Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej, jag undrar om nÄgon vet hur man fÄr det dÀr tunga fullÀndade metal ljudet som t ex in flames har.

mina inspelningar lĂ„tar alltid sĂ„ "tunna" 😉

anvÀnder mig av

marshall mg100hdfx

amplitube

ableton live

Annons
Postat

vad har du för gitarr dÄ?

Postat

Funnet pĂ„ internet 🙂

”Tiny Terror - proffsens favorit!! Björn Gelotte och Anders Friden i det svenska hĂ„rdrocksbandet In Flames berĂ€ttar att all kompgitarr lagd pĂ„ bandets nya platta har gĂ„tt genom 1 st Orange Tiny Terror topp och 1 st Peavey 5150 topp. -Tiny Terror har en varm rockig ton vilket passade bandets nya gitarrideal vĂ€l och toppen valdes framför flera betydligt dyrare konkurrenter! Signalerna har blandats för att uppnĂ„ fetast resultat.”

Postat (redigerat)

Och vilken platta menar du?

Ska jag vara Àrlig sÄ hatar jag soundet pÄ sense of purpose, sÄ jÀvla muddy

Redigerat av TwistMe
Postat

en jÀvla viktig sak oxÄ ..Àr din attityd i spelet,,,och tajtheten och grund ljud ... -prova 3 till fyra tagningar av gitarrer sÄ kan du nog vara hemma sen...

Postat

Ha, ha, ingen aning, jag lyssnar inte pĂ„ In Flames, jag bara rĂ„kade hitta det dĂ€r och tĂ€nkte att kanske, kanske, kanske kan det vara till hjĂ€lp för trĂ„dskaparen 🙂

Postat
vad har du för gitarr dÄ?

just nu en billig skrÀp washburn men ska köpa ny, troligtvis en Ibanez MB RG320 med EMG 81 -85

Postat
Och vilken platta menar du?

Ska jag vara Àrlig sÄ hatar jag soundet pÄ sense of purpose, sÄ jÀvla muddy

NÄgot i stil med come clairity plattan, har försökt dubba gitarrerna osv men jag tror det Àr ljudet som mÄste bli rÀtt.

jag antar att man inte kan hitta rÀtt ljud i mjukvaruprogram?

Postat
Ha, ha, ingen aning, jag lyssnar inte pĂ„ In Flames, jag bara rĂ„kade hitta det dĂ€r och tĂ€nkte att kanske, kanske, kanske kan det vara till hjĂ€lp för trĂ„dskaparen 😄

kanske skulle skrivit att det inte Ă€r gitarrerna frĂ„n nya plattan jag Ă€r ute efter 🙂

men tack ÀndÄ!

Postat

StÀm ner guran 1-2 tonsteg + stÀlla in stÀrkaren sÄ riktig slutstegsdist bildas,

dvs lagomt lite förstegsdist för att ljudet inte trycks ihop och gör det litet och platt

Postat
StÀm ner guran 1-2 tonsteg + stÀlla in stÀrkaren sÄ riktig slutstegsdist bildas,

dvs lagomt lite förstegsdist för att ljudet inte trycks ihop och gör det litet och platt

hrm.. kan du förklara lite mer sĂ„ en nybörjare förstĂ„r ? 🙂

vad Àr slutstegs dist osv?

drloop (oregistrerad)
Postat

En av hemligheterna kan vara att basen spelar med och dessutom Àr basen lite distad den ocksÄ.

För gitarrljudet Àr vÀl inte sÄ mÀrkvÀrdigt, Ätminstone vad jag tyckte nÀr jag lyssnade pÄ myspace.

Postat
En av hemligheterna kan vara att basen spelar med och dessutom Àr basen lite distad den ocksÄ.

För gitarrljudet Àr vÀl inte sÄ mÀrkvÀrdigt, Ätminstone vad jag tyckte nÀr jag lyssnade pÄ myspace.

smart! ska testa..

sÄg nÄgonstans att man skulle EQa och dubba.. men jag hittar ingen EQ i live och har ingen aning om hur det funkar :S

drloop (oregistrerad)
Postat

Du fÄr lÀgga en EQ plugg som insert pÄ kanalen. Det finns en eq som heter EQ Eight eller nÄt i Live som Àr ganska nice. Man drar i ett "gummiband" för att EQa...

Postat

hrm.. kan du förklara lite mer sĂ„ en nybörjare förstĂ„r ? 😄

vad Àr slutstegs dist osv?

förstegsdisten uppstÄr av gainvolymen och slutstegsdisten av mkt mastervolym..

Laborera att ha lite gain och mkt mastervolym sÄ öppnar ljudet upp sej ordentligt och lÄter stort..

Tyngden fĂ„r du av nedstĂ€md gitarr + slutstegsdisten 🙂

Postat
Du fÄr lÀgga en EQ plugg som insert pÄ kanalen. Det finns en eq som heter EQ Eight eller nÄt i Live som Àr ganska nice. Man drar i ett "gummiband" för att EQa...

tack sĂ„ mycket för hjĂ€lpen! nu ska jag provspela lite 😉

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vad fan har du amplitube till? Skippa all digitalt skit.

