Jump to content
Annons

VLC Distar


rally

Recommended Posts

Hej!

Jag vet inte vad som har hänt, men som en blixt från klar himmel har det börjat dista kanonmycket när jag spelar upp ljud genom VLC!

Signalen in i ljudkortet ser klippt ut, men ligger på en OK nivå ett par dB under 0fs så det borde vara nånstan internt i VLC som det blir någon skit... All normalisering och liknande är avstängt.

Några idéer??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

161189largeyr3.jpg

Jag tror att du har vridit upp volymen till max av ren vana.

Volymkontrollen går upp till 500% förstärkning om jag minns rätt, så den ska bara vridas upp (som på bilden) för att du ska ha 100%/ingen extra förstärkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

161189largeyr3.jpg

Jag tror att du har vridit upp volymen till max av ren vana.

Volymkontrollen går upp till 500% förstärkning om jag minns rätt, så den ska bara vridas upp (som på bilden) för att du ska ha 100%/ingen extra förstärkning.

Där ser man 😲 . Bra att veta

Tack och bock!!

Link to comment
Dela på andra sajter

161189largeyr3.jpg

Jag tror att du har vridit upp volymen till max av ren vana.

Volymkontrollen går upp till 500% förstärkning om jag minns rätt, så den ska bara vridas upp (som på bilden) för att du ska ha 100%/ingen extra förstärkning.

aha.. jag har haft lite shit med det jag med den senaste tiden när jag kollat på film.. tack linus. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska aldrig använda VLC om du vill ha bra alternativt högsta kvalité på varken ljud eller video.

Var själv på en jakt efter de bästa mediaspelarna för några veckor sen, prövade över 15st olika media-spelare.

Kom fram till att

Bästa Spelare för ljud:

Quintessential Player, erbjöd bäst plugins till flac, aac samt var lätt att "hotwire'a" ljudet direkt till ljudkortet (istället för att gå genom window's mappers)

Har väldigt snygg design på deras nya skins också(måste ladda ner dem seperat), dock är inte playlisten 100% men man vänjer sig snabbt.

Bästa spelare för video:

The Core media player, utmärkt spelare, lite gammal men håller måttet, allt körs genom OpenGL så video-kvalitén blir 100% varje gång.

Matroska stöd finns inbyggt och 1080 flyter på utmärkt med ett dugligt grafikkort.

Om du dock gillar undertexter får du leta vidare då Core enbart har stöd för riktigt gamla textformat, varken sub eller srt stöds.

För att kunna spela 95% av alla videoformat så måste du använda Haali Media Splitter, som är mer eller mindre gjort för Core. Den komprimerar ingenting och låter dig spela upp i snitt allting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du ska aldrig använda VLC om du vill ha bra alternativt högsta kvalité på varken ljud eller video.

Var själv på en jakt efter de bästa mediaspelarna för några veckor sen, prövade över 15st olika media-spelare.

Kom fram till att

Bästa Spelare för ljud:

Quintessential Player, erbjöd bäst plugins till flac, aac samt var lätt att "hotwire'a" ljudet direkt till ljudkortet (istället för att gå genom window's mappers)

Har väldigt snygg design på deras nya skins också(måste ladda ner dem seperat), dock är inte playlisten 100% men man vänjer sig snabbt.

Bästa spelare för video:

The Core media player, utmärkt spelare, lite gammal men håller måttet, allt körs genom OpenGL så video-kvalitén blir 100% varje gång.

Matroska stöd finns inbyggt och 1080 flyter på utmärkt med ett dugligt grafikkort.

Om du dock gillar undertexter får du leta vidare då Core enbart har stöd för riktigt gamla textformat, varken sub eller srt stöds.

För att kunna spela 95% av alla videoformat så måste du använda Haali Media Splitter, som är mer eller mindre gjort för Core. Den komprimerar ingenting och låter dig spela upp i snitt allting.

Åh fan... Sånt har man ju genant dålig koll på...gillar ju iofs att ha en textremsa där...

Vad tyckte du om foobar då?? Det finns det väl flera som diggar (har för mig att en viss studiotidning skickade med det på en cd för några nummer sen 😲 )

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tyckte du om foobar då?? Det finns det väl flera som diggar (har för mig att en viss studiotidning skickade med det på en cd för några nummer sen 😉 )

Foobar är i högklass helt klart, men det finns vissa saker jag saknar, dels är det ju en design, såg/ser förjävligt ut och kändes som Windows 95.

Andra grejen var ju att det fanns inte lika mycket "tweak"-funktioner som i QCD.

Tredje var att vissa tredje-parts DSP'er inte att använda.

Det drar ju dock mindre minne än QCD, men om man har en musikdator med dugligt i ram-minne så finns det ju ingen idé att spara på resurserna, i mitt tycke.

___

Linus

Måste bara fråga, vad gör CorePlayer Pro speciellt?

Såg någon video från dem på youtube och de sade att det inte fanns stöd för alla videoformat.

Själv kommer jag aldrig köpa någon mediaspelare förän det spelar exakt allting felfritt samt inte säckar på kvalitén på någon front, gärna med en stilren design och bra playlist/media-library.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...