Jump to content
Annons

Midi problem

Recommended Posts

Zipp (oregistrerad)
Postat

Har ett midi klaviatur kopplat till datorn via ett USB midi interface. Använder jag Cubase Go 3.0 så hittar programmet en ledig midi port och det fungerar fint att spela upp ljud via klaviaturen, men när jag försöket att använda klaviaturen till Cubase SX eller Reason så fungerar det inte (det går fortfarande att spela upp midifiler).

Ett fel som dyker upp när jag använder Reason är:

The midiport may be in used by another application.

Har läst i en annan tråd att man kan "låsa upp" en låst midiport i Cubase SX genom att gå in i Devices/VST Audiobay och bocka av rutan Release ASIO Driver.

Nu undrar jag om det går att låsa upp på samma sätt i Cubase Go 3.0 (detta kanske kan lösa mitt problem).

Tacksam för hjälp

Zipp

Annons
Postat (redigerat)

1. Release ASIO Driver påverkar inte midi-enheter ett dugg, enbart audio (ljudet).

Funktionen gör att Cubase släpper taget om ASIO-drivrutinen såfort du växlar till ett annat program än Cubase dvs. ljudet tystnar såfort du växlar till Reason.

Därför rekommenderar jag att du inte bockar för den funktionen.

2. Cubasis Go (inte Cubase Go) är väl inte igång när du försöker starta Cubase SX?

Vilka program har du startat mer?

Redigerat av Linus
Zipp (oregistrerad)
Postat
2. Cubasis Go (inte Cubase Go) är väl inte igång när du försöker starta Cubase SX?

Vilka program har du startat mer?

Jag har inga andra program igång när jag startar Reason. Felmeddelandet dyker upp vid uppstart av Reason. Går jag in under "Preferences"/"Keyboard and control surfaces" så är det ett rött kryss. Försöker jag att välja en midi port här så dyker samma felmeddelande upp dvs "The midiport may be in use by another application"

Har försökt med att avinstallera Cubasis Go 3.0 men det blir ingen skillnad. Jag tycker att felet är lite underligt m.a.p att det fungerar som det ska under Cubasis men inte under Reason.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.