Jump to content
Annons

J&D Les Paul


Circulate (oregistrerad)

Recommended Posts

Circulate (oregistrerad)

Tjena!

Har börjat leta efter elgitarr, och har helt fastnat för Les Paul modellerna. Jag har varit inne på Jam.se och kikat lite och har hittat en kopia på Gibson's orginal Les paul, men som dock är för dyr för mig (Gibson då alltså).

Priset på denna J&D Les Paul jag har hittat är 2.895:-. Men vet ni om ljudet är lika billigt som gitarren? Eftersom jag inte kan spela gitarr så kanske denna vore en bra startgitarr? 😄 Jag vill ha en Les Paul! jag vill! jag vill! 😱

JnDlc3WhtBlkSB.jpg

- Snygg Les Paul Custom modell med alkropp och lönnhals -

Redigerat av Circulate
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju säkert något som gör att priset är så pass lågt, träslag, kvalitetskänsla, mekanik, halsens rakhet och så vidare. Därmed inte sagt att det inte kan vara en bra startgitarr... Jag har inte testat J&Ds Les Paul-modeller men de är ganska snygga utseendemässigt i alla fall. Mitt råd skulle vara att gå in o testa en om du har möjlighet. Eller kolla upp begagnade - då lär du ju få den ännu billigare och känns den bra så slå till (men var medveten om att du förmodligen kommer att vilja byta om ett par år, om du fortsätter lira gitarr).

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)
Det är ju säkert något som gör att priset är så pass lågt, träslag, kvalitetskänsla, mekanik, halsens rakhet och så vidare. Därmed inte sagt att det inte kan vara en bra startgitarr... Jag har inte testat J&Ds Les Paul-modeller men de är ganska snygga utseendemässigt i alla fall. Mitt råd skulle vara att gå in o testa en om du har möjlighet. Eller kolla upp begagnade - då lär du ju få den ännu billigare och känns den bra så slå till (men var medveten om att du förmodligen kommer att vilja byta om ett par år, om du fortsätter lira gitarr).

Men tror du att kvalitén märks av om jag t.ex. kopplar in den i datorn och kör via GuitarRig? jag hade inte tänkt att köra den i förstärkare, utan endast via dator. 😄

Kvalitén är nog inte av den bästa, men som jag nämnde så vill jag bara lära mig först -- den var ju billig så jag förlorar inte så värst mycket. Sen att jag får min lilla Les Paul är ju bara ett plus i kanten! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)

Undvik J&D säger jag iaf. Klämde lite på en billig BurnOut Les Paul kopia på jam inkl stärkare för runt 1200-1300 o tycker personligen <faktiskt> att dom kändes goare. Åtminstone för mej. Funderat själv på o köpa en bara p.g.a priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu pratar jag om erfarenhet, vilket Hellpig inte verkar ha.. jag vet att du kör gibson, men J&D är en annan sak.. 😱

jag har en J&D les paul. vad jag kan se och känna är den byggd i trä.. riktigt trä, och laminerad i 4 bitar.. halsen är skruvad på min, och den ser ut precis som en black beauty fast den har bara 2 mickar istället för 3. guldfärgad mekanik och schyssta stämmisar..

nu är det ju också så att jag är gitarrläkare på deltid, och har på så sätt lite koll.. 😄

jag köpte min planka för 500 pix, och med hjälp av prut. är andra ägare och diggar den stenhårt..

det som jag ska göra är att sätta på andra mickar för att få lite fetare tryck i den.

det jag kan säga på rak arm är väl att du ska pruta ner priset ngn hundring, för det är alltid skoj att få billigare instrument, men gitarren borde kosta minst 5000 pix, för den låter så jävla bra.

om du vill får du gärna ta gitarren till mig i norrköping för en uppfräschning och då får du en riktigt sweet gitarr.. maila för info och prisförslag..

tillägg: jag är füll..

