Jump to content
Annons

E-jay är grymmast


SLC-trax

Recommended Posts

Haha... nej jag har faktiskt inte ens provat E-jay så jag har ingen aning.

Jag provocerar er bara lite, så att ni ska vilja läsa detta... 😄

Egentligen är detta svar på "Demo-inspelningar Zman - Atari Monologue EP",

där det snackades om hur kasst E-jay var. Jag hade lite tankar om utrustning/ljudkvalitet/kreativitet, samt vad man "kan/får/bör" använda för slags utrustning när man skapar musik som jag tyckte passade bättre under "Allmänt". Det kommer här.

De flesta låtar som jag har gjort klart gjordes i min "ungdom" (ok jag är väl inte lastgammal än: 29 år) och de finns i .MOD format. Amiga Protracker, 4 kanaler/ljud samtidigt - 8 bit samplingar. För att få in fler kanaler i "arrangemanget", så mixade jag ihop kick, snare, och hihats till nya 8-bit samplingar. Det lät väl inte precis HiFi.. men eftersom det gick att göra så, då gjorde man det. Utrustningen kostade ju nästan ingenting. Jag hade inte så mycket pengar i tonåren, och VST fanns inte ens på den tiden (90-94?).

Faktum är att jag tror att de tekniska begränsningarna gjorde mig kreativ. Ett tag producerade jag ett par nya låtar i veckan(!) Det gick ju rätt så snabbt att jobba, eftersom man inte kunde EQ:a, ställa in reverbet, eller komprimera spåren mot perfektion, så fastnade man inte i att pilla med det. Det var bara att tuta o köra! Fick man tag på en ny TB303-sampling som lät fett, då blev man direkt inspirerad till 4-5 nya låtar. Fan vad kul det var. Nu för tiden är det bra om jag får klart ett par nya låtar per år. Och då har jag i princip tillgång till alla ljud och effekter som jag har hört, ungefär.. Jag använder numera Reason. Eftersom det är kul. Att koppla MIDI-sladdar, skicka SysEx, och brottas med alla buggar i Cubase, det är inte lika kul. (Jag har provat det med). Viktigast är väl ändå att man har roligt. Ibland funderar jag allvarligt talat på att gräva fram min gamla Amiga, bara för att komponera. Det gick ju mycket bättre med den.. 😄

Man kan och bör göra musik med vad som helst,

som man har tillgång till.

Man kan göra musik med en porta, trumma på knäna och plonka på en trasig gitarr. 🙂

Låter det bra så är det bra.

Jag har hört massor med .MOD musik som är bättre och mycket roligare att lyssna på, än mycket nyproducerat skräp i Cubase/Reason/whatever, oavsett HiFi ljudkvalitet.

Har man roligt så har man roligt.

Självklart kan man inte göra en listetta med knapphändig utrustning, men de flesta som gör musik skiter antagligen i det. Inkl jag. 🙂

Obs: Med viss reservation för att jag har noll koll eftersom jag aldrig har jobbat i en riktig studio med massor med olika synthar och möjligheter. Vem vet, jag kanske hade varit väldigt kreativ i den miljön. Ni som har tillgång till "allt" ni vill ha (tillräckligt stor uppsättning legendariska analogsynthar, samplers, effekter): blir ni mer eller mindre kreativa av det? (jag vänder mig främst till er som jobbar med elektronisk musik i någon form)

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När min Hårddisk lämnade in i slutet av augusti så satt jag och lekte som tusan med min MicroKorg. Något frustrerad var jag eftersom jag saknade trummaskin och fler instrument att bygga upp låtar med. Skulle haft en porta eller nått...

Jag har nu återinstallerat det jag vill jobba med, och nöjer mig gott med väldigt få VSTs. Använder bara nog endast kring 8 stycken och det är med effekter inräknat. Har man för många bläddrar man bara presets, och det är inte skoj. Roligare att lära sig instrumenten såtillvida att man på ett nafs vet hur man ska göra få att få till det där ljudet som saknas i mixen.

Så jag håller delvis med dig. Har aldrig haft tillgång till stora hårdvaru studios, så jag har inga jämförelser där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Den största begränsningen är väl att vara obegränsad? Det tycker jag i alla fall. Man får inget direkt fotfäste känner jag. Att ha en hyllorna fulla med hundratals CD-rom skivor hjälper ju inte en individ att göra bra musik.

Att jobba med elektronisk musik handlar mycket om att kunna hantera den utrustning man har enligt mig och där tycker jag att Jarres Oxygene är ett bra exempel på hur jäkla bra man kan få till det med några få instrument och en 8-kanalig bandspelare.

