Jump to content
Annons

dtxpress digitalt trumset

53and3rd

Recommended Posts

Har hittat ett begagnat dtxpress för 4000kr med en extra bas-pad och nya cymbalpads men volymen för metronom-klicket är lite trögt, och strömkabeln kan eventuellt glappa lite. Jag kan inte så mycket om digitala trummor så jag undrar vad metronom-klicket är för sak.

Men är det värt att köpa det? Har hört att dtxpressen ska vara ganska gammal.

Annons

Metronomklicket är det som håller räkningen på takten så att säga. Om det är t e x fyra fjärdedelar så klickar det fyra gånger på en takt. Det bestämmer hur snabbt en låt skall gå och man använder det för att "hålla" takten när man spelar. Det är ju mest för övning eler träning. i en låt så kör man ju sällan med klick. (ibland kan man göra det om man t e x spelar efter klicktrack och har det i egen medhörning eller så, men det är ju inget publiken skall höra.

Vad skall du använda trumorna till? skall du ha dem i en studio eller skall du spela i replokal?

Det är inget fel på DTxpress. Själv kör jag med Roland TDK3. Jag tycker det finns flera fördeklar med Roland, men som sagt var DTXpress håller väl hyfsat måttet. En kabel som glappar kan ju vara i behov av repration och lödning så det bör du ju se till att ha möjlighet att fixa. Sådant där kan vara otroligt struligt och jobbigt.

DTXpress ligger väl i dagsläget på runt 7000:- nytt beroende på vilken modell du väljer. Alternativet är Roalnds enkalste kit HD 1 för samma pris ungefär:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=486682

Så det vill ju till att kitet är i bra skick om det skall löna sig att ge 4000:- för det.

🙂