DeFacto Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 Jag har problem med att ställa in compressorn i cubase sx 3 när jag mixar. Jag lyssnar och försöker få det så bra så möjligt men får det inte så grymt som jag vill ha det. 😛 Jag spelar in rapp om det nu spelar någon roll. 😉 Tack på förhand.
Lundin Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 Vad är det du jämför med och vad är det du ska uppnå? Cubase inbyggda kompressor är inte den bästa i alla lägen.. eller det finns kompressorer och sen finns det kompressorer.. om man säger så 😛
DeFacto Postat 7 april 2008 Trådstartare Postat 7 april 2008 Ja sant. Det låter okey men det kan låta mycket bättre eftersom jag har hört andra när dom mixat. Har problem med att ställa in Threshold, Attack, Release och så vidare. 😛
Dingbats Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 Jag läser ljudteknik på gymnasiet och vi fick ett kompendium utdelat med lite tips för att ställa kompressorn, jag kan dra dem lite snabbt. Det här är ju förstås inget "så ska man göra", men när man är nybörjare är det ett smidigt sätt att få till det som man vill. När man är lite mer erfaren kanske man inte behöver gå igenom den här proceduren varje gång. Börja med att ställa threshold på rätt ordentligt lågt (typ -25 db eller nåt), ratio på max och release på så lite det går. Sen drar du upp och ner i attacken och lyssnar efter när du får de transienter du vill ha. Lyssna bara på attacken i ljudet, skit i att resten låter skit. Sen gör du samma sak med releasen, och lyssnar då bara på slutändan av ljudet, det vill säga... releasen. Har man för lågt releasevärde blir det lätt att det pumpar och låter stelt och onaturligt, och det minns jag att de varnade för. Jag brukar generellt, fast det varierar naturligtvis väldigt mycket beroende på vad det är för ljud, lägga mig runt 200-300 ms. När du har hittat en bra attack och release går du vidare till ration. Med en hög ratio får man ett "litet" ljud, men som är lätt att kontrollera, och med låg ratio får man ett "större" ljud, men som är mer bångstyrigt. Så man kan tänka att man ska hitta en balans mellan hur stort eller trångt man kan tänka sig det, och hur kontrollerat det ska kännas. Ration brukar inte vara så himla svår att sätta, för den hörs rätt tydligt hur den påverkar ljudet. Sen sist justerar du thresholden. Sätt det nånstans där det inte komprimerar konstant så att ljudet får vila lite ibland (om det inte är det du är ute efter), men så att kompressorn ändå får med de topparna du vill ha ner. Sen sist kan du justera makeup gainen så att det blir en lagom nivå, men det är ju bara en volymkontroll så det är ju inget komplicerat. Hoppas det hjälper! Det är svårt i början, men ju mer man håller på desto mer lär man sig! 😄
Demonproducenten Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 Ja sant. Det låter okey men det kan låta mycket bättre eftersom jag har hört andra när dom mixat. Har problem med att ställa in Threshold, Attack, Release och så vidare. 😄 vet du vad alla värden påverkar?
PokerFigge Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 Börja med att ställa threshold på rätt ordentligt lågt (typ -25 db eller nåt), ratio på max och release på så lite det går. Sen drar du upp och ner i attacken och lyssnar efter när du får de transienter du vill ha. Lyssna bara på attacken i ljudet, skit i att resten låter skit. Sen gör du samma sak med releasen, och lyssnar då bara på slutändan av ljudet, det vill säga... releasen. Har man för lågt releasevärde blir det lätt att det pumpar och låter stelt och onaturligt, och det minns jag att de varnade för. Jag brukar generellt, fast det varierar naturligtvis väldigt mycket beroende på vad det är för ljud, lägga mig runt 200-300 ms. När du ställer in releasen har du kvar det inställda värdet på attacken eller nollställer du? /F
DeFacto Postat 7 april 2008 Trådstartare Postat 7 april 2008 Jag läser ljudteknik på gymnasiet och vi fick ett kompendium utdelat med lite tips för att ställa kompressorn, jag kan dra dem lite snabbt. Det här är ju förstås inget "så ska man göra", men när man är nybörjare är det ett smidigt sätt att få till det som man vill. När man är lite mer erfaren kanske man inte behöver gå igenom den här proceduren varje gång. Börja med att ställa threshold på rätt ordentligt lågt (typ -25 db eller nåt), ratio på max och release på så lite det går. Sen drar du upp och ner i attacken och lyssnar efter när du får de transienter du vill ha. Lyssna bara på attacken i ljudet, skit i att resten låter skit. Sen gör du samma sak med releasen, och lyssnar då bara på slutändan av ljudet, det vill säga... releasen. Har man för lågt releasevärde blir det lätt att det pumpar och låter stelt och onaturligt, och det minns jag att de varnade för. Jag brukar generellt, fast det varierar naturligtvis väldigt mycket beroende på vad det är för ljud, lägga mig runt 200-300 ms. När du har hittat en bra attack och release går du vidare till ration. Med en hög ratio får man ett "litet" ljud, men som är lätt att kontrollera, och med låg ratio får man ett "större" ljud, men som är mer bångstyrigt. Så man kan tänka att man ska hitta en balans mellan hur stort eller trångt man kan tänka sig det, och hur kontrollerat det ska kännas. Ration brukar inte vara så himla svår att sätta, för den hörs rätt tydligt hur den påverkar ljudet. Sen sist justerar du thresholden. Sätt det nånstans där det inte komprimerar konstant så att ljudet får vila lite ibland (om det inte är det du är ute efter), men så att kompressorn ändå får med de topparna du vill ha ner. Sen sist kan du justera makeup gainen så att det blir en lagom nivå, men det är ju bara en volymkontroll så det är ju inget komplicerat. Hoppas det hjälper! Det är svårt i början, men ju mer man håller på desto mer lär man sig! 😱 Tack så mycket för din tid. Ska testa detta snart! 🥰
Dingbats Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 Börja med att ställa threshold på rätt ordentligt lågt (typ -25 db eller nåt), ratio på max och release på så lite det går. Sen drar du upp och ner i attacken och lyssnar efter när du får de transienter du vill ha. Lyssna bara på attacken i ljudet, skit i att resten låter skit. Sen gör du samma sak med releasen, och lyssnar då bara på slutändan av ljudet, det vill säga... releasen. Har man för lågt releasevärde blir det lätt att det pumpar och låter stelt och onaturligt, och det minns jag att de varnade för. Jag brukar generellt, fast det varierar naturligtvis väldigt mycket beroende på vad det är för ljud, lägga mig runt 200-300 ms. När du ställer in releasen har du kvar det inställda värdet på attacken eller nollställer du? Har kvar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.