Jump to content
Annons

vinyl med kod för nedladdning av mp3


korro

Recommended Posts

hej!

jag och några kompisar till mig ska ge ut varsin vinyl-ep i slutet av maj. eftersom man såklart vill att de som köper skivan ska kunna lyssna på låtarna i sina ipods eller i datorn så vill vi ge låtarna i mp3-version också. vi har blivit tipsade om att det finns en tjänst där man sätter en unik kod på varje skiva och så får köparen gå in på en hemsida, ange koden och ladda ner låtarna där (ibland med extramaterial).

min fråga: är det någon som vet nåt företag som tillhandahåller en sån här tjänst? eller är det något man måste bygga själv på en hemsida?

hoppas någon har nån idé!

/karolina

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som att det enda alternativet skulle vara att skicka in ett serienummer eller något sånt som står tryckt på emballaget eller liknande. Få in koden digitalt på en vinyl är ju svårt... Kanske i så fall att även skicka med en cd-version?

Jag bara slänger ur mig saker här, kanske inte till någon större hjälp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att det enda alternativet skulle vara att skicka in ett serienummer eller något sånt som står tryckt på emballaget eller liknande. Få in koden digitalt på en vinyl är ju svårt... Kanske i så fall att även skicka med en cd-version?

Jag bara slänger ur mig saker här, kanske inte till någon större hjälp. 🙂

ja alltså det jag menade var att man sätter ett klistermärke med en unik kod på varje konvolut. sen använder man sin kod för att logga in på en sida och ladda ner låtarna. och det jag undrar är om det finns nån som vet hur man fixar detta enklast. gärna om det finns nån som tillhandahåller tjänsten till nåt trevlig pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

jag och några kompisar till mig ska ge ut varsin vinyl-ep i slutet av maj. eftersom man såklart vill att de som köper skivan ska kunna lyssna på låtarna i sina ipods eller i datorn så vill vi ge låtarna i mp3-version också. vi har blivit tipsade om att det finns en tjänst där man sätter en unik kod på varje skiva och så får köparen gå in på en hemsida, ange koden och ladda ner låtarna där (ibland med extramaterial).

min fråga: är det någon som vet nåt företag som tillhandahåller en sån här tjänst? eller är det något man måste bygga själv på en hemsida?

hoppas någon har nån idé!

/karolina

Jag tror att om ni vill göra det här så måste ni kontakta en webdesigner som kan koda en sida där er kund kan knappa in koden och sedan ladda hem låtarna. Om ni känner någon som kan koda sidan så kan ni komma undan ganska billigt, men annars finns det risk för att det blir ett dyrt projekt.

Jag tycker också att det låter som ni vänder er till två olika målgrupper. Jag känner ingen som äger en grammofon idag men jag tror inte att dom som köper vinylplattor är intresserade av att lyssna på mp3-filer, med den kvalitetsförsämring som mp3 innebär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det låter som ni vänder er till två olika målgrupper. Jag känner ingen som äger en grammofon idag men jag tror inte att dom som köper vinylplattor är intresserade av att lyssna på mp3-filer, med den kvalitetsförsämring som mp3 innebär.

Inte alls, vinyl är stort i indiekretsar och på dansscenen, liksom mp3. Vinyl är långt ifrån bara ett audiofilformat.

Vad gäller själva frågan är det väl egentligen ingen konst att göra hela skiten själv? 🙂 Se till att ni har samma koder ni klistrar på skivorna själva, mata in i databas och voila.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl gasnka enkelt att ordna?

Låt oss säga att ni släpper 10plattor.

Skirv en url på en klisterlapp med en uik sifferkod.

I en mySQL databas lagrar ni alla unika koder och och låter andvändaren loggain med sin unika kod för att laddaner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digitalt ljud är alltid sämre än analogt eftersom det bara är en (visserligen högupplöst) ungefärlig återgivning.

Detta är sånt som kommer ur bakänden på manliga djur av våra vanliga kor.

Men det var inte detta diskussionen handlade om

Vinyl färgar snyggt, det gör inte digitala media. Dessutom är mp3 osexigt.

Smaken är olika. Så om du lägger till -- tycker jag, så håller jag med. Fast tvärt om då. Jag tycker nämligen inte att vinyl färgar snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digitalt ljud är alltid sämre än analogt eftersom det bara är en (visserligen högupplöst) ungefärlig återgivning.

Detta är sånt som kommer ur bakänden på manliga djur av våra vanliga kor.

Men det var inte detta diskussionen handlade om

Vinyl färgar snyggt, det gör inte digitala media. Dessutom är mp3 osexigt.

Smaken är olika. Så om du lägger till -- tycker jag, så håller jag med. Fast tvärt om då. Jag tycker nämligen inte att vinyl färgar snyggt.

Natruligtvis är det jag som tycker, det borde väl framgå att jag inte talar för någon annan?

Och naturligtvis är digitalt ljud, oavsett hur högupplöst, alltid en approximering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske att ni kan varar lite pragmatiska. En fråga är hur många CD det handlar om - är det bara några hundra så kan ni ju sköta mp3-andet själva. Min tanke är att om ni lägger upp skivorna på någon nedladdningssajt och sen "köper" nedladdningarna från dem. Skivköparna mailar er med numret och ni mailar tillbaka en "kupong" som berättigar till en nedladdning.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...