Jump to content
Annons

Har ljudkortet någon inverkan på ljudkvaliten?


linuskarlsson

Recommended Posts

Jag är väldigt dålig inom detta område och frågar därför er experter. Vad gör ett ljukort?

Om man som jag jobbar i Reason utan några VST-pluggar eller externa synthar, blir det sämre ljudkvalitet på min sparade låt om jag har ett dåligt ljudkort?

Jag har ännu en fråga. Jag hade tänkt att köpa en begagnad Roland JP8000 inom kort. Rekommenderas bättre ljudkort? Externt?

Min fråga är alltså om ljudkortet får det att låta bättre.

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kort svar: NEJ!

Längre svar: I princip inte - inte direkt i alla fall. Det påverkar dock dina val indirekt under mixning och all annan behandling, eftersom du ju får ut lyssningen genom ljudkortet. Ljud som virtuella instrument skapar, är det ju programmet och CPU:n som levererar, så i den processen är inte ljudkortet med alls. Om du senare tänker använda externa prylar, så kommer däremot ljudkortet att påverka ljudet, eftersom externt ljud måste gå igenom A/D- omvandlaren på sin väg till hårddisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pricipielt har Claes rätt men det går inte att komma ifrån. Ljudkortet styr hur du spelar. Hur fungerar det tillsammans med det du gör?

Allt handlar om Latency, På andra sätt handlar det om omvandlare och ljudkvalitet och det är den väg du kommer att gå förr elller senare. Claes vet allt om grejjer men det största problemet för oss nybörjare är fördröjning. Jag är fortfarande en nybörjare och jag vet att det finns fördröjning i alla system och även i verkligheten.

Allt jag gör är inte top notch men det enda som är musikaliskt viktigt är att minska fördröjning.

Många som har dyra system tigeer om detta. Ditt ljudkort är säkert tillräckligt till det mesta.

Det enda man behöver tänka på är hur man kompenserar för fördröjning. Oavsett om det i en analog situation handlar om att flytta bassisten närmare dom man spelar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Reason i datorn och du renderar till wav så påverkar ljudkortet inte ett dugg.

Men som Divine säger. Ljudkortet som du har i datorn kanske är oanvändbart för det har för hög fördröjning (latency). När du spelar så kommer tonerna från Reason långt senare.

När du skall spela in en synt eller sång, ja då påverkar ljudkortsvalet ljudet.

Men mer påverkar din kunskap om inspelning.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Nu ser jag ju vem du är lik Roven ... Fredrik Reinfeldt 😎

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ser jag ju vem du är lik Roven ... Fredrik Reinfeldt 😆

Suck... Jag är Fredrik Reinfeldt. Han som sitter i Rosenbad är en dubbelgångare för att lura militanta miljöpartister som ska göra revolution. Alla som läser den här tråden kommer att få besök från några killar från Säpo som, ska vi säga, besitter en viss moralisk flexibilitet. 😄

@Munkie: "All your base are belong to us" var ett internetfenomen för några år sedan. Antar att Martin kom in på det efter uttalandet "ljudkortet styr allt".

Ursäkta för att jag spårade ur din tråd lite, förresten... 😆

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite off topic kanske men,

Jag kör externt ljudkort till min lap top, ett lexicon omega, tidigare körde jag via en keyboard (ozone).

Innan jag skaffade externt ljudkort brukade jag köra in saker direkt via datorns inbyggda standardljudkort. Jag använder adobe audition och tidigare använde jag cool edit som inspelningsprogram.

Nu till saken:

På den tiden när jag spelade in direkt via datorns interna ljudkort upplevde jag ingen hörbar latency i min medhörning när jag spelade in. Inga problem över huvudtaget (förutom aett man endast kunde köra en kanal åt gången, ljudkvaliteten var kanskke sämre men inget jag led av).Detta trots att datorn jag använde då var lastgammal.

När jag nu använder mitt externa ljudkort så måste jag nyttja ljudkortets medhörning för att via programmets interna medhörning blir det för hög latency för min medhörning.

Får jag latencyproblem pga hastigheten via USB eller är de externa ljudkorten helt enkelt sämre ur denna aspekt än de inbyggda standardljudkorten i vanliga hemmadatorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Lite off topic kanske men,

Jag kör externt ljudkort till min lap top, ett lexicon omega, tidigare körde jag via en keyboard (ozone).

Innan jag skaffade externt ljudkort brukade jag köra in saker direkt via datorns inbyggda standardljudkort. Jag använder adobe audition och tidigare använde jag cool edit som inspelningsprogram.

Nu till saken:

På den tiden när jag spelade in direkt via datorns interna ljudkort upplevde jag ingen hörbar latency i min medhörning när jag spelade in. Inga problem över huvudtaget (förutom aett man endast kunde köra en kanal åt gången, ljudkvaliteten var kanskke sämre men inget jag led av).Detta trots att datorn jag använde då var lastgammal.

När jag nu använder mitt externa ljudkort så måste jag nyttja ljudkortets medhörning för att via programmets interna medhörning blir det för hög latency för min medhörning.

Får jag latencyproblem pga hastigheten via USB eller är de externa ljudkorten helt enkelt sämre ur denna aspekt än de inbyggda standardljudkorten i vanliga hemmadatorer?

Jag kan svara på fel sak, men vill bara vara säker på att du inte försöker lyssna via ditt inbyggda ljudkort?

För då blir det jättefördröjning om du spelar in via ditt USB.

Lyssningen skall alltså ske via ditt USB ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nu ser jag ju vem du är lik Roven ... Fredrik Reinfeldt 😛

Suck... Jag är Fredrik Reinfeldt. Han som sitter i Rosenbad är en dubbelgångare för att lura militanta miljöpartister som ska göra revolution. Alla som läser den här tråden kommer att få besök från några killar från Säpo som, ska vi säga, besitter en viss moralisk flexibilitet. 😉

@Munkie: "All your base are belong to us" var ett internetfenomen för några år sedan. Antar att Martin kom in på det efter uttalandet "ljudkortet styr allt".

Ursäkta för att jag spårade ur din tråd lite, förresten... 🙂

Själv skulle jag vilja vara lite mer lik Leif "Loket" Ohlsson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...