Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Nu börjar mitt studiobygge ta form med 2 separata system på två hårddiskar - allt för att inte bli störd i mitt arbete av övriga familjemedlemmar. När jag installerade om Reason körde jag även in mitt nya M-Audio Delta 2496 ljudkort. Jag hoppas och tror att det ska passa mina behov. Dock blir jag lite konfunderad på inställningarna i Reason:

Vilken drivrutin ska jag välja? ASIO, DX eller MME, som tydligen alla ingår på ljudkortet.

Vilken Sample rate och Buffer Size? Jag har börjat med "ASIO M-Audio Delta ASIO", Sample Rate: 44100 och 1024 samples i Buffer Size. Vad tror ni som är lite mer rutinerade?

Pelleman 😛

Annons
Postat
Vilken drivrutin ska jag välja? ASIO, DX eller MME, som tydligen alla ingår på ljudkortet.
ASIO!
Vilken Sample rate
Ska du jobba med filmmusik, DVD Audio eller liknande?

Om du endast är ute efter "normal" musikproduktion som ska kunna ges ut på CD är det standarden 44,1 kHz som gäller.

och Buffer Size?
Svårt att säga eftersom det hänger även på din dator och dina låtprojekt.

Börja med lägsta latencyn och se om det uppstår 'knaster eller ticks' i ljudet när du jobbar med en tung låt. Om det gör det, höj ett steg i taget tills den orkar med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.