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)
nu pratar jag om erfarenhet, vilket Hellpig inte verkar ha.. jag vet att du kör gibson, men J&D är en annan sak.. 😄

jag har en J&D les paul. vad jag kan se och känna är den byggd i trä.. riktigt trä, och laminerad i 4 bitar.. halsen är skruvad på min, och den ser ut precis som en black beauty fast den har bara 2 mickar istället för 3. guldfärgad mekanik och schyssta stämmisar..

nu är det ju också så att jag är gitarrläkare på deltid, och har på så sätt lite koll.. 😄

jag köpte min planka för 500 pix, och med hjälp av prut. är andra ägare och diggar den stenhårt..

det som jag ska göra är att sätta på andra mickar för att få lite fetare tryck i den.

det jag kan säga på rak arm är väl att du ska pruta ner priset ngn hundring, för det är alltid skoj att få billigare instrument, men gitarren borde kosta minst 5000 pix, för den låter så jävla bra.

om du vill får du gärna ta gitarren till mig i norrköping för en uppfräschning och då får du en riktigt sweet gitarr.. maila för info och prisförslag..

tillägg: jag är füll..

Så du menar alltså om jag köper en sån här J&D så kan du tänka dig att hjälpa mig att rusta upp den lite? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en begad på en musikaffär här i kroken som jag klämde lite på. blev förvånad. tyckte den kändes rätt bra faktiskt. Dels var den rätt skön att spela på och såg schyst ut i övrigt. inget som man på rak arm kunde peka på som kändes sådär kasst. Kan ju hända att det varierar en aning i kvalla mellan gitarrerna med tanke på det låga priset

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)

Jag vet inte riktigt om jag har möjlighet att prova den, vi har bara 4 Sound här 😉 Och jag tror inte dom beställer in sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

"alkropp och lönnhals" Den kanske låter bra men om du vill att det ska låta Les Paul så är det bättre om det är mahogny i kropp och hals och gärna en lönntopp också. Och om du inte har brottom att handla och vill snåla så skulle jag nog rekommendera en gammal begagnad Epiphone, Ibanez eller nåt och gärna där någon redan bytt mickar mot DiMarzio eller Seymour Duncan, så slipper du den kostnaden också. Det finns ett par på blocket nu som är i mahogny. Inte lika snygga kanske, men det beror på vad som är viktigast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mailade jam om detta en gång för några år sen och de sa att tanglewood kopiorna i samma prisklass var bättre och hade något bättre mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu pratar jag om erfarenhet, vilket Hellpig inte verkar ha.. jag vet att du kör gibson, men J&D är en annan sak.. 🙂

Det var ju det jag sa! 🙂 Fast med lite andra ord...

Men tror du att kvalitén märks av om jag t.ex. kopplar in den i datorn och kör via GuitarRig? jag hade inte tänkt att köra den i förstärkare, utan endast via dator.

Lite skillnad lär ju märkas ljudmässigt men du får be Idf piffa upp guran lite! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"alkropp och lönnhals" Den kanske låter bra men om du vill att det ska låta Les Paul så är det bättre om det är mahogny i kropp och hals och gärna en lönntopp också. Och om du inte har brottom att handla och vill snåla så skulle jag nog rekommendera en gammal begagnad Epiphone, Ibanez eller nåt och gärna där någon redan bytt mickar mot DiMarzio eller Seymour Duncan, så slipper du den kostnaden också. Det finns ett par på blocket nu som är i mahogny. Inte lika snygga kanske, men det beror på vad som är viktigast.

lönnhals är klockrent, och alkropp gör att gitarren låter lite mer "vintage"..

det jag tipsar folk om unnder 10k kr klassen för gitarrer är att dom ska först kolla på vilken dom tycker e snyggast, sen vilken dom tycker e skönast, tredje vilken dom tycker låter bäst akustiskt. sen går allt att fixa till.. 🙂

Jag mailade jam om detta en gång för några år sen och de sa att tanglewood kopiorna i samma prisklass var bättre och hade något bättre mickar.

men ack så fula dom är jämfört med en J&D.

jag har en polare som spelat gibson les paul i 10 år snart, och när han fick se min trodde han att det var en gibson. jag ska fan byta halsmick idag på min. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nu pratar jag om erfarenhet, vilket Hellpig inte verkar ha.. jag vet att du kör gibson, men J&D är en annan sak.. 🙂

Det var ju det jag sa! 🙂 Fast med lite andra ord...

