Jump to content
Annons

Epiphone EB0 eller F Mustang Bass

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Vilken skulle ni ha valt och VARFÖR? Svara gĂ€rna ni som har erfarenhet av ljudet.

SjÀlv har jag hittills bara spelat pÄ Fendern och den passade mig som handsken, Àven ljudet lÀt bra, men jag vet inte hur Gibson-kopian frÄn Epiphone lÄter. Det jag lÀst om Epiphonen Àr att den tunnaste strÀngen lÄter vÀl tanigt och att den möjligen brusar. Och det har jag lÀst i olika tester.

EBG0EBCH1.JPG

Epiphone EB0, 2432 SEK i svensk butik.

0253900_xl-416e553b560a4c73417204e21fa1dd73.jpg

Fender Mustang Bass Reissue, Pris 6800 SEK frÄn UK (frÄn svensk butik 8400 SEK).

😳

:musik

Redigerat av musik
Annons
musik (oregistrerad)
Postat

EB0 Àr skit eller? Tycker den lÄter brusigt nÀr man lyssnar pÄ YouTube-klipp. Och muddigt. Fendern Àr mer fokuserad och klarare.

Postat

EB:n Àr ju ett ljud och mustangen ett helt annat. du kan lika gÀrna jÀmföra dragspel och fiol.

angÄende fendern Àr sÄ Àr det förmodligen inga singlecoils, utan en humbucker. alltsÄ tvÄ seriekopplade single, som blir en humbuck. ex. p-bas-style!

jag hade sjÀlv i din situation satsat pÄ en begagnad fender p-bas med j-mick i stalllÀge. för att kunna fÄ ur de mest olika ljud ur instrumentet!

musik (oregistrerad)
Postat
EB:n Àr ju ett ljud och mustangen ett helt annat. du kan lika gÀrna jÀmföra dragspel och fiol.

angÄende fendern Àr sÄ Àr det förmodligen inga singlecoils, utan en humbucker. alltsÄ tvÄ seriekopplade single, som blir en humbuck. ex. p-bas-style!

jag hade sjÀlv i din situation satsat pÄ en begagnad fender p-bas med j-mick i stalllÀge. för att kunna fÄ ur de mest olika ljud ur instrumentet!

Efter vad jag lÀst sÄ framstÀlls Mustangen som en Single coils, men skitsamma lÄter gÎtt iaf. Fender P-Bass finns inte som 30" vÀl?

🙂

Postat

Efter vad jag lÀst sÄ framstÀlls Mustangen som en Single coils, men skitsamma lÄter gÎtt iaf. Fender P-Bass finns inte som 30" vÀl?

😄

det Ă€r fömodligen sĂ„ att det sitter tvĂ„ single i serie. dĂ„ blir det en humbuck. 😄

ett instrument som jag fastnat för Àr epiŽs viola-stylebas.. tycker den lÄter skitgrymt, och ett stort plus Àr snygghetsfaktorn!!

ingen aning om basar med 30" radie.. sjĂ€lv hade jag köpt ngt gammalt o gött o sen ngn gitarrmeck fixa till den 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag testade jag en Fender Mustang (8400) och en Squier Affinity Bronco (2000) samt en SX FPB62 3TS (2000) pÄ Jam. Mustangen var grym, men SX:en askass! Broncon mittemellan.

Priser inom parentes.

😉

Postat (redigerat)

Höfner fiolbas Contemporary Series HCT-500/1. Kortskalig med humbuckers i samma prisklass som Fender Mustang. Finns pÄ Jam att testa.

Redigerat av joachime
Postat

FIolbasen har jag sjÀlv funderat lite pÄ men inte testat. Sen har du ju Danelectro long horn som Àr shortscale.

denna epiphone finns ju ocksÄ som verkar intressant:

112624_large.jpg

Postat

Musik, jag minns att du i en tidigare trÄd förklarade varför du vill ha en kortskalig bas. Förklara gÀrna igen för jag minns inte. För mig kÀnns det som en kompromiss, men kan vara perfekt om man har mindre hÀnder eller vill ha en travelbas pÄ resan.

Postat

För att svara pÄ frÄgan om EB-0 eller Mustang sÄ skulle jag satsa pÄ mustangen. Den Àr helt klart bÀst kvalité och mest all-around.

EB-0 ska tydligen vara riktigt kass kvalité. Jag har sjÀlv en EB-3 tillverkad av Epiphone. PÄ den har jag bÄde stallet Äkt av och en skrÀmskruv pajat. EB-0 har dessutom skruvad hals (och inte limmad) vilket ocksÄ Àr en svag punkt. Men pÄ plussidan sÄ har nog EB-0 den skönaste bashalsen man kan hitta (sÀrskilt om man hittar ett bra ex). Smal och kort. Hittar du en begagnad EB-0 sÄ Àr det kanske vÀrt pengarna, annars kanske det Àr vÀrt att satsa pÄ en riktig Gibson EB-0 om man vill Ät det dÀr muddiga ljudet. Och det Àr ocksÄ lite grejen med de basarna, att ljudet Àr som det Àr och svÄrt att Àndra sÄ mycket pÄ. Muddigt och basigt. Annars har ju Gibson en EB-3-reissue...

AngÄende fendern skriver dom pÄ sin hemsida att det Àr "Special Design Split Single-Coil Mustang Bass Pickup".

Postat
Hej!

Jag testade jag en Fender Mustang (8400) och en Squier Affinity Bronco (2000) samt en SX FPB62 3TS (2000) pÄ Jam. Mustangen var grym, men SX:en askass! Broncon mittemellan.

Priser inom parentes.

🙂

Broncon Àr lite som EB-0, vÀldigt skön att spela men vÀldigt dÄligt bygge. Ljudet tror jag faktiskt Àr Àn sÀmre. Tror det Àr nÄn gitarrmick, och det blir vÀldigt tunnt och klent. Men Squier ska tydligen ha tillverkat en "riktig" mustangkopia förr som ska vara helt ok.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.