Jump to content
Annons

Hej, skulle behöva lite hjälp ang brummande ljud från mic

Recommended Posts

Micke Lid (oregistrerad)
Postat

hej jag jobbar med en tjej via nätet och hon har 2 problem, 1. de brummar molliknande i bakgrunden när hon sjunger å spelar in, de är inte från gtarren de är testat de kommer från mic el preamp el ljudkort, var i kedjan är det de brister??

2. hon kan inte få upp volymen på de hon spelar in? vad göra? var ska hon ratta? på ljudkort, preamp el bägge? hur? hon har väldigt låg volym på de hon spelar in

(hon har laddat hem senaste drivrutiner till ljudkortet)

genom att det brummar så blir de bara etter värre när jag höjer hos mig!

jag är själv usel på sånt här men lyckas få till mina egna grejer jämt (efter mycket om och men)

fast jag vet aldrig hur jag gjort:) så jag är nog rätt liten hjälp för henne å dessutom via nätet så de vore jättekul om nån ville hjälpa till å kan detta:)

Micke

så här ser uppställningen hon har ut:

Microfon: golden age project kondensator mic

Mic preamp: Behringer MIC200

Ljudkort: lexicon alpha USB-ljudkort

program: cubase LE

Annons
Postat

Min första tanke är att brum kan komma om det inte är jordat, och på fråga två så kanske hon glömt fantommatningen?

Bara några spontana tankar som kom upp direkt.

MVH

Anders

Micke Lid (oregistrerad)
Postat

ok, tack för ditt svar:)

nä fantommatningen har hon på, de med jordningen kan jag inte svara på?? vad isåfall bör hon göra åt det? jordningen från preamp, dator ljudkort el vad?

mvh

Micke

Min första tanke är att brum kan komma om det inte är jordat, och på fråga två så kanske hon glömt fantommatningen?

Bara några spontana tankar som kom upp direkt.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Jag är ingen grymt tekniskt snille när det gäller sådant, men om det är extern försörjning till mikrofon eller till pre ampen så kanske man skulle börja där. Datorn kan jag inte tänka mig påverkar ljudet i sig. Men någon mer tekniskt lagd kan säkert hjälpa lite mer då det säkert även finns regler hur man får dra ström osv om man inte har jordat. Jag vågar helt enkelt inte ge tips då jag inte kan dessa regler.

EDIT: har det testats en annan mikrofon? Kanske skulle testa det och se om samma problem kvarstod. Jag brukar alltid börja i ena änden i kedjan och jobba mig metodisk framåt eller bakåt.

Redigerat av Gizmozis
Micke Lid (oregistrerad)
Postat

nä hon har inte nån annan mic, ja jag får kolla runt lite om jordning här, de va nåra fler som hade fått det tipset såg jag:)

men mycket tack iaf för dina svar!! uppskattas

Jag är ingen grymt tekniskt snille när det gäller sådant, men om det är extern försörjning till mikrofon eller till pre ampen så kanske man skulle börja där. Datorn kan jag inte tänka mig påverkar ljudet i sig. Men någon mer tekniskt lagd kan säkert hjälpa lite mer då det säkert även finns regler hur man får dra ström osv om man inte har jordat. Jag vågar helt enkelt inte ge tips då jag inte kan dessa regler.

EDIT: har det testats en annan mikrofon? Kanske skulle testa det och se om samma problem kvarstod. Jag brukar alltid börja i ena änden i kedjan och jobba mig metodisk framåt eller bakåt.

Postat

Jag tycker jag känner igen problemet när jag lineade elgitarren till ljudkortet. Kändes inte som jag fick respons nog och ju mer jag försökte fläska på desto mer brummade det.

Mitt problem löste sig när jag bytte elutag. Körde först med en grendosa från ett och samma uttag som jag hade både dator och försärkare i.

Jag drog ur förstärkaren och satte i ett uttag på andra sidan rummet. Nu funkar det klockrent. Skulle tippa på att det är något med jorden men kan inte räkna ut vad.

Postat
Jag tycker jag känner igen problemet när jag lineade elgitarren till ljudkortet. Kändes inte som jag fick respons nog och ju mer jag försökte fläska på desto mer brummade det.

Mitt problem löste sig när jag bytte elutag. Körde först med en grendosa från ett och samma uttag som jag hade både dator och försärkare i.

Jag drog ur förstärkaren och satte i ett uttag på andra sidan rummet. Nu funkar det klockrent. Skulle tippa på att det är något med jorden men kan inte räkna ut vad.

Det är ganska troligt att ditt problem hade löst sig om du hade vänt kontakten på andra hållet, så att fas och nolla bytte plats - och att det egentligen var just det som råkade hända när du bytte urtag... 😄

I övrigt, så kolla gärna i Kontrollrummets Wiki, i min lilla artikel om störningar. 😄

Postat (redigerat)

Det är ganska troligt att ditt problem hade löst sig om du hade vänt kontakten på andra hållet, så att fas och nolla bytte plats - och att det egentligen var just det som råkade hända när du bytte urtag... 😄

I övrigt, så kolla gärna i Kontrollrummets Wiki, i min lilla artikel om störningar. 😄

Det är möjligt detta måste jag kolla ikväll när jag kommer hem.

min tro är att jorden är kass på det ena uttaget. Men jag ska kolla för skojs skull.

EDIT: Grymt bra sida. Läst mycket där.

Redigerat av grottman
Micke Lid (oregistrerad)
Postat

tack för era svar, ska förmedla det till hon att det kan ha med jorden och göra, och ska kika på din artikel med om störningar

tack så mycket

Det är ganska troligt att ditt problem hade löst sig om du hade vänt kontakten på andra hållet, så att fas och nolla bytte plats - och att det egentligen var just det som råkade hända när du bytte urtag... 🙂

I övrigt, så kolla gärna i Kontrollrummets Wiki, i min lilla artikel om störningar. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.