Du mickar vĂ€l upp din förstĂ€rkare? 😉

Vad kör du med för mickar? Preamp? Hur mickar du? Gör du totalt fyra dubbar? TvÄ vÀnster och tvÄ höger (det Àr typ standard för metalgitarrer)

LĂ€gg upp ljudklipp sĂ„ kan jag hjĂ€lpa dig, dĂ„ kan man lĂ€tt sĂ€ga vad som Ă€r "fel" - vad du bör tĂ€nka pĂ„ osv. 😛

Redigerat av creel
Postat (redigerat)

Det gĂ„r att fĂ„ en sjysst ton ur digital skit ocksĂ„. Fast jag avskyr Amplitude och Guitar-rig (Ă€ven om guitar-rig Ă€r att föredra 🙂 ).

Bara man vet vad man sysslar med, du kan ju alltid vÀnta tills Revalver mkIII slÀpps.

Lyssna Klipp - Försök pÄ clayman liknande dist. AnvÀnde digital skit... faktiskt Gratis digital skit. Ingen amplitude eller guitar-rig. PMa om du vill veta.

Om du nu vill micka upp ÀndÄ sÄ Àr vÀl standard instÀllningarna, hög bas, lÄg middle och halv treble. En SM57 rakt eller riktad eller brevid högtalarkonen.

Du fÄr nog dubba 4 gÄnger, iom att marshall har rÀtt tunn dist. Quadtrack. Panorera tvÄ gitarrer 100% och tvÄ 80% ut. Eller kör toppen in till din Daw och kör impulser.

/Jonas

Redigerat av TwistMe
Postat (redigerat)

Herrejösses Jonas! Vilket fett ljud. Gosch, skulle gĂ€rna göra nĂ„got sammarbete med dig nĂ€r jag Ă€r i behov. 🙂

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Herrejösses Jonas! Vilket fett ljud. Gosch, skulle gĂ€rna göra nĂ„got sammarbete med dig nĂ€r jag Ă€r i behov. đŸ˜Č

Mvh

Memphis

Man tackar sĂ„ mycket! 🙂

Bara att höra av dig!

drloop (oregistrerad)
Postat
Det gĂ„r att fĂ„ en sjysst ton ur digital skit ocksĂ„. Fast jag avskyr Amplitude och Guitar-rig (Ă€ven om guitar-rig Ă€r att föredra 🙂 ).

Bara man vet vad man sysslar med, du kan ju alltid vÀnta tills Revalver mkIII slÀpps.

Lyssna Klipp - Försök pÄ clayman liknande dist. AnvÀnde digital skit... faktiskt Gratis digital skit. Ingen amplitude eller guitar-rig. PMa om du vill veta.

Om du nu vill micka upp ÀndÄ sÄ Àr vÀl standard instÀllningarna, hög bas, lÄg middle och halv treble. En SM57 rakt eller riktad eller brevid högtalarkonen.

Du fÄr nog dubba 4 gÄnger, iom att marshall har rÀtt tunn dist. Quadtrack. Panorera tvÄ gitarrer 100% och tvÄ 80% ut. Eller kör toppen in till din Daw och kör impulser.

/Jonas

LÄter kanon!

MÄsta man PMa för att fÄ veta vad du anvÀnt?

Postat
Lyssna Klipp - Försök pÄ clayman liknande dist. AnvÀnde digital skit... faktiskt Gratis digital skit. Ingen amplitude eller guitar-rig.

/Jonas

Helvetes jÀvlar, det lÄter ju flera gÄnger bÀttre Àn clayman fast har fortfarande likheter i ljudet.

Haha fÄr man ocksÄ PMa ? =)

Postat (redigerat)
Vad fan har du amplitube till? Skippa all digitalt skit.

Du mickar vĂ€l upp din förstĂ€rkare? 🙂

Vad kör du med för mickar? Preamp? Hur mickar du? Gör du totalt fyra dubbar? TvÄ vÀnster och tvÄ höger (det Àr typ standard för metalgitarrer)

LĂ€gg upp ljudklipp sĂ„ kan jag hjĂ€lpa dig, dĂ„ kan man lĂ€tt sĂ€ga vad som Ă€r "fel" - vad du bör tĂ€nka pĂ„ osv. 🙂

tjena, har exprimenterat lite nu och eftersom jag bara har en stormembrans mick sÄ testade jag med line in frÄn förstÀrkaren, jag har en lexicon omega preamp, och just nu gör jag en vÀnster en höger och en i mitten.

kan försöka lÀgga upp en snabb grej jag gjorde...

dÀr:

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=3113

Redigerat av Nyrve
Postat
We're sorry, but your last request produced the following error:

We could not find the file specified

oj shit 🙂

Àr rÀtt ny hÀr sÄ jag vet inte riktigt hur man laddar upp ... kan man fÄ lite hjÀlp? :$

Postat (redigerat)
Ladda upp den pÄ speedyshare eller liknande

http://www.speedyshare.com/

sĂ„dĂ€r... kollar svar imorgon! tack igen för all hjĂ€lp!! 🙂

blev visst fel, hĂ€r kmr den igen 🙂

http://www.speedyshare.com/494446578.html

Redigerat av Nyrve

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.