Givetvis är ovanstående hur jag känner inför min egen kreativitet och musikskapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ModPlug Tracker mycket mer än Cubasis VST 5.0. ModPlug är ju lika enkelt som alla andra trackers, bara att ladda in samplingar och köra! 😛 Har fortfarande inte lärt mig Cubasis riktigt, tycker att det är så segt när ljudet stannar upp när man kör några VSTi's samtidigt (typ fyra stycken eller nåt), även fast processorn är 2,5 GHz snabb.. 😛 Fundrar på att bara skaffa en analog synth, en trummaskin och en porta...om jag bara hade råd. 😠

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
jag brukar liggar på runt, 14 vsti's och en hel del vst effekter eller så med en 1.8 ghz så, vad använder du för vsts för det verkar vara något fel där alltså.

Absolut. Jag kör själv ofta 14 Moog Modulars + ett par instanser av Sir-reverbet på min 1.8-häck,

aldrig några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar liggar på runt, 14 vsti's och en hel del vst effekter eller så med en 1.8 ghz så, vad använder du för vsts för det verkar vara något fel där alltså. din cpu skall inte dö av så lite... inte alls..

Jag har nog aldrig kört mer än 6 VSTi's samtidigt. Men datorn börjar bli allmänt slö, har ju lite all möjlig skit i den. 😠 Men ModPlug funkar hur bra som helst! 😛

//Nisse

(Ledsen om tråden blev lite off-topic nu. Jag ber 100 miljoner gånger om ursäkt. 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl lite på hur många Unika VSTi´s och hur

mycket ram man sitter på oxå.

Jag har en AMD Athlon 2200+, 512 DDR ram

och min burk börjar protestera när man

kommer upp i en 12-13 VSTi och 3-4 VST FX.

Men om jag kör en låt med EN VSTi (alltså en modul ex

en Korg Modular fast 15-20 st) och 1-2 VST FX.

Kanske 15-20 Spår då går det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föll också för det gamla Sex av tio typografer är roligare på jobbet rubriken.

Men det är väl så att du blir kräsnare med vad du gör för typ av musik i takt med att du blir mer utvcklad i ditt digitala kunnande. Det som var kul för tio år sedan skulle jag inte tycka var roligt idag. Visst pillar man mer med detaljer, men å andra sidan låter det bättre också.

Om igen så tycker jag att göra musik på dator är lite som att lära sig ett nytt instrument. Jag tänker helt annorlunda kring musik än vad jag gjorde när jag skrev låtar på gitarr eller piano.

Att programmera trummor t e x jämfört med att spela trummor är för mig två helt olika sätt att tänka.

De tekniska hindren blir också en del av den kreativa processen (försöker jag inbilla mig) De blir en kompensation för medmusikanter, eftersom jag jobbar mest ensam. De hindra mig och tvingar mig att hitta andra lösningar på problem, men de inspirerar mig också och ger mig möjligheter att göra musik som inte annars skulle vara möjlig. (plus att jag kan skylla på dem när det inte låter som jag ville att det skulle låta) 😕

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl lite på hur många Unika VSTi´s och hur

mycket ram man sitter på oxå.

Jag har en AMD Athlon 2200+, 512 DDR ram

och min burk börjar protestera när man

kommer upp i en 12-13 VSTi och 3-4 VST FX.

Men om jag kör en låt med EN VSTi (alltså en modul ex

en Korg Modular fast 15-20 st) och 1-2 VST FX.

Kanske 15-20 Spår då går det bra.

Jo det är unika VSTis jag menar. Jag har en Pentium 4 med 2,5 GHz, 512 Mb DDR-RAM. Hårdisken börjar bli slö, men egentligen borde den inte gnälla så mycket för den innehåller bara 28 Gb, och totala kapaciteten är 120 Gb. Boring as Dell.. 😕

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

SLC: Jag tycker helt klart att du har en, eller eg. flera poänger.

För att vara kreativ ska det vara kul, snabbt, smidigt o effektivt.

Trist nog kräver min hårdvara andra program, så nu använder jag cubase vilket jag brottas med var dag. Dock blir jag bättre och accepterar cubase mer o mer.

Nåja, reason hänger med ett tag till för mig iaf även om 95% av allt görs i cubase 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle slängt in mer minne nisse.. typ 512 till iaf..

6st unika ? well. jag kör ibland mer än det. så alltså.. något annat är det nog fel på me thinks..

Man är ju inte gjord av pengar... 🙂 Men jag klarar mig bra ändå, skit samma. 😉

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...