Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Så, jag var och mastrade min skiva och blev jätte nöjd. Ett litet problem bara, på en av låtarna blir det "dist" på kicken när refrängen börjar (när det är som mest ljud i låten). Det fenoment hörs i min spelare och min systers. Masteringteknikern hör det inte på någon av sina spelare och hör ingenting som är fel. Vad gör man i ett sådant läge? Är helt lost jag.

Annons
Postat (redigerat)

Vissa spelare tycker inte om när nivån går ända upp till 0dB, så för säkerhets skull ska man lägga det på max typ -0.3dB. Testa att bara normalisera ljudfilen dit och se om det hjälper. Om det inte hörs i alla spelare, så borde det i alla fall inte finnas något problem i WAV-filen...

Redigerat av Claes
Postat

Du menar alltså 0db på mastern, el. menar du i själva mixen? Tror nog det är själva mixen som spökar nämligen....? Låter finfint i övrigt under hela låten.

Postat

Nej, det han säger är att eftersom ljudfilen (mastern) har som högst volym där, klarar din spelare inte av att återge ljudet korrekt just där, och då blir det dist. Det behöver inte alls ha med mixen att göra. Prova att normalisera hela mastern till typ -0.3 dB och se om det hjälper.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.