Jump to content
Annons

Tips på musikproduktionsprogram?


Alia

Recommended Posts

Jag är nybörjare med musikproduktionsprogramen och undrar ifall någon vet ett bra och lätt program.. Jag har fått en Ableton live lite 4 men jag förstår inte mycket utav den...:/ även om jag läser instruktionerna... för komplecerat för en nybörjare kanske.. därför undrar jag ifall jag skulle kunna få tips på någon lätt och bra musikproduktionsprogram.. Jag hade tänkt spela in piano och röst , finns det program för kanske bara acoustic?? ..

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du är ute efter nåt att lära dig ett slags arbetssätt på, så varför inte börja med Reaper eller Kristal?

De är gratis (om än under vissa villkor för Reaper), och liknar mer "traditionella" program.

Annars kan det bero på om det är PC eller Mac för din del - Logic kommer garanterat nån att rekommendera,

men det gäller inte PC-folket. Jag skulle rekommendera Cubase utifrån egna erfarenheter (mer prisvärt än t.ex. Pro Tools),

men läs gärna första stycket igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slår oxå gärna ett slag för Cakewalks Sonar. MÖJLIGEN lite dyrt om du är i "provapå"stadiet, men några kronor billigare än cubase. Tipsen om gratisprogrammen ovan är bra. Om du kan få tag på tidningen Studio nr 10, 2007, så följde där med ett komplett program Samplitude oxå😄

Annars biter du i, och lär dig just Ableton Live, eftersom du har det. Många diggar just det programmet (även om jag inte tillhör skaran användare själv).

Har du definierat behovet som "spela in piano och röst", så ska du klara dig med något ganska enkelt.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är redo att betala lite, så tycker jag att Sonar är det mest prisvärda. Om du vill prodda lite och inte redan har köpt några pluggar eller instrument så följer det med en hel del ganska bra skit.

Rasmus

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips bara: Om du ska shoppa ljudkort bör du kolla de program som följer med de olika korten. På så vis kan du få en snikversion av ett etablerat program "på köpet". Det jag kommer att tänka på direkt är någon av Mbox'arna som ger dig "light-ProTools".

(Not: Strunta i reason, den spelar inte in audio = passar inte ditt syfte.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...