Men tror du att kvalitén märks av om jag t.ex. kopplar in den i datorn och kör via GuitarRig? jag hade inte tänkt att köra den i förstärkare, utan endast via dator.

Lite skillnad lär ju märkas ljudmässigt men du får be Idf piffa upp guran lite! 🙂

Jag var riktigt full igår. 🙂

inget illa menat mot dig alls, var bara virrig!

Och ja, jag kan fixa plankan åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)
nu pratar jag om erfarenhet, vilket Hellpig inte verkar ha.. jag vet att du kör gibson, men J&D är en annan sak.. 🙂

Det var ju det jag sa! 🙂 Fast med lite andra ord...

Men tror du att kvalitén märks av om jag t.ex. kopplar in den i datorn och kör via GuitarRig? jag hade inte tänkt att köra den i förstärkare, utan endast via dator.

Lite skillnad lär ju märkas ljudmässigt men du får be Idf piffa upp guran lite! 🙂

Jag var riktigt full igår. 🙂

inget illa menat mot dig alls, var bara virrig!

Och ja, jag kan fixa plankan åt dig.

Men vad tror du skulle behövas bytas ut på en sån där gura då? Nu tänker jag på J&D gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu pratar jag om erfarenhet, vilket Hellpig inte verkar ha.. jag vet att du kör gibson, men J&D är en annan sak.. 🙂

Det var ju det jag sa! 🙂 Fast med lite andra ord...

Men tror du att kvalitén märks av om jag t.ex. kopplar in den i datorn och kör via GuitarRig? jag hade inte tänkt att köra den i förstärkare, utan endast via dator.

Lite skillnad lär ju märkas ljudmässigt men du får be Idf piffa upp guran lite! 🙂

Jag var riktigt full igår. 🙂

inget illa menat mot dig alls, var bara virrig!

Och ja, jag kan fixa plankan åt dig.

Men vad tror du skulle behövas bytas ut på en sån där gura då? Nu tänker jag på J&D gitarren.

tyvärr är det så att oftast(inte alltid) är det elektroniken som faller på billiga instrument. men även billigare träslag är surt..

men nåväl. elektroniken, mickar, pottar, lödningar och kondingen på tonratten.

det kan jag ordna åt dig för en slant.

det är lite olika på olika modeller, men ibland kan man vilja byta stall halssadel och stämmisar,dels för looken, och dels för att det ska intonera bättre, och att vara lättare att stämma.

nästan jämt på billiga instrument, så bryr siginte butiksägaren om att få den intonerad rak i halsen osv. det behövs nästan direkt fixas...

jag gör ju sånt själv, så för mig blev det ingen direkt utgift.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)
nu pratar jag om erfarenhet, vilket Hellpig inte verkar ha.. jag vet att du kör gibson, men J&D är en annan sak.. 😆

Det var ju det jag sa! 🙂 Fast med lite andra ord...

Men tror du att kvalitén märks av om jag t.ex. kopplar in den i datorn och kör via GuitarRig? jag hade inte tänkt att köra den i förstärkare, utan endast via dator.

Lite skillnad lär ju märkas ljudmässigt men du får be Idf piffa upp guran lite! 🙂

Jag var riktigt full igår. 😆

inget illa menat mot dig alls, var bara virrig!

Och ja, jag kan fixa plankan åt dig.

