Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

He hej

Jag har dÄ nydligen börjat rapa, och skulle vilja spela in dugliga lÄtar osv.

Mic har jag men alltsĂ„ vad Ă€r det som behövs? Jag Ă€r helt ny pĂ„ den hĂ€r fronten, Vilka programs skall anvĂ€ndas behöver jag köpa nĂ„ mixer bord eller? 😉

Jag Àr riktigt dÄlig pÄ sÄnt hÀr.

Redigerat av Loek
Annons
Postat (redigerat)

Hej, kul att det kommer fler pÄ den hÀr fronten :rolleyes: Kul att du tÀnker i den svÀngen men studio och sÄ men hur mycket hade du tÀnkt dig att lÀgga ut?

Om vi sÀger i runda svÀngar att du skulle lÀgga ut ca: 800 kr pÄ mick och 600 kr pÄ mixerbord sÄ har du ett helt okej ljud, sjÀlv Àger jag bÄde mick och mixerbord frÄn JJLabs, det Àr vÀldigt underskattat dÄ det ses som "kinapuffljud" MEN - ha överséende med att det Àr kopior frÄn bl.a SP, neumann och andra vÀlkÀnda mÀrken.

Dock Àr detta minst vad du bör lÀgga pÄ detta, jag vet att det kommer mÄnga och sÀger att man inte ska ha en mixer och ha en pre-amp istÀllet, jag har klarat mig pÄ bara mixer hur lÀnge som helst, dock nÀr du bygger studion tillkommer det lite isolering och sÄ men det hade jag hemma, de flesta har nog nÄgon typ av isolering hemma, anvÀnd din fantasi nÀr du bygger upp din egna hemstudio, du behöver inte avancera sÄ mycket frÄn första början.

Vill du höra lite lÄtar frÄn mig och höra pÄ ljudet kan du gÄ in pÄ vÄr myspace: www.myspace.com/hoodrapmusic

Hoppas du fÄtt lite inspiration, skriv gÀrna ett pm sÄ fÄr du fler tips!

Redigerat av niklus
Postat

Skulle hÄlla mig ifrÄn alla billiga mixerbord dÄ de generellt har lÄg kvalitetpreamps och dessutom har vissa mÀrken,bl.a Behringer problem med sin kvalitetskontroll vilket gör att de slÀpper ifrÄn sig grejer som pajjar pÄ nÄgra mÄnader.

Ska du bara spela in ett fÄtal instrument eller sÄng sÄ Àr billiga preamps i 99% av fallen bÀttre. ART gör bra grejer som gÄr att hitta under 1000-lappen. Jag skulle Àven rÄda till att gÄ upp ett steg frÄn de billigaste stormembranarna till B1 Studio projects (heter den vÀl?) dÄ du kommer vara nöjd med denna lÀngre Àn de billigare som inte riktigt nÄr enda fram. Du kommer Àven behöva ett ljudkort om du vill kunna spela in i realtid men detta liksom mick och preamp kan du hitta begagnat för en billig peng sÄ kolla begagnat först.

Postat
  bozar sa:
Skulle hÄlla mig ifrÄn alla billiga mixerbord dÄ de generellt har lÄg kvalitetpreamps och dessutom har vissa mÀrken,bl.a Behringer problem med sin kvalitetskontroll vilket gör att de slÀpper ifrÄn sig grejer som pajjar pÄ nÄgra mÄnader.

Ska du bara spela in ett fÄtal instrument eller sÄng sÄ Àr billiga preamps i 99% av fallen bÀttre. ART gör bra grejer som gÄr att hitta under 1000-lappen. Jag skulle Àven rÄda till att gÄ upp ett steg frÄn de billigaste stormembranarna till B1 Studio projects (heter den vÀl?) dÄ du kommer vara nöjd med denna lÀngre Àn de billigare som inte riktigt nÄr enda fram. Du kommer Àven behöva ett ljudkort om du vill kunna spela in i realtid men detta liksom mick och preamp kan du hitta begagnat för en billig peng sÄ kolla begagnat först.

Precis som jag sa sÄ Àr mickarna frÄn JJlabs kopior, En JJlabs BMC2 rÄkar ha nÀstintill exakt samma innehÄll som en SP b1.

raso (oregistrerad)
Postat

ljudkort?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.