats. Det Ă€r dĂ€rför det kan bli sĂ„ fint resultat med dem. Redigerat 5 maj 2008 av Claes
hegobald Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Nja.. Nu menade jag "the real thing" inte en plugg-simulering av det hela đ HĂ€r en lĂ€nk om den riktiga EMP plĂ„ten http://mixonline.com/TECnology-Hall-of-Fam...-reverb-090106/ Det hĂ€r Ă€r vad jag kallar riktig hĂ„rdvara đ Skulle vara intressant att höra den dĂ€r EMT reverbet, du har ingen mp3 att lĂ€nka till ?, Here you go
hegobald Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 (redigerat) Mm precis.. Det roliga Ă€r att man kan "sampla" sin favorit-aukustik.. Jag har gjort impulser frĂ„n mina favoritlokaler dĂ€r jag bodde tidigare.. Kyrkan i Dorotea samt medborgarhuset. Jag sköt med 8 mm startpistiol och anvĂ€nde 2 st ORTF riggade mĂ€tmikrofoner frĂ„n Behringer http://www.behringer.com/ECM8000/ (viktigt Ă€r att mickarna fĂ€rgar minimalt och har rak respons pĂ„ Ă„tmintonne 20-20 Khz) Kul att kunna mixa in ett reverb som har kĂ€nslan av ens egna favoritstĂ€lle dĂ€r man varit ljudtekniker.. Ett annat namn för dessa reverb Ă€r "convolution reverb" och hĂ€r Ă€r guiden hur man spelar in en sĂ„dan simulering/impulse av ett verkligt rum. http://emusician.com/tutorials/emusic_acting_impulse/ Vettifan om jag hĂ€nger med...missförstod nog den dĂ€r "startpistolen" som ni snackade om...Av nĂ„n anledning trodde jag det var nĂ„n form av laser-pistol, som man kunde mĂ€ta ut rummet för att sedan simulera rummet i reverbet... men inser nu att jag var helt fel ute.. SĂ„ nĂ€r ni börjar snacka om "ballonger" hĂ€nger jag inte med ett skvatt faktiskt, utveckla gĂ€rna, jag Ă€r hĂ€r pĂ„ forumet för att lĂ€ra mig ny saker đ "Impulsen" som man anvĂ€nder för att sedan spela in rummets naturliga efterklang, mĂ„ste vara ett snabbt, kort och intensivt ljud för att inte sjĂ€lva impulsljudet ska pĂ„verka inspelningen i nĂ„gon hög grad - alltsĂ„ anvĂ€nds en startpistol eller annat som kan generera en kraftig knall... Det man anvĂ€nder som reverb i ett impulsreverb, Ă€r alltsĂ„ Ă€kta inspelade rumsljud och inget som har datorgenererats. Det Ă€r dĂ€rför det kan bli sĂ„ fint resultat med dem. EDIT: glömde lĂ€nken till mickarna.. Redigerat 7 maj 2008 av hegobald
Ekstasis Postat 8 maj 2008 TrĂ„dstartare Postat 8 maj 2008 Nja.. Nu menade jag "the real thing" inte en plugg-simulering av det hela đ HĂ€r en lĂ€nk om den riktiga EMP plĂ„ten http://mixonline.com/TECnology-Hall-of-Fam...-reverb-090106/ Det hĂ€r Ă€r vad jag kallar riktig hĂ„rdvara đ Skulle vara intressant att höra den dĂ€r EMT reverbet, du har ingen mp3 att lĂ€nka till ?, Here you go Hehe jösses, fina grejjor, men inget man vill ha hĂ€r i min trĂ„nga 1a direkt đ Undrar om det lĂ„ter lika mycket plĂ„tburk som den ser ut ? Att ett reverb lĂ„ter "metalliskt" Ă€r vĂ€l inget positivt direkt.
IDF Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Nja.. Nu menade jag "the real thing" inte en plugg-simulering av det hela đ HĂ€r en lĂ€nk om den riktiga EMP plĂ„ten http://mixonline.com/TECnology-Hall-of-Fam...-reverb-090106/ Det hĂ€r Ă€r vad jag kallar riktig hĂ„rdvara đ Skulle vara intressant att höra den dĂ€r EMT reverbet, du har ingen mp3 att lĂ€nka till ?, Here you go Hehe jösses, fina grejjor, men inget man vill ha hĂ€r i min trĂ„nga 1a direkt đ Undrar om det lĂ„ter lika mycket plĂ„tburk som den ser ut ? Att ett reverb lĂ„ter "metalliskt" Ă€r vĂ€l inget positivt direkt. det Ă€r skillnad pĂ„ att lĂ„ta metalliskt och lĂ„ta plĂ„treverb! den mesta artificiella efterklangen frĂ„n "förr" Ă€r plĂ„t eller fjĂ€der.. fjĂ€der Ă€r inget som har med fĂ„glar o göra, utan helt enkelt en signal som skickas genom en fjĂ€der (eng. - spring) och efterklangen frĂ„n fjĂ€dern mixas dĂ€refter in i signalen
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.