Men vad tror du skulle behövas bytas ut på en sån där gura då? Nu tänker jag på J&D gitarren.

tyvärr är det så att oftast(inte alltid) är det elektroniken som faller på billiga instrument. men även billigare träslag är surt..

men nåväl. elektroniken, mickar, pottar, lödningar och kondingen på tonratten.

det kan jag ordna åt dig för en slant.

det är lite olika på olika modeller, men ibland kan man vilja byta stall halssadel och stämmisar,dels för looken, och dels för att det ska intonera bättre, och att vara lättare att stämma.

nästan jämt på billiga instrument, så bryr siginte butiksägaren om att få den intonerad rak i halsen osv. det behövs nästan direkt fixas...

jag gör ju sånt själv, så för mig blev det ingen direkt utgift.. 😆

Hur mycket tror du att det kommer kosta mig att rusta upp den gitarren? 🙂 Fast det beror väl helt på vilka delar man tar, så är det ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu pratar jag om erfarenhet, vilket Hellpig inte verkar ha.. jag vet att du kör gibson, men J&D är en annan sak.. 😆

Det var ju det jag sa! 🙂 Fast med lite andra ord...

Men tror du att kvalitén märks av om jag t.ex. kopplar in den i datorn och kör via GuitarRig? jag hade inte tänkt att köra den i förstärkare, utan endast via dator.

Lite skillnad lär ju märkas ljudmässigt men du får be Idf piffa upp guran lite! 🙂

Jag var riktigt full igår. 😆

inget illa menat mot dig alls, var bara virrig!

Och ja, jag kan fixa plankan åt dig.

Men vad tror du skulle behövas bytas ut på en sån där gura då? Nu tänker jag på J&D gitarren.

tyvärr är det så att oftast(inte alltid) är det elektroniken som faller på billiga instrument. men även billigare träslag är surt..

men nåväl. elektroniken, mickar, pottar, lödningar och kondingen på tonratten.

det kan jag ordna åt dig för en slant.

det är lite olika på olika modeller, men ibland kan man vilja byta stall halssadel och stämmisar,dels för looken, och dels för att det ska intonera bättre, och att vara lättare att stämma.

nästan jämt på billiga instrument, så bryr siginte butiksägaren om att få den intonerad rak i halsen osv. det behövs nästan direkt fixas...

jag gör ju sånt själv, så för mig blev det ingen direkt utgift.. 😆

Hur mycket tror du att det kommer kosta mig att rusta upp den gitarren? 🙂 Fast det beror väl helt på vilka delar man tar, så är det ju.

PMa mig för prisförslag.. sånt vill jag inte ta på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)
nu pratar jag om erfarenhet, vilket Hellpig inte verkar ha.. jag vet att du kör gibson, men J&D är en annan sak.. 😆

Det var ju det jag sa! 🙂 Fast med lite andra ord...

Men tror du att kvalitén märks av om jag t.ex. kopplar in den i datorn och kör via GuitarRig? jag hade inte tänkt att köra den i förstärkare, utan endast via dator.

Lite skillnad lär ju märkas ljudmässigt men du får be Idf piffa upp guran lite! 🙂

Jag var riktigt full igår. 😆

inget illa menat mot dig alls, var bara virrig!

Och ja, jag kan fixa plankan åt dig.

Men vad tror du skulle behövas bytas ut på en sån där gura då? Nu tänker jag på J&D gitarren.

tyvärr är det så att oftast(inte alltid) är det elektroniken som faller på billiga instrument. men även billigare träslag är surt..

men nåväl. elektroniken, mickar, pottar, lödningar och kondingen på tonratten.

det kan jag ordna åt dig för en slant.

det är lite olika på olika modeller, men ibland kan man vilja byta stall halssadel och stämmisar,dels för looken, och dels för att det ska intonera bättre, och att vara lättare att stämma.

nästan jämt på billiga instrument, så bryr siginte butiksägaren om att få den intonerad rak i halsen osv. det behövs nästan direkt fixas...

jag gör ju sånt själv, så för mig blev det ingen direkt utgift.. 😆

Hur mycket tror du att det kommer kosta mig att rusta upp den gitarren? 🙂 Fast det beror väl helt på vilka delar man tar, så är det ju.

PMa mig för prisförslag.. sånt vill jag inte ta på forumet.

*Pling* - You've got mail.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...