Jump to content
Annons

Powercore vs. Access Virus C


Carl_B

Recommended Posts

Annons

Hej,

Har inte Powercore men däremot ett par Creamware-kort som jag aldrig skulle klara mig utan. DSP-kort är ju expanderbara och erbjuder ju fler möjligheter än en synth, men...

...jag skulle trots det satsa på en Virus hårdvara istället. Har haft en sedan de släpptes och har inte ångrat mig en enda gång. Man förlorar så mycket genom att ha alla rattar och kontrollers på datorn.

Carl Löfgren

Studio

Link to comment
Dela på andra sajter

Virus C är väl mjukvara rätt igenom, eller? Finns ju virtuella analoga synthar med riktiga analoga filter, men minns jag rätt så skall Virus C ej vara en av dem. Om det är fallet så är det nog till 99.9% samma kod som utgör ljudmotorn i bägge syntarna. Så jag personligen skulle absolut satsa på ett Powercore eftersom det är lättare att jobba med i datorn och man dessutom får med TC MegaReverb, mums! 😆

Iofs kan det ju vara trevligt med hårdvara om man lirar live eller dylikt. Nåja, hursomhelst tror jag inte att det är någon märkbar skillnad på dem.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående. 😆

Jag tror att mjukvaran låter exakt på pricken som hårdvaran, eftersom hårdvaran inte är äkta analog, om jag nu inte är ute och cyklar. Men som Calle säger, du går miste om pillandet, vilket ofta är mer inspirerande än att klicka med musen. Det är en svår jävel det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat närma mej mitt val... jag funderar på att gå över till Reason istället för FL Studio... tänkte iaf prova att göra ett par låtar och se hur slut-resultatet blir... ifall det blir bättre än i FL fortsätter jag i reason och struntar i PowerCore ljudkortet...

Hittar jag ingen Virus C till ett vettigt pris struntar jag nog i den också och satsar på monitorer/hörlurar lr liknande hårdvara.

Tack ändå för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen. Jo, Virusen ÄR svindyr. Levde på makaroner och nudlar månader efter jag knep mitt ex, men har aldrig ångrat mig. En polare till mig lånade den under ett par månader, och det slutade med att han sålde sin Nord Lead 3:a och är på vippen att klicka på köp-knappen på Thomann.

Det som verkligen lyfter en synt är när man har total kontroll över den. Visst kan man pilla med musen på skärmen, men jag vet inte... jag tappar lusten ganska snabbt.

En variant är ju förstås att köpa en vettig MIDI-kontroller. Köpte en ReMote 25 i julklapp åt mig själv, och sedan dess har mina mjukvarusyntar upplevt en gigantisk comeback. Helt plötsligt kan man sitta i timmar bara skruva, och ratta ljud och titt som tätt får man till ett ljud som man bara måste testa med en trumloop, och innan man vet ordet av är man mitt uppe i en ny låt.

Har säkert producerat ett hundratal ljud för Reaktors Sumsynth (helt lysande bassynth). En bra MIDI-kontroller är banne mig A och O för ett lyckat mjukvaruliv... :-)

Nog predikat :-)

Carl Löfgren

Studio

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det endast är stökigt och dödar kreativiteten när det är en låda bredvid datorn. Jag trivs bäst med att veta att allting man gör sparas ned i projekt filen så att allting öppnas precis likadant nästa gång. Dessutom baserar jag mycket av mitt musikskapande på att förändra ljud med effekter vilket också är lite stökigare med externa grejer. Men det är ju som sagt bara jag det.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Dariuz (oregistrerad)

Någon som testat Virus för TC Powercore? Hur står sig denna mjukvaruversion mot hårdvaruversionerna av Virus?

Redigerat av Dariuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Även hårdvaruversionen är ju datakod i grund och botten, så rent tekniskt borde den enda hörbara skillnaden ligga i DA-omvandlarna.

Fast jag har ju ingen koll på hur den ligger till specifikationsmässigt... Har även TC-versionen följt A, B, C och TI-utveckligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Virus C. Den har ju ett moog filter som inte finns med i powercore. Så det är lite mer "basigt" i hårdvarusynthen.

Dessutom tycker jag att pluggen är jäkligt buggig.

Jag hade powercore Virus först, köpte en virus C sedan. 🙂

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
vkn (oregistrerad)

Ljudmässigt är det ingen skillnad alls, sitter samma DSP i Virus B och moogfiltret är ju inte direkt ett måste för att det ska låta bra.

Så att kalla Virus|Poco för mjukvara är fel, det är hårdvara men som ett vsti istället.

Prova först, men jag tror inte du kommer bli besviken om du letar efter Virus ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...